RIJDEN

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

ELEKTRISCH

Enkele maanden geleden behandelden we uitvoerig het fenomeen indoor karting, dat zich inmiddels nog verder heeft doorgezet zij het niet zonder problemen. Toen onlangs twee jeugdige kartrijders na een portie indoor karting door een CO-vergiftiging werden bevangen, gingen de poppen aan het dansen. En dat betekende slecht nieuws voor de voormalige Benelux-kampioen Formule Ford, de Oostendenaar Patrick Dewulf, die net bezig was met het opzetten van een kartbaan in Gentbrugge.

“Ik kreeg het aan de stok met het buurtkomitee en begreep zelf ook wel dat karting met ontploffingsmotoren bepaalde risico’s inhoudt. Ook met een goede ventilatie wordt het probleem van de uitstoot van schadelijke gassen niet helemaal opgelost, omdat de rijders vaak dicht achter elkaar rijden en dus volop met de uitlaatgassen worden gekonfronteerd. Maar ik dacht ook aan mezelf en mijn medewerkers die een hele dag in zo’n CO-sfeer zouden moeten werken. Om nog van de schadelijke aromaten in de loodvrije benzine te zwijgen, ” vertelt Dewulf.

Toen Dewulf, die met Dirk Deweert een tijdlang voor de BRTN-televisie de Formule 1-wedstrijden van kommentaar voorzag, in het BBC-programma Top Gear de Engelse hardrijder Tiff Needell aan het werk zag met een elektrische kart van 24 pk en diens laaiend entoesiaste kommentaar hoorde, zag hij een oplossing. Dewulf nam kontakt op met de Engelsman, ging in Zwitserland de technologie bekijken en moest daar vaststellen dat zo’n elektrische kart 300.000 frank per stuk kost, zowat het vierdubbele van een klassieke kart. Toen hij in West-Vlaanderen een sponsor vond die hem wilde steunen, kon ook deze hindernis worden genomen. Zes maanden later was de eerste kartbaan met elektrische wagens in de Benelux een feit.

EuroKart in Gentbrugge lijkt op het eerste gezicht nauwelijks van een andere kartbaan te verschillen. In een hangar die vroeger door de Belgische Spoorwegen werd gebruikt, ontstond een 323 meter lange baan met drie gewone bochten, een lange, snelle bocht en een S-bocht. Een rondje wordt er door de allersnelsten in 29 sekonden afgelegd, maar daarvoor is het behoorlijk doorblazen. In de pitlane staan acht karts waarvan de vier 48-volts-batterijen in vijftien minuten kunnen worden opgeladen. Met die elektrische lading kunnen ze twaalf minuten rijden, de tijd van een beurt. In een eerste faze werden acht karts aangekocht, een aantal dat tot twintig wordt uitgebreid zodat er tien kunnen worden opgeladen terwijl de tien andere in gebruik zijn.

PROPER

Achter het stuur van zo’n kart, die 145 kg weegt en 16 pk op de achterwielen overzet, wachtte een eerste verrassing : het onding bleek minstens even snel te gaan als een klassieke kart, maar dan zonder het lawaai, zonder olie op de baan, zonder brandgevaar. Op de baan in Gentbrugge werden de beide aandrijvingsvormen uiteraard vergeleken : de elektrische karts bleken twee sekonden sneller dan hun klassieke tegenhangers. Toeschouwers horen alleen het slippen van de banden en in tegenstelling tot wat we hadden verwacht, verliest het spektakel door het ontbreken van lawaai en rook niets van zijn spectaculaire aantrekkingskracht.

Het rijden bleek geen biezondere problemen op te leveren op één uitzondering na. Wie op de rem gaat staan, onderbreekt de elektriciteitstoevoer voor ongeveer één sekonde. In de praktijk probeert men zo weinig mogelijk te remmen en de rem eerder los te laten, daardoor anticiperend op wat komen gaat. De sensaties bleken echter dezelfde als op de klassieke kartbaan : binnen de kortste keren reden we onszelf kompleet in het zweet, op zoek naar weer een betere rondetijd. Omdat zo’n kart niet wordt afgeveerd, krijgt de rijder wel wat schokken te verduren, ook al omdat de baan in Gentbrugge in de lange bocht er wat oneffen bijligt. Maar daar wordt volgens Patrick Dewulf binnenkort aan verholpen.

Niet-rijders kunnen vanop het terras het spektakel bekijken en daar een drankje of een hap bij bestellen. Rijders betalen 600 frank voor een kwartier, studenten en groepen 550 frank (per rijder). Voor EuroKart-leden die jaarlijks 1500 frank lidgeld betalen en dan maandelijks het magazine ontvangen, kost een kwartier rijgenot 525 frank. Wie zichzelf wil testen, kan elke eerste zaterdag van de maand deelnemen aan de EuroKart Challenge.

– De EuroKartbaan ligt aan de F. Burvenichstraat 158 in Gentbrugge, op twee minuten van de afrit Gentbrugge op de E17. tel. (09) 232.16.16. Op werkdagen wordt er van 16 tot 24 uur gereden, in het weekend van 10 tot 24 uur.

PIERRE DARGE

Proper en geruisloos : elektrisch karten in Gentbrugge.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content