Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

PININFARINA

De Alfa Romeo Spider is bijna een kwarteeuw lang een begrip geweest, omdat hij op zo’n wonderlijke wijze de elegante lijn met het plezier van het “open” rijden kombineerde. Toen hij een paar jaar geleden van de band werd gehaald, heeft de echte Alfista alleen maar gewacht op de opvolger, die vorig jaar vriend en vijand op de salons verbaasde. De nieuwste Spider is niet alleen buitengewoon mooi, ook de GTV (de gesloten coupĆ©versie ervan) oogt heel biezonder. Zonder enige overdrijving kan men stellen dat Pininfarina (die vooral het uiterlijk onder handen nam) in samenwerking met Alfa’s eigen designafdeling de mooiste wagen van de voorbije tien jaar heeft ontworpen. Dat schitterende uiterlijk verdoezelt wel even de vaststelling dat beide wagens op de voorwielen worden aangedreven. Dankzij de gesofistikeerde multilink ophanging achteraan en verschillende andere ingrepen, staat die voorwielaandrijving het rijplezier niet in de weg ze blijft wel een doorn in het oog van de echte Alfa-liefhebber. De verklaring ervoor is eenvoudig : uit kostenbesparende maatregelen houdt men zich binnen de Fiat-groep aan gemeenschappelijke platforms waarop verschillende modellen worden opgebouwd.

Anderzijds kregen zowel de Spider als de GTV een geheel nieuwe 2-litermotor met vier cilinders. Die krijgt niet alleen de moderne zestienklepsbediening en de Alfa-traditie van de Twin Spark (twee bougies per cilinder voor een vollediger verbanding van het mengsel) mee, maar werd bovendien uitgerust met een elektronisch gestuurde, variabele kleptiming Ć©n de laatste generatie van het Bosch Motronic motormanagement. Daarnaast werden twee balans-assen ingebouwd voor een trillingsvrije loop. Het resultaat is een levendige vierpitter die 150 pk op de voorwielen overzet en vooral vanaf 2500 toeren/minuut liefst 90 % van het maximum koppel ter beschikking stelt. Met die pittige motor sprinten zowel Spider als GTV in 8,4 sekonden naar de 100 km/uur, terwijl het verbruik toch niet uit de pan hoeft te swingen. De drie traditionele waarden laten een gemiddeld verbruik van 8,1 liter/100 km zien.

ZESCILINDERS

Binnenin kijkt de rijder, die volop over beenruimte beschikt, uit op de twee grote centraal geplaatste wijzerplaten (snelheidsmeter en toerenteller) en drie op de middenconsole aangebrachte ronde meters, kortom : de sfeer van de Spider van weleer. Al werd nu natuurlijk kwistiger gebruik gemaakt van (keurig afgewerkte) kunststoffen. Wie de Spider wil gebruiken voor lange reizen, moet wel bedenken dat het om een strikte tweezitter gaat en dat het koffervolume echt wel beperkt is. Anderzijds zet de voorruit chauffeur en passagier behoorlijk uit de wind. De kap dient manueel te worden opgeplooid, maar binnnenkort wordt als optie ook een elektrisch bediende kap voorzien. De wegligging bleek uitstekend, het stuur wat licht in de hand. Wie zich zorgen maakt over de veiligheid, kunnen we geruststellen : zowel Spider als GTV krijgen standaard een airbag voor de chauffeur mee, een ABS-systeem, gordelspanners, beschermingsbalken in de deuren, een brandbeveiligingssysteem en een gekodeerde sleutel waarvan alweer beweerd wordt dat hij slimmer is dan de autodieven.

Ondanks die fraaie nieuwe vierpitter vonden de technici dat Alfa-rijders recht hadden op wat extra vermogen en bedachten voor elk van de modellen ook nog een V6-motor. De Spider krijgt een heerlijke 3 liter mee die voor eindeloos veel koppel zorgt en het echte cruisen helemaal ondersteunt. Voor de GTV werd aan een 2 liter met turbo gedacht die veeleer de sportieve rijder zal aanspreken en bij inhaalmaneuvers uitstekende diensten kan bewijzen. De keuze van die motoren onderstreept meteen het karakter van beide wagens. De Spider zal in hoofdzaak prettig ontspannen i.p.v. sportief worden gereden. De GTV zal als eerste wagen worden gebruikt door (hoofdzakelijk) heren die er niet alleen maar sportief willen uitzien, maar ook niet hebben vergeten wat sportief rijplezier betekent. Dat voor zo’n uitzonderlijke Alfa’s wat extra’s wordt gevraagd, laat zich raden. Voor de basisversie van de GTV, die in de maand mei in de showroom staat, moet je rekenen op een bedrag vanaf 990.000 frank. De goedkoopste Spider zal 1.100.000 frank moeten kosten.

PIERRE DARGE

Alfa Spider : elegantie, gekoppeld aan een nieuwe motor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content