Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

blitse 4×4

Suzuki bouwt al dertig jaar kleine en lichte vierwielaandrijvers en oogst daarmee succes. Tussen de Samurai en de Vitara heeft zich sinds een klein jaar een nieuwe terreinwagen gemanifesteerd. De Jimny is – met 3,62 meter lengte – opvallend compact en oogt erg aantrekkelijk. De styling is jong en opwindend en verwijst duidelijk naar de doelgroep van dynamische jongelui die wel eens wat anders willen. Opmerkelijk is dat het geen halfslachtige modieuze terreinwagen is waarvoor opgedirkte stadsdametjes een grote voorkeur vertonen, maar wél een echte 4×4 met een ladderchassis, een transferbak en een inschakelbare vierwieltractie. Daardoor beschikt de rijder over twee pookjes en ruime mogelijkheden in het veld. De Jimny is – onder een modieus kleedje – voorzien op het werk naast de begane paden.

De viercilinder 1,3 liter-benzinemotor kennen we uit de Baleno. Gekoppeld aan een vijfbak met korte verhoudingen, valt hij wat luidruchtig uit en hoort hij snel in de toeren te klimmen. Eigenlijk voelt de Jimny zich het minst op zijn gemak op de snelweg, waar hij veel zijwind vangt en tegen 120 km/uur knap dorstig is. Niet verwonderlijk, gezien de hoge toerentallen en de weinig aërodynamische vorm. Het comfort is bovendien aan de harde kant: elke oneffenheid in het wegdek wordt naar het interieur doorgespeeld.

Vreemd genoeg voelt de Jimny zich op zijn gemak in de stad, waar zijn wendbaarheid, stuurbekrachtiging en compacte afmetingen de grootste troeven zijn. Op de gewone weg is het uitkijken: de hoge koets, de korte wielbasis en de achterwielaandrijving dwingen de rijder tot aandachtig sturen in de bochten.

veldheer

Van de weg af kan men rijdend de vierwielaandrijving inschakelen en heeft men vervolgens de keuze tussen de lange of de korte versnellingsverhoudingen. Dankzij het geringe gewicht, de extra korte versnellingen, de soepele motor en de grote naderings- en vertrekhoeken (de hoeken waarin men met neus of achterkant de grond kan naderen) is de Jimny toch wel een echte terreinwagen, al vermoeden we dat hij niet zo vaak als dusdanig zal worden aangesproken.

De vierzitter verwent de passagiers achterin wél wat uitkijk betreft, maar niet met knieruimte. Het instappen achterin vergt bovendien wat lenigheid. Zowel de hoek van de rugleuning als de lengteverstelling van de voorstoel moeten, na in- en uitstappen, telkens opnieuw in de juiste stand worden gezet. Tot een minimum aan praktische voorzieningen behoren de achterstoelen die individueel kunnen worden dichtgeklapt, waardoor een min of meer vlakke vloer ontstaat. Maar daarvoor moet men eerst de hoofdsteunen wegnemen. De kofferruimte is bijzonder klein, maar binnen zo’n compact interieur kan je bezwaarlijk veel volume verwachten.

Rijden met de blitse Suzuki is even wennen. Je wordt aardig door elkaar geschud en moet veel schakelen, maar je zit prettig hoog en de wagen ziet er best sympathiek uit. De vraag is of de koper die nooit de verharde wegen verlaat, bereid zal zijn 499.000 fr. neer te tellen voor een kleine auto met kwaliteiten die hij nooit zal gebruiken. In die prijs zitten wel stuurbekrachtiging, elektrisch bediende ruiten vooraan, centrale deurvergrendeling, dubbele airbags vooraan en in de hoogte verstelbare veiligheidsgordels met gordelspanners. De koper geniet van één jaar fabrieksgarantie, aangevuld met nog eens twee jaar van de invoerder op de motor en de overbrenging.

Zopas verscheen bij de uitgaven DPPC een bijzonder fraai album met tekeningen van Clovis en tekst van Denis Asselberghs: ” Clovis – dessine-moi une auto”. Het boek met Nederlands- en Franstalige teksten laat, aan de hand van 400 autosport-tekeningen, de carrière van Claude Viseur zien. Die kwam in 1968 bij de studio’s van Belvision, werd zes jaar later de assistent van Jean Graton en ging uiteindelijk op eigen vleugels vliegen. Clovis is inmiddels wereldberoemd en dit schitterende album is een ware hommage aan een uitzonderlijk tekentalent.

Het gekartonneerde album in vierkleurendruk is met vlasdraad gebonden, telt 160 pagina’s en kost 1500 fr. Het is enkel te bestellen via DPPC, Anethanstraat 29, 1030 Brussel. Tel. (02) 245.79.70.

Motor: voorin geplaatste viercilinder benzinemotor met een slagvolume van 1298 cm3 die via een manuele vijfbak met een transferbak de achterwielen of de vier wielen aandrijft.

Potentieel: max. vermogen van 80 pk/59 Kw bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 104 Nm bij 4500 toeren/minuut.

Afmetingen: 362,5 cm (l), 160 cm (br), 167 cm (h) en 225 cm (wielbasis).

Koffervolume: 83 liter.

Verbruik in liter/100 km: 10,2 (stad), 7,1 (weg), 8,2 (gemiddeld).

Prijs, incl. BTW: 499.000 fr., plus 2500 fr. BIV.

Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting: 5399 fr.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content