Sacochengevecht

Er woedt een stevig sacochengevecht in de luxesector. Chanel verhoogde afgelopen week de prijs voor zijn iconische tassen al voor de zesde keer sinds het begin van de pandemie. En zij zijn lang niet de enigen. Hermès liet zijn prijzen vorig jaar met 3,5 procent stijgen, Gucci deed er zo’n 2,9 procent bij, en recent nog verhoogde Louis Vuitton de prijzen met 7 procent.

Maar Chanel spant wel de kroon. Betaalde je voor de klassieke doorstikte flap bag met goudkleurige schakelketting in 2019 de ronde som van 5700 euro, dan tel je er vandaag al gauw 8250 euro voor neer. Chanel deelt mee dat het inspeelt op de door de inflatie toegenomen transport- en productiekosten, en dat het past binnen de strategie om zijn prijzen wereldwijd te harmoniseren. In Azië waren de tassen inderdaad een pak duurder dan in Europa. Maar er is meer aan de hand.

“Prijsstijgingen zijn ook een manier om zich te positioneren binnen de luxemarkt”, zegt een analist van investeringsbank Jefferies. Lees: de luxemerken willen hun tassen een nog exclusiever aura geven en zoeken aansluiting bij de peperdure Birkin- en Kelly- bags van Hermès. Waarop Hermès zich weer genoodzaakt ziet zijn prijzen aan te passen.

Goed nieuws: voor wie recent een handtas kocht bij een van deze luxemerken, maar die vanwege de lockdown in de kast liet staan, breken interessante tijden aan. Want ook op de tweedehandsmarkt gaan de doorverkoopprijzen door het dak. De opbrengst van je Chanel, Gucci of Louis Vuitton kan dezer dagen misschien van pas komen als de factuur van je gas- en elektriciteitsleverancier in je inbox of brievenbus valt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content