Rijden én verleiden

Op het autosalon in Parijs laat Renault straks het eerste voorbeeld van zijn nieuwe designtaal zien. Laurens van den Acker, de nieuwe chief designer van het merk, tekent er voor een stijlbreuk. En legt uit waarom.

Laurens van den Acker is een elegante, ontspannen jongeman. De 44-jarige Nederlander draagt het hemd losjes open en loopt op knalrode Pumaschoenen onder een wat formeler pak. We volgden hem jarenlang bij Mazda waar hij een reeks concept cars met bijzonder vloeiend ogende lijnen op wielen zette. Hij was zo nauw verbonden met het bedrijf en met de designfilosofie ervan dat het leek alsof hij nooit meer weg zou gaan. Maar tijdens een babbel in Genève spreekt hij dat tegen : “Ik dacht zelf ook dat ik voor altijd bij Mazda was. Ik voelde me betrokken bij het merk, kreeg veel vrijheid en samen maakten we mooie ontwerpen. Toen kreeg ik dat aanbod van Renault en ging ik mij vragen stellen over mijn toekomst, over wat het beste was voor mijzelf en voor mijn familie. En hoe vaak dit soort kansen langskomen. Renault is niet zomaar een merk, er is de geschiedenis, de erfenis van Le Quement. Een droom waarop je geen nee kunt zeggen. Ook al merkte iemand op : ’t is alsof je je vrouw verlaat terwijl ze zwanger is…”

Krijg je bij Renault evenveel vrijheid als bij Mazda ?

Laurens van den Acker : “Je vrijheid moet je verdienen. Je begint onderaan de ladder en je moet je langzaam naar boven werken. Je krijgt niks voor niks, en zo hoort het ook. De auto-industrie is in volle verandering en Renault wil daar een grote rol in spelen. Er is de crisis en er wenken nieuwe uitdagingen met de elektrische auto’s. Er heerst daardoor een spirit van verandering en dat is spannend en scary tegelijkertijd. Maar zelfs als de tijden moeilijk zijn, zijn het de beste tijden voor een designer.”

Renault heeft met zijn elektrische concepten de toekomst al een beetje neergezet.

“Dat klopt. Elektrische auto’s zijn een duidelijk signaal dat Renault een leidende rol wil gaan spelen in nuluitstoot. Tegelijk ligt er een grote uitdaging open om een sterk merk te creëren : een overtuigende designfilosofie met een nieuwe identiteit en de vormentaal die erbij past. Ik geloof in de kracht van elektrische auto’s, tenminste als je daar een persoonlijkheid bij kan creëren die goed past. Als we de beide kunnen verenigen, hebben we een zeer sterk product.”

Hoe anders zal een elektrische auto eruitzien ?

“Op technisch gebied en qua proporties zijn de verschillen met de klassieke auto niet zo groot. De auto’s worden wat hoger door de batterijen en ze hebben nog steeds een grille nodig voor de koeling ervan. Emotioneel gezien is het een veel interessantere uitdaging, omdat mensen met een elektrische auto ook willen laten zien dat ze vooruitstrevend zijn. In de jaren vijftig en zestig was de auto hét symbool van techniek en vooruitgang. Daarna is dat imago een beetje geschaad. Maar met de elektrische auto heb je de kans om de auto opnieuw een voorbeeld te laten zijn van vooruitgang.”

Een echte autoliefhebber zal het geluid missen aan een elektrische auto.

“Wij moeten nieuwe emoties creëren. Er is geen enkele reden waarom een elektrische auto niet sexy, mooi, sportief en opwindend zou kunnen zijn. Gelukkig zijn elektrische motoren erg koppelrijk en zorgen ze voor forse acceleraties. We zijn nu volop aan het zoeken naar designers die zich met geluid bezig houden, want dat ontbreekt natuurlijk. In Parijs spreken ze van design sonore, dat is een heel nieuw terrein dat zich toelegt op het ontwerpen van sounds en senses. We hebben op dat vlak nog niet de goede antwoorden gevonden, maar tegen de show in Parijs willen we de eerste dingen laten zien. Er is wat geluid nodig bij vermogen en snelheid, ook voor de veiligheid van de voetgangers. Op een video van een elektrische Kangoo is een meisje te zien dat zei dat ze opeens de wind en de vogeltjes hoorde. Dat is een heel nieuwe emotie.”

Wordt de auto in de toekomst minder een symbool van kracht en mannelijkheid ?

“Voor mij niet. Ik wil graag auto’s maken die de waarde van het merk uitdrukken. Bij Mazda was dat de emotion of motion. Bij Renault staat de mens centraal, dus moeten we auto’s maken voor alle fases van het leven. Dat gaat van verliefd worden, een gezin stichten, werken… en op het laatst iets doen wat goed is voor je kinderen en kleinkinderen. Van de verschillende levensfases kan ik een mooie portfolio maken, met auto’s waarop mensen verliefd worden. Voor mij bestaat er geen contradictie tussen verleiding en een elektrische auto.”

Hebben auto’s nog een toekomst bij een toenemende verstedelijking ?

“Het valt niet te ontkennen dat het ontstaan van de megasteden een van de grote trends van deze tijd is. Daar kan je niet omheen. In de nabije toekomst zal 60 à 70 % van de mensen in een superstad wonen. Daarin is een auto niet per se de juiste manier van transport. Met de smalle Twizzy zet Renault een stap in de goede richting. Maar tussen de voetganger en de Twizzy zitten nog twee mogelijke stappen en daar zijn we nu heel erg mee bezig.”

Is de eenpersoonsauto een realistische optie ?

