Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

opel millenium express

Slechts een handvol autoconstructeurs gaan volgend jaar hun derde eeuw in, en daartussen zit Opel dat voor zijn honderdste verjaardag een trein heeft gebouwd. Wel een beetje vreemd voor een bedrijf dat zowat alles heeft geproduceerd om de mobiliteit te dienen – van fietsen tot een raketvliegtuig – maar geen treinen. De 280 meter lange Opel Millenium Express spoort als een rijdende kijkkast door Europa, tot lering en vermaak van eenieder die houdt van techniek en de uitdagingen van de toekomst. In negen themawagons wil Opel een glimp van de toekomst tonen, zonder de eigen rijke geschiedenis te vergeten: in een geschiedenismodule loopt de bezoeker door een metalen tijdtunnel waarin o.a. een overzicht gegeven wordt van alle modellen die vanaf 1899 werden gemaakt. In een aparte glazen container staat een replica van de RAK2: de indrukwekkende raketauto, waarmee Fritz von Open in 1928 in Berlijn meer dan 230 km/uur haalde.

Interessant is ook de digitale wereld, waar de rol van de auto als mobiel communicatiecentrum wordt geĆÆllustreerd. In de nabije toekomst zullen intelligente functies zoals stembesturing, e-mail en internetaansluiting, het opsporen van een vrije parkeerplaats, zelfs het op afstand inschakelen van huishoudapparaten thuis, een onderdeel worden van de uitrusting van de moderne auto.

Het pleit voor de visie van de constructeur, dat die in zijn mobiliteitsconcepten ruimte laat voor andere vervoermiddelen dan de auto. Een maquette van de AutoBahn, een innovatief systeem van dubbeldekvoertuigen – met auto’s die bovenin de trein worden geparkeerd, terwijl beneden een ontmoetingszone met comfortabele compartimenten en publiekszones zijn – , moet de mobiliteit nieuwe alternatieven bieden. Als het om de aanpak van het milieuprobleem gaat, lijkt Opel te zweren bij het gebruik van de brandstofcel: tegen 2004 moet een leefbaar commercieel elektrisch propulsiesysteem op basis van die cel uitgewerkt zijn. De emissie van zo’n systeem ligt buitengewoon laag, maar over de aanmaak van de zuivere waterstof en de milieuproblemen daaromtrent wordt zedig gezwegen. Indrukwekkend is de holografische driedimensionale projectie van het systeem in de ruimte – op zich een technisch hoogstandje.

night vision

Opel, in 1995 de eerste grote constructeur die al zijn modellen uitrustte met twee grote airbags, pakt binnenkort uit met de baanbrekende technologie van de Night Vision. ’s Nachts scant een infraroodoog het gebied vĆ³Ć³r de stralenbundel van de koplampen af, zodat obstakels als overstekende voetgangers in een vroeg stadium opgemerkt worden. Op de voorruit wordt vervolgens een waarschuwingssignaal geprojecteerd, zodat de chauffeur tijdig kan ingrijpen. In de Opel Millenium-trein kunnen de bezoekers het systeem aan een test onderwerpen, en op een groot scherm de infrarode weerspiegeling van een thermisch beeld van zichzelf zien.

Het Internationaal Technisch Ontwikkelingscentrum in RĆ¼sselsheim gunt de gasten een blik achter de schermen van de Opel-denktank en brengt in glazen containers de sportieve Speedster en de futuristische Signum mee. De hele trein bulkt van de interactieve trucjes, met 145 monitors, plasma- en LCD-schermen, 50 computers en talrijke andere visuele mogelijkheden. Een tikkeltje klassiek, maar buitengewoon opwindend is de portrettengalerij met foto’s van 5000 burgers uit de hele wereld – een welkome, zeer menselijke afleiding in een wereld die steeds nadrukkelijker bulkt van de techniek. Aan het eind van het bezoek geven twee interactieve terminals de bezoeker de gelegenheid om hun persoonlijke wensen, verlangens en verwachtingen voor de toekomst te formuleren in de Millenium Agenda. Dat kan op een toetsenbord of met een korte videoverklaring. Het resultaat komt op internet en kan bezocht worden op de websites www.opel-millenium-xpress.com of www.opel-train.com, de virtuele haltes van de trein op rondreis door Europa.

De indrukwekkende Opel Millenium-trein, die in de grote Duitse steden meer dan 150.000 bezoekers trok, komt op dinsdag 9 november in Antwerpen aan. Omdat het Centraal Station wegens werken de trein niet kan ontvangen en hij (bij gebrek aan rails) niet op eigen kracht naar de Scheldekade ter hoogte van het Zuiderterras kan rijden, wordt een uitzonderlijke operatie op touw gezet. Vanaf 14 uur zal de vlottende hijskraan Brabo de wagons Ć©Ć©n voor Ć©Ć©n optillen en over de Schelde naar hun bestemming brengen. Die operatie belooft een spektakel te worden.

De Opel Millenium Express langs de Scheldekaden in Antwerpen is toegankelijk voor het publiek: van 11 tot en met 14 november, tussen 10 en 19 uur. Op zaterdag 13 november tot 22 uur. De toegang tot de interactieve themawereld is gratis.

Pierre Darge

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content