rijden
Van een Zweedse straaljager en…
Er is veel aan de Saab Viggen dat ons bevalt. De kleur bijvoorbeeld, die ook zo’n elegante naam draagt: cosmic blue. Het traditionele dashboard in sober zwart dat de oranje wijzers mooi doet uitkomen. De kleine turbometer en de fraaie 17-duimswielen. De herwerkte snuit met de overbemeten luchtinlaat. Imposant mannelijk zonder macho te zijn, stoer zonder brutaal te wezen.
Maar dat is allemaal niets in vergelijking met de onderhuidse kwaliteiten, waaronder het genereus koppel dat de rijervaring kleurt – toch vanaf 2500 toeren. De trekkracht van de Viggen overtreft die van de nieuwste Porsche 911 om maar iets te zeggen, en zorgt daardoor desgewenst voor een instantversnelling. Precies om die kwaliteit durven we de jongste Zweed een moderne auto noemen, omdat hij het antwoord geeft op een eigentijdse eis: wij willen alles en onmiddellijk. De Viggen beantwoordt aan die eis en wel op een beschaafde, comfortabele manier.
Daarom heet hij Viggen, Zweeds voor bliksemschicht, sinds jaren ook de naam van Saabs gevechtsvliegtuig dat wereldwijd naam en faam verwierf omdat het zo agiel en snel reageert.
… een Schotse boer
Er wordt veel onzin over auto’s verkocht – ook door verkeersministers, mobiliteitsgoeroes en autojournalisten. Bijvoorbeeld dat krachtige auto’s gevaarlijk zouden zijn, terwijl juist trage auto’s door hun hulpeloosheid en onmacht aan vele situaties ten prooi vallen. Snelle auto’s kunnen op hun overbemeten remmen terugvallen, op een precieze besturing, op ABS en nog veel meer. En natuurlijk op die trekkracht om zich uit een benarde situatie te redden. Als we van de Viggen houden, is het vooral vanwege dat laatste, om de reserve die altijd onder je voet zit.
De Viggen is niet alleen het product van nijvere Saab-ingenieurs en ontwerpers van de afdeling Special Vehicle Operations, ook de jongens van TWR, Tom Walkinshaw Racing, hebben hun zegje gehad in het project. De heer Walkinshaw is in essentie een Schotse boer, en dat betekent: zuinig met centen en voorzien een grote portie gezond verstand. Verder grossiert Walkinshaw in spitstechnologie voor de racerij en de snellere nicheproducten, zoals de Viggen. Walkinshaws huiswerk steekt in de Aston Martin DB7, Volvo C70 en in racende Jaguars en Nissans en veel andere wagens. Bij de Viggen zit TWR’s aanpak in de viercilinder 2,3-liter turbomotor (o.a. zuigers met minder wrijvingsweerstand), in de sportophanging en een rist aërodynamische ingrepen, die de luchtweerstand omlaag halen tot een fraaie 0.31 en de lift met meer dan 50 procent drukken. En dat is broodnodig want lift, of opwaartse druk, is de nachtmerrie van de bestuurders van snelle auto’s – omdat die wagens bij snelheid de neiging vertonen om de lucht in te gaan. Zelfs als het niet zo ver komt, blijft dat vervelend omdat het stuur alsmaar lichter wordt en de grip op de weg vermindert. Met die lift zit het dus wel snor, net als met de acceleraties en de prachtige ondersteuning van rug en dijen. U heeft het begrepen: we zijn weg van de Viggen omdat hij zo aandachtig naar zijn rijder luistert, hem begrijpt en hem vooral prompt gehoorzaamt. En voor de chauffeur die er slordig mee omspringt, is de Viggen nog een bewaarengel ook. Hij heeft enkele technische ingrepen in petto, zodat de bestuurder ’s avonds zonder kleerscheuren bij het gezin aan tafel kan schuiven.
De Viggen wordt zowel als coupé, vijfdeurs en cabrio gebouwd, zonder de exclusiviteit te verwaarlozen. Jaarlijks worden slechts 2500 stuks vervaardigd en die kosten zo’n 1,8 miljoen frank. Dat is de prijs die je betaalt voor een superieure manier van autorijden en de bijbehorende veiligheid.
Snelheidsfeest
Ware liefhebbers moeten op 18, 19 en 20 juni absoluut naar Goodwood in West Sussex voor het Festival of Speed. De driedaagse happening op het domein van Lord March brengt hen en machines van alle leeftijden en geaardheden samen. Op vrijdag gaat het er informeel aan toe, op zaterdag worden de testritten gereden, op zondag de sprint. De poorten gaan telkens om 9 uur open, en de toegangsprijs bedraagt 10 pond op vrijdag, 20 pond op zaterdag. Advanced booking is een stuk goedkoper en ook noodzakelijk voor zondag.
Tel. (00-44) 1243.755.055. Fax (00-44) 1243.755.058.
SAAB 9-3 VIGGEN
Motor:dwarsgeplaatste viercilinder turbomotor met een slagvolume van 2290 cm3 die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.
Potentieel:
max. vermogen van 225 pk / 165 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 342 Nm bij 2500-4000 toeren/minuut.
Afmetingen:
463,9 cm (l), 171,1 cm (br), 142,8 cm (h) en 260,5 cm (wielbasis).
Bagageruimte:
494 liter.
Verbruik
in liter/100 km: 13,7 (stad), 7,2 (weg), 9,6 (gemiddeld).
Prijs
incl. BTW: ongeveer 1,8 miljoen fr. vermeerderd met 200.000 fr. BIV.
Jaarlijkse verkeersbelasting:
14.586 fr.
PIERRE DARGE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier