Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

RUIMTE

Het snel groeiende segment van de zogenaamde monovolumes wordt de eerstvolgende maanden aangevuld met een nieuw samenwerkingsprodukt tussen twee grote konstrukteurs. Na de PSA/Fiat-inspanning die resulteerde in vier verschillende modellen, brengen de VAG-groep (Volkswagen, Audi, Seat) en Ford een dubbelmodel uit dat bij Volkswagen Sharan zal worden genoemd en bij Ford Galaxy. Een Seat-variante, de Alhambra, mag binnenkort worden verwacht. Alle wagens worden in een gemeenschappelijke fabriek in het Portugese Palmela geproduceerd.

Ondanks alle lofwoorden omtrent de samenwerking bleek het moeilijk het aandeel van elk der partners in te schatten. Het ontwerp van de monovolume zou van Volkswagen zijn, de fabrikatietechnologie afkomstig van Ford. Bij Volkswagen worden uitsluitend eigen motoren gebruikt (2 liter, 2.8 liter en 1,9 liter TDI). Ford neemt de laatste twee motoren van VW over, brengt daarnaast een eigen 2 liter die we uit de Scorpio kennen en levert de manuele versnellingsbakken voor alle motoren. De automaat komt dan weer van Volkswagen.

Het gemeenschappelijk projekt brengt geen spectaculaire vernieuwingen en mist pientere vondsten zoals het op het dashboard monteren van de versnellingspook zoals bij PSA en Fiat het geval is. We mogen aannemen dat van de Renault Espace, sinds jaren onbetwist leider in de verkoop van monovolumes in Europa, werd uitgegaan. Alleen is de Ford Galaxy waarmee we reden 19 cm langer, 1,5 cm breder en 2,5 cm hoger dan zijn Franse voorbeeld. Die extra lengte is een goede zaak en komt integraal het passagiersgedeelte ten goede : met een wielbasis van 283,5 cm (258 cm bij de Espace) legt de Galaxy de basis voor een komfortabel interieur. De bagageruimte achter de laatste stoelenrij is nagenoeg even beperkt gebleven als bij de Espace, zodat we mogen besluiten dat de ontwerpers er kennelijk van uitgaan dat de gebruikers nooit met volle bezetting én hun bagage op stap gaan.

Opvallend is de terugkeer naar de klassieke portieren. Volgens ontwerper Richard Tilley is die keuze het gevolg van een enquête waarbij in Europa 49.000 personen werden gekontakteerd. Daaruit bleek dat vooral vrouwen ten onrechte denken dat schuifdeuren onveilig zijn en moeilijker te sluiten.

PRIJZENSLAG

Binnenin vindt men een 2-3-2 opstelling van de stoelen terug, met op de GLX- en Ghia-versies voorstoelen die 180 kunnen worden gedraaid tot de “piknikpositie”, terwijl de stoelen achteraan van neerklapbare tafeltjes werden voorzien. Ook de overige stoelen kunnen tegen de rijrichting in worden gemonteerd, maar slechts nadat ze eerst werden losgeklikt en uitgeladen. Elke stoel krijgt een verstelbare hoofdsteun en rugleuning mee, evenals schuifrails voor- en achteraan. Alle modellen worden standaard voorzien van een verwarmde achterruit, twee airbags, getint glas, stuurbekrachtiging en vier schijfremmen. In optie kan daar een verwarmde voorruit, een afneembare trekhaak, ABS (standaard op de Ghia) en zelfs een cruise control of een koelbox (waarvoor een 12 Voltsaansluiting in het achterkompartiment werd voorzien) worden bijbesteld.

Tijdens een Schotse oefenrit reden we de 2-liter-basisversie en waren opgetogen over de soepelheid van de behoorlijk geruisloze motor en over de vlot schakelende versnellingsbak. De passagiers achterin apprecieerden de hoge zit en het nuttige laadvermogen van 760 kg. Het rijgedrag verraste door zijn komfort en wegligging, maar in het algemeen vonden we de Galaxy te weinig vernieuwend. Afgaande op de Engelse markt (waar de basisversie net onder de 800.000 frank blijft) is het Ford vooral om scherpe prijzen te doen. Ook het gemiddeld verbruik van 9,9 liter/100 km zal velen aanspreken, al kijken we reikhalzend uit naar de nu al legendarische 1.9-liter-turbodiesel met direkte injektie van Volkswagen/Audi die op papier een gemiddeld verbruik van 6,8 liter/100 km in het vooruitzicht stelt.

PIERRE DARGE

Ford Galaxy : elegant, maar weinig vernieuwend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content