Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

FAMILIAAL

De nieuwe Mazda 323 Familia, uitgerust met een turbodieselmotor, heeft een duidelijke doelgroep voor ogen. Het was de ontwerpers klaarblijkelijk te doen om de gezinnen die niet alleen veel ruimte voor de inzittenden èn de bagage weten te appreciëren, maar tegelijkertijd een vlot rijdende en toch zuinige wagen wensen. De buitenlengte van de Familia nam met 85 mm toe en bedraagt nu 433,5 cm. Binnenin werd echter nog meer ruimte gewonnen dan de extra lengte laat vermoeden en dat heeft te maken met drie grote principes : de kabine werd verder naar voor geschoven, de wielbasis nam fors toe en de overhangen werden korter. Vooral de 10,5 cm langere wielbasis (nu 260,5 cm) heeft het karakter van de Familia bepaald en onder meer voor royale beenruimte achterin gezorgd. Tegelijkertijd werd het dak aangepast zodat de passagiers achterin een weinig meer hoofdruimte toegemeten krijgen. Daarnaast werd de spoorbreedte zowel voor als achter vergroot. Toch kwam de extra ruimte niet uitsluitend de passagiers ten goede : het volume van de bagageruimte nam eveneens toe en bedraagt nu een forse 427 liter. De kofferklep reikt tot aan de bumper en een 60/40 gedeelde achterbank kan geheel of gedeeltelijk worden neergeklapt voor het vervoeren van omvangrijke voorwerpen, zodat het gebruiksgemak mag worden onderstreept. Dank zij de kortere overhangen kon de draaicirkel tussen muren nu tot 10,9 meter worden beperkt. Ondanks die vele ingrepen blijft de gunstige aërodynamika bestaan : de luchtweerstandskoëfficiënt bedraagt 0.32 goed, maar niet uitzonderlijk.

SNEL EN ZUINIG

Binnenin vallen het overvloedig gebruik van kunststoffen (en de reuk daarvan) en de bijna aërodynamische welvingen op. De stoelen zorgen voor een goede ondersteuning, de vele opbergvakjes getuigen van zorg voor de wensen van de gebruiker. De belangrijkste kwaliteit van de Familia blijft echter zijn dwars voorin geplaatste motor. De nieuwe 1.7-liter-turbodiesel met intercooler is nagenoeg geheel trillingsvrij en laat alleen in de hoge toerentallen van zich horen. Qua prestaties mag hij met de benzineversies worden vergeleken, al moet de chauffeur omwille van de kort gehouden versnellingen bij het optrekken driftig schakelen. Die niet verwachte, fraaie prestaties zijn het gevolg van nieuwe verbrandingskamers en kleptiming, èn vooral van de lichte, kompakte turbolader die zowel olie- als watergekoeld is. Een luchthapper op de motorkap zorgt voor extra koellucht voor de intercooler, die de temperatuur van de inlaatlucht binnen de perken houdt. De verschillende ingrepen zorgen ervoor dat de Familia in minder dan vijftien sekonden naar de 100 km/uur snelt, en met gemak de top van 170 km/uur haalt. De enige vraag die daarbij rijst, is hoelang de steeds sneller draaiende turbodieselmotoren het opgedreven tempo zullen aankunnen. Moderne chauffeurs behandelen vinnige turbodieselmotoren steeds vaker als benzinebranders en brengen nauwelijks het geduld op om de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen.

In het gebruik valt de Familia op door zijn nerveuze karakter, zijn uitstekende versnellingsbak en zijn servobesturing, die afhankelijk is van het toerental en naar ons gevoelen te weinig weerstand laat voelen. Ondanks zijn fraaie prestaties blijft het verbruik binnen de perken : het gemiddelde van de drie traditionele waarden laat een verbruik van 6,2 liter/100 km zien. Mazda blaast nogal hoog van de toren wat de veiligheid betreft, maar vindt het niet nodig een ABS-systeem en/of een airbag standaard aan te bieden. De GLX-basisversie, die 599.000 frank kost, krijgt van huize uit wel gordelspanners, een regelbare zithoogte, een in de hoogte verstelbaar stuur, getinte ruiten en centrale vergrendeling mee. Voor de GLX Plus worden vooraan mistlampen voorzien, maar ook elektrisch bediende ruiten, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, en vier luidsprekers. De prijs van deze versie, die eveneens ABS en airbags moet ontberen, bedraagt 625.000 frank. Een ABS wordt als optie bijbesteld en kost 35.000 frank extra, terwijl de airbags per twee worden geleverd (40.000 frank het paar). Daartegenover staat, zoals gebruikelijk bij de Japanners, een garantie van drie jaar.

PIERRE DARGE

Mazda 323 Familia turbodiesel : een vinnige gezinswagen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content