Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

nostalgie

Charles Henry Gordon Lennox, graaf van March en Kinrara weet wat hij wil. Als kind liep hij mee met zijn opa, die in 1948 op een steenworp van zijn landgoed het lokale racecircuit opende waar hij wedstrijden tussen tenoren als Jacky Stewart en Jim Clark zou meemaken. Charles raakte er besmet door het snelheidsvirus. Die besmetting duurt tot vandaag en heeft uiteenlopende gevolgen: als jonge kerel crashte hij met zijn moeders MG 1100 en moest gedurende vier maanden in een ziekenhuis worden opgelapt. In zijn volwassen leven raakte hij minstens drie keer zijn rijbewijs kwijt – wegens te gehaast onderweg.

Het circuit van zijn opa, waar Stirling Moss in ’62 bij een ongeval dermate gekwetst raakte dat hij een punt moest zetten achter zijn raceloopbaan, werd in ’66 gesloten. Definitief, dacht men. Maar dat was buiten de kleinzoon gerekend, die een paar jaar geleden het Goodwood Estate met 6000 hectare grond en de verwaarloosde racetrack erfde en meteen aan het werk toog. Sinds zeven jaar organiseert hij in de lente het Festival of Speed, waarbij de genodigden op het 2 kilometer lange oprijlaantje hun historische machines op topsnelheid kunnen testen. Aanvankelijk was de bijeenkomst bedoeld voor een uitgelezen kransje, maar in geen tijd werd het een society event als geen ander. Ook omdat boeren en buitenlui én hun kleinkinderen er ongedwongen met hun helden konden converseren, plus er de uitlaat van Ferrari’s en Aston Martins aaien. Toen we er drie jaar geleden te gast waren, beseften we plots dat een moderne Formule 1 door de veiligheidsmaatregelen is gedevalueerd tot een nauwelijks bekijkenswaardig, klinisch spektakel. Terwijl de echte sfeer nog onversneden op ’s graafs landgoed wordt geserveerd.

Maar de Earl of March was nog niet tevreden, en koesterde op barre winteravonden zijn ultieme droom, die hij vorig jaar tot ieders verwondering tot leven wekte. Hij restaureerde opa’s circuit en creëerde er de Goodwood Motor Circuit Revival, een handvol races met oude wagens en motorfietsen, waarvoor het eerste jaar al 75.000 kijklustigen opdaagden. Twee weken geleden waren we te gast op de tweede editie, die geheel in de sfeer van de jaren ’40 en ’50 verliep.

spitfires

Toeschouwers werden uitgenodigd zich in die zin te kleden: heren in knickerbocker en dames naoorlogs elegant. De Spitfires konden op het aangrenzende vliegveldje – dat tijdens de oorlog een belangrijk steunpunt voor de RAF was – hun propellers nog even de vrije loop laten, omringd door flirtende verpleegsters en officieren uit de tijd. De revival was meer dan een meeting voor historische twee- en vierwielers: het werd een regelrecht feest voor nostalgici en voor al wie leer, chroom en de onvolmaaktheid van handgeslagen koetswerk verkiest boven plastic rommel. Zelfs de barre wind en de striemende regen konden daaraan niets veranderen.

Ook ITV-Formule-1-commentator Murray Walker, inmiddels 74, kroop in het leer en nam met een oude Norton deel aan de motorrace. In Goodwood werden de toeschouwers opnieuw met het onnavolgbaar lawaai van de BRM-zestiencilinder geconfronteerd, met achter het stuur Pink Floyd-drummer en Ferrari-verzamelaar Nick Mason.

Tegen die enthousiaste achtergrond stapte de legendarische Stirling Moss, tijdens het weekend 70 geworden, nog voor één keer in zijn Mercedes 300 SLR waarmee hij in ’57 zowel de Mille Miglia, de Tourist Trophy als de Targa Florio won. Goedgeluimde heren met volwassen snorren, tweed jasjes en Engels flegma flankeerden de oude, opgewonden sportwagens en vergaapten zich aan de Aston Martins DB2, de Jaguar C-types en de AC Cobra‘s. En het verbouwereerde publiek telde niet minder dan vier Ferrari 250 GTO’s – de mooiste van de naoorlogse sportauto’s.

Voor wie huiswaarts keerde, hield de parking nog een verrassing in petto: daar rustten honderden zeldzame Alvis, Humbers , Allards en Lotussen, die met hun baasjes een uniek dagje uit waren. Er stonden stalletjes met foto’s van de helden van vroeger, driftend door Woodcote Corner, met niet veel meer bescherming dan een kleine helm. En stapels onvindbare wisselstukken. Aan het eind van de dag was er voor elk wat wils : prijzen voor Best Presented Race Car, Best Dressed Racer of Fastest Lady Driver.

Het ‘Festival of Speed’ wordt volgend jaar op 23, 24 en 25 juni georganiseerd, de ‘Revival Meeting’ op 15-17 september 2000.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content