Ruben Van Der Elst

© GF

Als tweede generatie leiden de broers Ruben en Steven Van der Elst samen het Belgische familiebedrijf Marie Méro. Met hun najaarscollectie blikken ze terug op de voorbije vijftig jaar van het bedrijf.

Hoe is het label geëvolueerd sinds het begin in 1971?

“Vijftig jaar geleden startte mijn vader zijn eigen bedrijf, dat drie jaar later de naam Roses kreeg. In 2006 veranderde die naam naar Marie Méro en geleidelijk aan groeide het uit tot merk. Vanaf begin jaren 2000 kwam er ook meer professionaliteit in de opbouw van de collecties. Verder hebben we de afgelopen vier jaar de focus gelegd op vernieuwing en verjonging en zijn we ook gestart in Maastricht. Mode evolueert voortdurend, maar uiteindelijk zien we trends van vroeger toch altijd terugkeren.”

Voor deze najaarscollectie doken jullie in het archief.

“Om ons vijftigjarig bestaan te vieren, lanceren we de iconic dress, gebaseerd op een jurk uit de jaren tachtig. Samen met onze ouders haalden we inspiratie uit foto’s, artikels en folders van de afgelopen vijftig jaar. We hebben de iconische jurk nieuw leven ingeblazen door rekening te houden met de elementen van nu, maar tegelijk ook met de nodige referenties naar vroeger. De collectie bevat zowel warme pastelkleuren als fluotinten. Onder andere ecoleer, jeans, bloemen- en dierenprints zijn elementen die terugkomen.”

Waar bent u trots op als u terugblikt op de voorbije vijftig jaar?

“Ik had nooit verwacht dat we zoveel zouden bereiken. Daarom ben ik het meest trots op de evolutie en de groei die Steven en ik in de tweede generatie konden maken. Van een klein bedrijf met maar een paar mensen groeiden we uit tot een label dat in meer dan tweehondervijftig multimerkenwinkels wordt verkocht in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. En dat met ons boerenverstand.” (lacht)

mariemero.be

De Icon Dress wordt op 18 oktober in een gelimiteerde editie uitgebracht.
De Icon Dress wordt op 18 oktober in een gelimiteerde editie uitgebracht.© GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content