ROCK-‘N-ROLL IN EEN JURKJE

L'Wren Scott met Mathilde Thomas van Caudalie: voor het schoonheidselixir van dat merk ontwierp Scott een nieuwe flacon.

L’Wren Scott is in alle opzichten een ‘grote madame’. Ze is ex-model, stylist van de sterren en ontwerpster, zoveel meer dan alleen maar het liefje van een Rolling Stone.

Het is niet haar witporseleinen huid, noch haar lange, ravenzwarte haar dat me eerst opvalt. Het is haar lengte. Eén meter drieënnegentig. Ik kan moeilijk anders dan opkijken naar de ravissante L’Wren Scott wanneer we elkaar eind september ontmoeten in het hoofdkwartier van Caudalie in Parijs. Er wordt een schoonheidselixir van het label gepresenteerd, in een door Scott ontworpen flacon. Even indrukwekkend als haar lengte is haar biografie : ex-model, stylist van de sterren, designer en sinds meer dan een decennium het liefje van Rolling Stone Mick Jagger. Met zijn één meter achtenzeventig een goeie vijftien centimeter kleiner dan zijn rijzige vriendin.

In het begin verscheen het koppel nooit samen op de rode loper, tot Jagger in 2005 genomineerd werd voor een Golden Globe in de categorie ‘Best Song’. Hij won en bedankte in zijn speech al lachend zijn vriendin, “omdat ze geen hakken had aangetrokken”. Scott droeg die avond een jurk die ze zelf had gemaakt. “Ik realiseerde me een dag voor het event dat ik zo druk bezig was met wat iedereen zou aandoen, dat ik mezelf vergeten was. Ik had nog anderhalve meter prachtige, zwarte crêpe liggen, en daar heb ik dan een kort, strapless jurkje van gemaakt”, zegt ze. “Ik vond namelijk geen klassieke zwarte jurk die mijn zandloperfiguur benadrukte. Alles was toen big, met vreemde verhoudingen en flamencoruches.”

SEXY EN NAUWSLUITEND

Een jaar later bracht L’Wren Scott haar eerste collectie little black dresses op de markt. Sindsdien groeide het label uit tot een bloeiende business met in zijn klantenbestand namen als Nicole Kidman, Christina Hendricks en Oprah Winfrey. “Ik ontwerp niet alleen kleren voor mezelf. En ik houd al evenmin van het idee dat er een ‘L’Wren Scott-vrouw’ zou bestaan. Het enige dat de vrouwen die ik kleed gemeen hebben, is dat ze hun lichaam goed kennen en een uitgesproken eigen stijl hebben. Ik moet hen heus niet gaan vertellen wat ze moeten dragen.”

En wat draagt ze zelf ? “Mijn favoriete kledingstukken zijn een zwarte jurk uit mijn eerste Little Black Dresscollectie en mijn jasje van Chanel, op maat gemaakt door Karl Lagerfeld zelf, die zo vriendelijk was om de mouwen aan te passen aan de lengte van mijn armen. Ik ben ook helemaal weg van cardigans met pailletten. Telkens als ik er één zie, moet ik die hebben. Mijn kleerkast heeft veel weg van een discobal.”

De zwarte jurk waarover Scott het heeft, is haar bestseller, Headmistress, die ze elk seizoen opnieuw uitgeeft. Gemaakt van fijne wol, met driekwartmouwen, een rok tot net over de knie en knoopjes achteraan die kunnen worden geopend tot een sexy split. De jurk oogt eenvoudig aan de buitenkant, maar is zo geconstrueerd dat ze elke lichaamsbouw flatteert en gemakkelijk om dragen is. Niet voor niets dat ze de favoriet is van zowel Madonna als first lady Michelle Obama. “Om het geheim van mijn Headmistressjurk te ontdekken, moet je haar eigenlijk zelf passen. Wat ik er zo goed aan vind, is de sexy, nauw aansluitende vorm, zonder dat het vulgair wordt. Ze is strikt en sensueel tegelijk. Als ik haar draag, ben ik vol zelfvertrouwen, en dat heb ik nodig om me mooi te voelen.”

