Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

ELEGANTIE

Hoewel Nissan niet in de eerste plaats een sportief imago bezit, blijft men er belangstelling koesteren voor hoogwaardige snelle en elegante produkten. Dat die belangstelling nu volledig uitgesproken wordt in een sportieve coupé uit de middenklasse, kan nauwelijks verbazen : coupés zijn in de eerste plaats designer cars, waarbij de lijn belangrijker is dan de funktionaliteit. In tegenstelling tot zijn voorganger is de Nissan 200 SX niet langer een hatchback, maar een verfijnde sportcoupé die naar sportieve traditie op de achterwielen wordt aangedreven. Toch gaat het in de eerste plaats om een beschaafde auto die zowel in de stad als elders op een zeer verteerbare manier kan worden gereden.

Onder de kap steekt een 2-liter-turbomotor die voor een forse 200 pk zorgt, maar dat nadrukkelijk op een veel elegantere manier doet dan de cijfers laten vermoeden. Daarom kozen we ook voor de elektronisch gestuurde viertrapsautomaat die nog meer die filozofie onderstreept. Voor een maximale efficiëntie werd een “koppelomvormer-vergrendeling” op de hoogste versnellingen voorzien en zijn alle versies uitgerust met een gelimiteerd slipdifferentieel met visco-koppeling. In de praktijk krijgt het achterwiel met de meeste greep op de weg ook het grootste koppel doorgespeeld.

Nog opmerkelijker is de manier waarop de imposante krachten op een beschaafde manier op de weg worden overgezet. De turbo-inzet die traditiegetrouw met enige vertraging en vervolgens wat brutaal van zich laat horen, werd op een passende manier getemd. Voor de lichte en kompakte viercilinder werd een linear charge concept bedacht dat de vermogenspieken en dalen (die typisch zijn voor turbomotoren) uitschakelt. Dankzij een kleinere turbo-inlaatopening werd het vertragingseffekt geminimalizeerd, terwijl tegelijkertijd gezorgd werd voor vlottere overgangen tussen twee versnellingen. De elektronische transmissiesturing zorgt er namelijk voor dat net voor het opschakelen de ontsteking tijdelijk wordt vertraagd zodat het schakelen schokvrij verloopt. Het resultaat is een motor met een opwindend, maar beheersbaar inhaalvermogen die al vanaf 2000 toeren/minuut verrast door zijn trekkracht die op dat moment al 200 Nm bedraagt. De gesofistikeerde elektronika zorgt er anderzijds voor dat de 200 SX zich in het stadsverkeer als een zeer gedweeë en makkelijk te maneuvreren kompaan gedraagt.

VEILIGHEID

Een rit met de Nissan 200 SX is niet alleen komfortabel en wegvast, de ervaring dat de wagen gepast maar zonder overmoed reageert op elke reaktie op het gaspedaal, zorgt voor een gevoel van extra veiligheid. Praktisch gezien werd de 200 SX vijf centimeter langer (nu : 4,52 meter), vier centimeter breder (nu : 1,73 meter) en een halve centimeter hoger dan zijn voorganger. Ook de wielbasis nam met vijf centimeter toe, wat zowel komfort als stabiliteit ten goede kwam. Zij het dat die ingrepen zijn 2+2-karakter nauwelijks hebben gewijzigd : de stoeltjes achterin zijn veel te eng om mensen groter dan twaalfjarige tieners in onder te brengen. Het zal de coupé-eigenaars, die vooral op estetische aspekten letten, een zorg zijn. Het interieur is biezonder fraai afgewerkt, maar getuigt niet van een zeer geïnspireerde hand en het instrumentenbord is bijna banaal te noemen. Funktioneel is het interieur dan weer wel : de stoelen zorgen voor een erg goede ondersteuning zonder de nadelen van de kuipstoel en de in één deel (jammer…) neerklapbare rugleuning laat toe dat langere voorwerpen via de oh zo kleine koffer kunnen worden doorgeladen. De jongste Nissan kombineert niet alleen een heerlijk rijgenot aan een elegante lijn, hij werd ook nog bedolven onder de veiligheidsvoorzieningen. Standaard wordt de wagen uitgerust met een ABS, twee airbags, het al genoemde gelimiteerde slipdifferentieel, verstevigingsstangen in de portieren en gordelspanners, die in een moderne wagen niet meer weg te denken zijn. Rondom krijgt de 200 SX bovendien vier geventileerde schijfremmen mee, terwijl de torsiestijfheid met 50 % toenam wat samen met de multi-link de achterwielophanging verklaart.

PIERRE DARGE

Heerlijk rijgenot, gekombineerd met een elegante lijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content