“Een optie zeker, maar een eenpersoonsauto is in de praktijk niet erg efficiënt, omwille van het gewicht. Met een heel klein beetje extra moeite kan je binnen een dergelijk concept twee mensen vervoeren. De Twizzy begon als eenpersoonsauto, maar door de slechte verhouding tussen gewicht en het aantal vervoerde passagiers, werd besloten om hem een klein beetje langer te maken en een extra plaats te creëren. De vraag is maar of mensen het leuk vinden om in tandem te zitten. Ik heb de Twizzy uitgeprobeerd en vond er veel voordelen aan : hij is net smal genoeg om langs auto’s te kunnen, en breed genoeg om je er op je gemak in te voelen – wat vaak een probleem is om mensen op een motor te krijgen. Hij is ook klein genoeg om hem dwars te parkeren en heeft een opwindende acceleratie die een brede glimlach op het gezicht van de bestuurder tovert. We moeten gewoon uitvissen of het publiek er klaar voor is en dat is het spannende aan zo’n ding. Er zijn geen andere voorbeelden en we kunnen geen marktonderzoek doen. Maar de drang tot innoveren die momenteel bij Renault heerst, maakt het juist zo interessant.”

“We willen ook een Franse auto neerzetten, en daarbij ga ik uit van het Franse ideaalbeeld : Fransen eten beter en leven beter en daarom is Frankrijk mooier dan Nederland. Ze bezitten een art de vivre en we proberen die te weerspiegelen in een Franse auto. Franse auto’s moeten er zo uitzien dat ze een glimlach op je gezicht brengen, je verleiden. Renault heeft een team van enorm getalenteerde designers. Toen ik op dag twee mijn eerste briefing gaf, kreeg ik een week later honderd meter schetsen binnen. Daar kies ik er één uit en geef dan het volle vertrouwen aan de ontwerper. Het eerste project zal op het salon in Parijs staan, en dat gaat over l’amour, over falling in love. Als ik aan die woorden denk, duikt het beeld van Laetitia Casta op, omdat die verleidelijk, sportief en Frans is. Maar kom over een paar weken naar Parijs, dan laat ik je de studie zien.”

Een maand later zijn we in het designcenter in Guyancourt, ten zuiden van Parijs, voor een avant-première. De Nederlander heeft woord gehouden en hij glundert. Na veiligheidscontroles en lange gangen komen we in een deel van de studio waar de laatste hand gelegd wordt aan de uitvoering op schaal 1 : 1 van de Dezir, de eerste van zes concept cars die van den Acker binnen een periode van twee jaar aan het grote publiek wil voorstellen.

De nieuwste van Renault heeft zeer sculpturale vormen die ons herinneren aan de oude Alpines, aan de Laguna Concept en de Renault Speedster. De strikte tweezitter met motor achterin bezit geen achterruit. Die werd vervangen door een camera. De Dezir wordt elektrisch aangedreven met behulp van een techniek die de koper heel binnenkort zal terugvinden in de Renault Fluence Z.E., gevoed door lithium-ionaccu’s en goed voor een vermogen van 95 pk en een koppel van 226 Nm. Over de prestaties wordt voorlopig met geen woord gerept maar voor ongeruste zielen die bang zijn om te stranden met een platte batterij, wordt een autonomie van 160 kilometer vooropgesteld. Op de flanken trekt een brede strook geperforeerd aluminium de aandacht. Het interieur is zonder meer surrealistisch. Het dashboard werd zwevend opgehangen, de stoelen golven door het interieur en zijn bezet met een lawine van vloeiend waaiende blaadjes die rusten op een geheel dat een pulserend licht doorlaat, als een hart dat pompt.

En het geluid ?

Laurens van den Acker : “We hebben inmiddels zo’n veertig types van geluid gehoord die met een elektrische auto geassocieerd kunnen worden. Een breed spectrum waarin zelfs dierlijke geluiden een plaats vonden. We willen dat de automobilist zelf het geluidsuniversum kan kiezen dat het best past bij zijn humeur. En natuurlijk hoort daar ook het geluid van een V8- of een V10-motor bij.”

Verwijzen de ronde vormen naar passie ?

“Niet noodzakelijk. Een Lamborghini is ook een passioneel object en daar overheersen rechte lijnen en vierkante volumes. Maar omdat Renault in de eerste plaats een merk met een menselijk gezicht wil zijn, gaven we de voorkeur aan ronde, eenvoudige, warme vormen. Duitse auto’s zijn vaak wat koud, Italiaanse dan weer hot. Wij willen daar een plaatsje tussenin, en wel in het rood omwille van de passie. De aluminiumband is meer dan een decoratief element : de perforaties zorgen ook voor de koeling van de batterijen. Voor de stoelen streven we al jaren naar dunne zitjes, omdat die licht en plaatsbesparend zijn. Technisch is dat perfect mogelijk, maar voor de serieproductie komen de kosten om de hoek kijken en dat brengt weer andere uitdagingen met zich mee.”

Tussen concept en productiemodellen gaapt vaak een brede kloof.

“We proberen die kloof smal te houden, maar bedenk dat een auto in de eerste plaats moet kunnen rijden. En verleiden natuurlijk, wat met instinctieve keuzes heeft te maken. De Dezir is geen rationele keuze maar een instinctieve, waarbij de Latijnse aard van het merk volop de vrije loop werd gelaten.”

Door Pierre Darge – Foto’s PPI

Er is geen enkele reden waarom een elektrische auto niet sexy, mooi, sportief en opwindend zou kunnen zijn.

De bestuurder moet voor zijn elektrische wagen het geluid kunnen kiezen dat het best bij zijn humeur past.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content