In Walsoorden, nabij Terneuzen, ligt een schilderachtige scheepswerf. De prachtig gerestaureerde of nieuw gebouwde klassiekers bekeren de grootste landrot tot zeiler.

:: Info : www.lionclassicboats.com

Aan de Noordzeekusten vallen er wel meer mooie scheepswerven te ontdekken, onder meer in Engeland en in Nederland, maar nauwelijks bij ons. We vinden het bedrijf Lion Classic Boats net over de Nederlandse grens in het kleine Scheldedorp Walsoorden. Afgaande op de fraaie zeilschepen die er worden gebouwd en de prachtige loods waarin dit gebeurt, zou je zweren dat het gaat om een heel oud bedrijf. Niets is minder waar. Het werd niet eens zo lang geleden opgericht door Austin Lion, die jarenlang als arbeider werkte in de scheepswerven van Temse en Gent. Al heel jong knapte hij oldtimers en oude boten op. Na het faillissement van Boelwerf vatte hij het plan op om zelf een zaak te beginnen en kocht in Walsoorden een prachtige loods uit 1763. “Sommige mensen vragen mij waarom ik geen moderne loods verkies, maar ik voel me juist beter in zo’n gebouw. Oude dingen zijn voor mij belangrijk. Een mooie omgeving werkt inspirerend,” zegt Austin Lion, die zweert bij de restauratie en de aanmaak van klassieke boten met traditionele technieken. “Aanvankelijk legde ik mij alleen toe op de restauratie van oude boten, waarvan er hier in de loods nog enkele mooie voorbeelden liggen. Maar ik kwam er al snel achter dat dit moeilijk is. Om te beginnen moet je zo’n schuit vinden, dan opknappen, en pas daarna kan je aan verkopen denken. Je steekt er heel veel tijd en geld in. Hoewel we nog steeds restaureren, ben ik mij ook gaan toeleggen op de bouw van nieuwe boten naar klassiek model. Veel zeilers hebben die liever, omdat ze bang zijn dat een boot van vele tientallen jaren oud veel onderhoud vergt. En dat is ook zo.”

Naar oud model

Austin Lion bouwt verschillende types. De zeewaardige Tradewinds maken het grootste deel uit van de productie. “Deze traditionele schepen werden in Schotland en Engeland ontwikkeld. De boten zijn afgeleid van de modellen van echte werkschepen. Vroeger ging men met gelijkaardige boten vissen. Een deel van de materialen, waaronder de romp uit polyester, komt trouwens uit Groot-Brittannië. Maar de volledige afbouw van de kajuit, de masten en zeilen gebeurt bij ons. Van de Tradewind bouwen we er ongeveer drie op een jaar tijd, als alles goed gaat en als het materiaal voorhanden is. Want bij de constructie van een boot doe je een beroep op veel toeleveranciers. Ook zij moeten alles op tijd kunnen leveren. In principe duurt het vier maanden eer een schip klaar is. Gezien alles maatwerk is, is het handig om de boten per twee te bouwen. Zo maak je alles in het dubbel.”

Op Lions werf worden ook andere schepen gebouwd, waaronder een kleine Kielder, een open boot met gaffeltuig. “Deze boot met houten romp is wat ouderwets, maar vaart uitstekend. Het probleem is nooit de uitvoering, maar het vinden van ambachtslui. Iemand die hier komt werken moet eerst helemaal worden opgeleid.” Austins belangrijkste medewerker is Dave Davidson, een Brit uit Newcastle, die sinds zijn zestiende in de scheepsbouw zit. “Zo’n beroep is een passie, dat moet in je zitten. Jammer genoeg hebben te weinig jongelui belangstelling voor het handwerk.”

Uiteraard is Austin Lion zelf een verwoed zeiler. Vlak bij de loods ligt zijn eigen boot in het water. Als hij in de zomer ook maar even tijd heeft, vaart hij de Schelde op die op deze plek adembenemend mooi is.

Tekst Piet Swimberghe l Foto’s Jan Verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content