RIJDEN
GERUISLOZE V6
De nieuwe generatie van de Nissan Maxima is niet meteen een in het oog springende auto. Volgens de fabrikant is hij bestemd voor “mensen tussen 35 en 55 die het gemaakt hebben en die zich bij hun keuze grotendeels door rationele overwegingen laten leiden, en niet louter en alleen door de status”. Opmerkelijk is dat de klant voor de nieuwe Maxima QX nu de keuze heeft uit twee krachtbronnen, twee kompakte V6-motoren met een cilinderinhoud van respektievelijk 2 en 3 liter, terwijl vroeger alleen een 3 liter voorhanden was. Dat is vooral interessant omdat de instapprijs gevoelig naar beneden werd gehaald en het 2 liter basismodel, dat ook de V6-techniek erft, slechts 830.000 frank hoeft te kosten. Duidelijk is alvast dat het de ontwerpers erom te doen was de inzittenden wat meer ruimte te geven : de wielbasis werd iets langer, het koetswerk iets breder en de daklijn iets hoger. Maar de algemene indruk is er één van anonimiteit en dat is jammer omdat dan voorbijgegaan wordt aan de interessante onderhuidse techniek.
In tegenstelling tot wat bij het vorige model gebeurde, werd deze generatie specifiek op de Europese markt afgestemd. De koetswerkstruktuur werd op tien belangrijke plaatsen versterkt waardoor de buigstijfheid met twintig en de torsiestijfheid met elf procent toenam. De Maxima’s, die op de voorwielen worden aangedreven, krijgen de zogenaamde Multi Link Beam-achterophanging mee die komfort en wegligging verbetert en dank zij zijn kompakte konstruktie ook nog ruimte besparend werkt.
Beide motoren krijgen uiteraard vier kleppen per cilinder mee, maar ook twee bovenliggende nokkenassen per cilinderrij. Het motorblok werd uit een lichtmetalen legering gemaakt en weegt slechts 29 kilogram. Naast het geavanceerde variabele inlaatsysteem krijgen de motoren ook de direkte ontsteking en een gesofistikeerd motormanagementsysteem mee. De V6/2 liter met 24 kleppen die we reden, levert op papier 140 pk voor 1335 tot 1436 kilogram. Hij accelereert niet alleen biezonder vlot, maar is ook heel soepel te besturen. In het stadsverkeer kan men bijvoorbeeld in derde versnelling tegen 1500 toeren/minuut schokvrij versnellen.
VERFIJND KOMFORT
Nog opvallender dan de prestaties is de opzienbarende geruisloosheid van de mekaniek. Gekoppeld aan de variabele stuurbekrachtiging zorgt dat voor een zeer verfijnd gevoel, dat normaal gezien alleen aan duurdere wagens uit het luxesegment is voorbehouden. De vernieuwde stoelen zorgen voor een degelijke ondersteuning van de rug, maar schieten iets te kort wat de zijdelingse steun betreft. De koffer kan 440 liter bagage bevatten, kreeg een lage laaddrempel mee en een wijd openende klep. Via een doorlaadopening in de achterstoelen kunnen binnenin ook ski’s of andere lange voorwerpen worden getransporteerd. Op het verzonken deksel van de middenkonsole kan men een zonnebril kwijt of kunnen twee drinkbekers worden neergezet. Airconditioning wordt vanaf de SE-versie standaard meegeleverd.
In de aantrekkelijk geprijsde basisversie worden standaard regelbare koplampen voorzien, twee elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling, een regelbare lendensteun voor de chauffeur, een centrale armsteun achterin met ski-opening, een in de hoogte verstelbaar stuurwiel, stuurbekrachtiging, vier elektrisch bediende zijruiten en een airbag voor de chauffeur. ABS is er vanaf de Luxe-versie. Opmerkelijk is dat het interieur voor een groot deel (o.a. deur- en stoelbekleding, evenals het vloertapijt) een vlamvertragende behandeling onderging waardoor het brandgevaar wordt verminderd.
De Nissan Maxima QX biedt in zijn basisversie een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Ondanks zijn afmetingen, de motorprestaties en het geboden komfort bleef het verbruik tot gemiddeld 9,1 liter/100 km beperkt. Veeleisender rijders zullen in de 3-literversie (193 pk) een auto vinden die naast de traditionele Duitse topmodellen kan staan.
PIERRE DARGE
Nissan Maxima QX 2 liter/V6 : uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier