Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

europese japanner

Het verhaal van de meeste autobouwers is wat eentonig, met hier en daar enige variatie. Iedereen stelt zich voor dat hij de ultieme, compacte auto op wielen heeft gezet met, bij wijze van spreken, binnenin meer plaats dan buiten. Nu Toyota weer, dat zich met het project van de Griekse koetswerkontwerper Sotiris Kovos voor de jongste kleine wat onderscheidt van de grijze massa. Kovos is een laatbloeier die pas op zijn 33ste afstudeerde aan het Londense Royal College of Art en nu een ei van 361 centimeter heeft gelegd, dat Yaris werd gedoopt. Opmerkelijk in het B-segment is de geringe luchtweerstand (Cx O.30 !), het lage gewicht (820 kg), de gedrongen, hoge vorm en het origineel instrumentenpaneel dat centraal bovenop de boordplank zit.

Ook opmerkelijk is de kleine, maar gesofisticeerde 1-litermotor met dubbele bovenliggende nokkenas die 4 kleppen per cilinder bedient, en waarin de klassieke stroomverdeler vervangen werd door 4 individuele en krachtige transformatoren, die direct op de bougie zijn aangesloten. Daar bovenop zit een variabele kleptiming die in combinatie met het motormanagement het onmogelijke wil waarmaken – veel trekkracht in een breed uitgesmeerd toerentalveld – en daarin nog redelijk slaagt ook. Terwijl het gemiddeld verbruik slechts 5,6 liter/100 km bedraagt. Het geheel oogt apart, wil een Europees ontwerp zijn en wordt straks ineengesleuteld in het Franse Valenciennes.

speelgoed

“Speelgoed”, zei onze occasionele bijrijder zonder rijbewijs, en hij keek een beetje zuur. “Plastieken speelgoed.” Ook waar, maar kunststof is nu eenmaal meer regel dan uitzondering bij moderne compacte auto’s, want dat materiaal is goedkoop en licht. Erger vonden we de vervelende geur die de combinatie van godweetwelke kunststoffen in de boordplank veroorzaakt als het een beetje warm wordt. En dat bederft wat van de pret, want de Yaris rijdt niet onaardig en bezit een eenvoudige kwaliteit die zelden voorkomt: een verschuifbare achterbank, met 15 centimeter speelruimte. Zo hoeft men achterin niet voortdurend met de knieën tussen de schouderbladen van de chauffeur te porren. Maar er bestaan geen mirakeloplossingen: als de bank in de ruimste stand staat, blijft er in de kofferbak een verwaarloosbaar volume van 205 liter over. Dat is het volume waarin maar net een baise-en-ville past.

En dan is er de boordplank, met het door Toyota geroemde dashboard voorzien van vele welvingen, twee originele, verticale opbergvakken en een centraal instrumentenpaneel “dat een vernieuwende breuk vormt met de traditie” – aldus Toyota’s commentaar. “In overeenstemming met het modern imago van de Yaris, worden in Europa 3-dimensionale digitale wijzerplaten gemonteerd”, luidt het verder. Verrassend is de stelling van Dr. Shuhei Toyoda, directeur van Toyota. Hij weet dat er bij de klanten enige weerstand bestaat tegen digitale wijzerplaten, maar is er toch van overtuigd dat die klanten de voordelen ervan later zeker zullen inzien. Dat is een zeer on-Japanse uitspraak die we niet kunnen volgen. De enige duidelijk afleesbare indicatie is die van de snelheid, de enige die we praktisch nooit gebruiken. De rest zit in een soort hologram, in een tunnel, in de centrale opening bovenop de boordplank; waardoor de rijder de indruk krijgt dat hij plots een leesbril nodig heeft. Maar origineel is het wel.

Troostend is de gedachte dat de Yaris 3 jaar garantie heeft, en ook nog 3 jaar gratis onderhoud.

TOYOTA YARIS

Motor:

voorin gemonteerde 4-cilinder 16-kleppen benzinemotor met een slagvolume van 998 cm3 die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

Potentieel:

max. vermogen van 68 pk/50 kW bij 6000 toeren/minuut en max. koppel van 90 Nm bij 4100 toeren/minuut.

Afmetingen:

361 cm (l), 166 cm (br), 150 cm (h) en 237 cm (wielbasis).

Koffervolume:

205/305 liter.

Verbruik

in liter/100 km: 5,6 (mix).

CO2-emissie:

134 gr/km.

Prijs

incl. BTW : 379.000 frank, plus 2500 fr. BIV.

Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting:

4105 frank.

designprijs

Het Design Zentrum Nordrhein Westfalen heeft de ploeg die bij Audi belast is met het design, uitgeroepen tot het Designteam van het jaar ’99. De motivering: “Het team dat bij Audi instaat voor het design, is erin geslaagd een vormtaal te ontwikkelen die eigen is aan het merk en die makkelijk herkenbaar is.”

De inspanningen van het team bereikten een hoogtepunt bij het ontwerp van de Audi TT die men probleemloos als een instant classic omschreef. Peter Schreyer, designhoofd bij Audi, die we hier eerder uitgebreid aan het woord lieten, mocht de prijs ontvangen uit de handen van Stefano Marzano van Philips Design, de vorige winnaar.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content