Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

sneller en sportiever

Toen Porsche drie jaar geleden uitpakte met een ‘kleine’ tweezitter roadster met centraal gemonteerde 2,5-liter zescilinder boxermotor, werd daar aanvankelijk wat minnetjes over gedaan. Ondanks de zeer behoorlijke kwaliteiten, werd de Boxster door velen aanzien als een Porsche voor wie geen Porsche kan betalen. Niet meer dan vulgaire afgunst, nemen we aan.

Met de lancering van de S-versie van de Boxter – die binnen dezelfde lay-out een 3,2-litermotor met zes versnellingen meekrijgt, hoger in de toeren klimt, 42 extra pk en en meer koppel verwerft – zullen die jaloerse stemmen wel verstommen. Een kleine 400 kilometer testrijden in de heuvels van Umbrië en de Marken bevestigden de eerste indruk. De Boxster S zorgt voor zoveel rijplezier, oogt bovendien eleganter dan de 911 cabrio en zal bijna 1,5 miljoen minder kosten, waardoor we vrezen dat ook de echte Porschist zijn neus niet zal ophalen voor dit juweeltje.

Bij Porsche had men die reactie voorzien, en in Ancona werd nadrukkelijk gesteld dat de krachtigste Boxster altijd minder krachtig zal zijn dan de 911, die momenteel 300 pk op de achterwielen overzet. Intussen zijn 80 procent van de Boxster-klanten nieuwe Porsche-klanten, worden er jaarlijks 20.000 Boxters verkocht (evenveel als van de 911) en bedraagt de wachttijd zes maanden. In de toekomst moet eenderde van de Boxsters een S-versie zijn.

Uiterlijk is de S vooral anders door de extra luchtinlaat (voor de derde radiator), de vijfspaaks zeventienduimswielen en de dubbele uitlaat. Dat kleine verschil wordt achter het stuur beduidend duidelijker, omdat de kwaliteiten van de auto een enthousiaste chauffeur niet onverschillig kunnen laten. Vooral boven de 3000 toeren gedraagt de Boxster S zich als een echte Porsche, met een heerlijke trekkracht en een indrukwekkende wegligging die geen afbreuk doet aan het rijcomfort.

extra pit

Die extra pit komt in de manuele versie van een zesde versnelling, terwijl men nu tot 7200 toeren kan klimmen, 600 meer dan voorheen. Terwijl het gewicht toch maar met 45 kg toenam. Een en ander zorgt voor een sprintje naar de 100 per uur in 5,9 seconden, een topsnelheid van 260 km/uur, en een acceleratie van 80 naar 120 in zesde, in 10,3 seconden waar dat tevoren 11,4 seconden was. Verantwoordelijk voor die prestaties zijn de toegenomen cilinderinhoud, de VarioCam (variabele nokkenassen) en een première: een inlaatsysteem met een tweetrapsresonantie, waarbij de aangezogen lucht in oscillatie wordt gebracht, wat dan weer extra volume oplevert. Het elektronisch gecontroleerde gaspedaal maakt het mogelijk om beter en sneller op de noden van de rijder in te spelen, waardoor de hernemingen sneller en beschaafder kunnen. Duitse techniek en doordachtheid van de bovenste plank.

Niettemin verkozen we de vijftraps Tiptronic-versie waarbij de rijder kan kiezen uit een manuele bediening via drukknoppen op het stuur en schakelen met de voet op het gaspedaal, of voor de volautomatische aanpak. Nieuw: de rijder kan, zelfs met ingestelde automaat, vanop het stuur blijven schakelen. Die versie biedt het voordeel van het luie cruisegevoel, terwijl de wagen met manuele schakeling toch aardig uit de startblokken komt. We moeten wel zeggen dat het verbruiksgemiddelde boven 16 liter lag, op het parcours dat we met gestrekte draf aflegden. Daartegenover staat dat het remvermogen fenomenaal is, zowel in remafstand als in uithouding. Daardoor zijn we alweer geneigd om deze Porsche tot een van de veiligste auto’s uit te roepen. Van de Duitse wetgever (die consequenter is dan de onze) krijgt deze auto bovendien taksvermindering van taks vanwege de uitzonderlijk lage emissies.

Al dat fraais staat half september in de showroom en zal in zijn manuele versie iets meer dan 2 miljoen kosten. Voor een Tiptronic moet men meer rekenen. Ter herinnering: de basis 911 coupé kost net geen 3 miljoen, de 911 cabrio iets minder dan 3,4 miljoen. Tenslotte nog dit: voor wie eens wat anders wil, staat er in 2002 een Porsche terreinwagen in de showroom.

Porsche Boxster S Tiptronic

Motor:

centraal gemonteerde 6-cilinder boxermotor met een slagvolume van 3179 cm3 die via een automatische vijfbak/ tiptronic de achterwielen aandrijft.

Potentieel:

max. vermogen van 252 pk/185 kW bij 6250 toeren/minuut en max. koppel van 305 Nm bij 4500 toeren/minuut.

Afmetingen:

431,5 cm (l), 178 cm (br), 129 cm (h) en 241,5 cm (wielbasis).

Koffervolume:

2 x 130 liter.

Verbruik in liter per 100 km:

17,2 (stad), 8,2 (buiten stad), 11,3 (mix).

Prijs incl. BTW:

iets meer dan 2 miljoen fr., vermeerderd met 200.000 fr. BIV.

Jaarlijkse motorrijtuigenbelasting:

29.792 fr.

Andere modellen:

handgeschakelde zesbak.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content