ZELFVERZEKERDE VROUWELIJKHEID

Scott mag dan niet alleen ontwerpen voor zichzelf, ze is een wandelende reclame voor haar label. Het voormalige model uit Utah werd op zeventienjarige leeftijd ontdekt door fotograaf Bruce Webber tijdens een shoot voor Calvin Klein. Ze verhuisde naar Parijs om er te werken als model voor modehuizen als Mugler en Chanel, maar ondervond al gauw dat ze meer interesse had voor het maken van de kleren dan het dragen ervan. “Ik was geobsedeerd door Thierry Mugler en de snit van zijn kleren. Ik vroeg geregeld of ik mocht blijven als pasmodel, zodat ik in het atelier kon rondhangen en deel uitmaken van het proces.”

In 1994 trok ze naar Los Angeles, om er op vraag van fotograaf Herb Ritts shoots te stylen voor onder meer Vanity Fair en Rolling Stone. In 2001 ontmoette ze er Jagger. Met uitzondering van die anekdote over de Golden Globes, praat ze nooit over haar beroemde vriend. Noch over de tientallen celebrity’s die ze de afgelopen jaren kleedde. Zoals Nicole Kidman, met wie ze samenwerkte voor Stanley Kubricks film Eyes Wide Shut (1999) en met wie ze sindsdien goed bevriend is. Kidman draagt regelmatig jurken van Scott op de rode loper, omdat ze “het vrouwelijk lichaam accentueren. Haar exquise designs geven je een ongelooflijk sexy en gesofisticeerd gevoel”, aldus Kidman in The Telegraph.

Na meer dan twintig jaar in de mode maakte Scott in 2006 haar kinderdroom waar om ooit zelf kleren te ontwerpen. “Ik heb altijd kleren gemaakt. In het begin voor mijn poppen, en later ook voor mezelf. Uit noodzaak, omdat ik als kind ook al zo groot was. Ik was een schriele bonenstaak en vond nergens kleren die me pasten. Misschien dat ik daarom zo goed begrijp wat het is om kleren te maken voor vrouwen die niet beantwoorden aan de normen van de industrie. En bovendien : ik ken geen enkele vrouw die honderd procent tevreden is met zichzelf. Iedereen wil zich zelfverzekerd voelen, en het is mijn taak om dat gevoel te creëren door mijn jurken.”

WIJNRANKEN

Scotts recentste project is het ontwerp van een flacon voor het Franse beautymerk Caudalie. “Toen Mathilde (Thomas, eigenares van Caudalie) me begin dit jaar contacteerde met de vraag of ik een nieuw flesje wilde ontwerpen voor haar schoonheidselixir, heb ik geen moment getwijfeld. Ik ben al jaren fan van de spray, en dat moet zij ergens in een interview gelezen hebben. Ik heb het merk vijftien jaar geleden toevallig ontdekt in een apotheek in Parijs. Ik gebruik het schoonheidselixir ’s ochtends om mijn make-up te fixeren, maar ook regelmatig overdag, vooral tijdens vergaderingen. En in het vliegtuig om mijn huid te hydrateren. Mijn vrienden en familie vragen me regelmatig om het elixir mee te brengen uit Frankrijk, nu kan ik hen ‘mijn’ flacon aanbieden.”

Voor het ontwerp van dat flacon baseerde Scott zich op haar laatste collectie. “Ik heb tegelijk aan het flacon en mijn herfst / wintercollectie gewerkt, geïnspireerd op de Oostenrijkse schilder Gustav Klimt. Ik heb het idee van de mozaïeken en de vrouwelijke vorm overgenomen, omdat die zo centraal staat in al mijn designs. De trossen die als jonge wijnranken in elkaar verstrengeld zijn, symboliseren Caudalies meest essentiële bestanddeel : druiven. Het flesje ziet er vrouwelijk en verfijnd uit, twee waarden die zowel bij mijn merk als dat van Mathilde passen.”

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content