Info : www.bfov.be

De Belgische’Oldtimergids’ van de uitgeverij CC&P

(tel. 03 326 40 46) met daarin de adressen van de meeste clubs.

Het blad ‘Oldtimer Magazine’.

In eigen land rijden er zo’n 127.000 ingeschreven oldtimers rond, dat wil zeggen auto’s die minstens 25 jaar oud zijn en daardoor automatisch genieten van een forfaitaire verkeersbelasting van 27,32 euro per jaar ; 3000 daarvan dateren van vóór 1940.

Eric Vandamme is beheerder van de Belgische Federatie van Oude Voertuigen (‘de club van de clubs’) en voorzitter van de Brugse Oldtimer Club die leden toelaat met auto’s van vóór 1960. Hij is zelf eigenaar van een Citroën Type A uit 1919. We vroegen hem naar praktische tips.

“Wie met zijn auto in die categorie valt, heeft de keuze tussen twee opties. Of hij rijdt ermee als met een normale auto, ondergaat een normale keuring en gebruikt een normale nummerplaat. Of hij laat zijn wagen als oldtimer keuren (en die is aangepast aan de leeftijd van het voertuig), ontvangt dan een plaat met een ‘0’ en valt daardoor onder een reeks beperkingen : hij mag alleen rijden tussen zonsopgang en -ondergang, en in een straal van 25 km voor proefritten zonder kilometerbeperking met het oog op een goedgekeurde organisatie.”

“Bezitters van auto’s van 25 jaar en ouder kunnen ook een speciale verzekering afsluiten bij The Classic Car Insurance. Voorwaarde is dat ze het voertuig enkel als hobby gebruiken (dus niet om commerciële redenen en niet als vervoermiddel van en naar het werk) én een andere auto als eerste voertuig gebruiken. Die verzekering bedraagt voor de burgerlijke aansprakelijkheid 107 euro per jaar voor auto’s tussen 25 en 40 jaar oud, en 67 euro voor auto’s ouder dan 40 jaar. Voor een omniumverzekering geldt een bedrag van 2,5 % op de expertisewaarde.”

Jongeren kiezen meestal voor een oldtimer uit de jaren zestig en zeventig : die is goedkoper, en ze kunnen er toch volwaardig mee rijden. Er bestaan ook rages : die van de Kever ligt achter ons, begeerd zijn extravagante auto’s of merken ( Citroën DS en 2 pk), sportieve auto’s en cabrio’s. Omdat zo’n aankoop meestal meer met het hart dan met het verstand gebeurt, wil het leergeld wel eens oplopen als de gedroomde oldtimer achteraf een gammel vehikel blijkt. Steeds meer enthousiastelingen kopen een rijklare auto, terwijl het aantal knutselaars vermindert. Toch is het aan te raden om vooraf contact op te nemen met een club (die bestaan per merk, of algemeen) : daar is veel goodwill en vooral veel gezond verstand voorhanden.”

“Oude auto’s importeren hoeft binnen de Schengen-landen geen probleem te zijn, op voorwaarde dat er degelijke papieren worden bijgeleverd en vooral een document met de datum van eerste ingebruikneming. Wie buiten die zone gaat shoppen, kan beter eerst even bij de douane langslopen : de prijs voor een auto die bij de douane geblokkeerd raakt, kan tot 200 euro oplopen. Per dag.”

Tekst en foto’s Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content