RIJDEN
BMW-concurrent
Tien jaar geleden begreep men bij Toyota dat een wat exclusievere auto niet met een banale naam door het leven kan, en daarom werd de merknaam Lexus bedacht. De eersteling kreeg de typenaam 400 mee en kruiste meteen de degens met de toppers uit het luxesegment: de S-klasse van Mercedes en 7-serie van BMW. Het tweede model, de 300, joeg op klanten van de BMW 5-serie en de E-klasse. En nu debuteert de IS200, die het moet opnemen tegen de “kleine” BMW. De Lexus mag dan zo’n 7 centimeter korter zijn dan de modellen van de 3-reeks van BMW, hij neemt wel diens klassieke filosofie over: een zes-in-lijn motor en achterwielaandrijving.
Anderzijds kreeg de nieuweling een persoonlijke styling mee met een verrassend accent op het dashbord: een snelheidsmeter die op een chronometer lijkt en waarin ook de voltmeter, de koelvloeistofthermometer en de verbruiksmeter werden opgenomen. Die econometer is eigenlijk overbodig, want die is onnauwkeurig en leidt alleen maar de aandacht af. Opmerkelijk zijn ook de manuele zesbak en de zeventienduimswielen, die bij BMW alleen op de erg sportieve M3 worden aangeleverd. Een en ander laat op papier vermoeden dat de Lexus met zijn tweelitermotor en 155 pk een Japanse bom is. Dat is hij niet, en zeker niet de automatische versie waarmee we proefreden en die het met vier versnellingen moet doen.
De IS200 is in tegenstelling tot de verwachtingen geen blitse sprinter, wel een verfijnde heer van stand met compacte maten en redelijk wat trekkracht. Die automatische bak is bijvoorbeeld perfect en schakelt zo vlot en schokvrij dat de snelheidswijzer ook tijdens het schakelen zonder onderbreking omhoogklimt. Heerlijk toch, al had dat klimmen wat ons betreft een ietsje sneller gemogen. Zijn grootste troef speelt de kleinste Lexus uit op de weg, waar het onderstel op een bochtig parcours bijzonder aangenaam verbaast.
wachten op 210 pk?
Ook de precieze besturing, de stijve structuur van de wagen en de indrukwekkende remprestaties pleiten voor de kwaliteit van de Japanner. De rijder zit ook nog goed gesteund achter het stuur, waardoor de indruk ontstaat dat de ontwerpers een wagen op wielen hebben gezet die veel forsere prestaties aankan. Die krachtiger Lexus bestaat ook – tenminste in Japan, waar een versie met 210 pk wordt verkocht die we graag eens aan de tand zouden voelen.
De relatief lange wielbasis zorgt bij de Lexus IS200 voor behoorlijk wat knieruimte achterin, traditioneel het zwakke punt bij compacte middenklassers. Daarvoor is dan weer wat koffervolume opgeofferd, en dat wordt nog erger gemaakt door het plaats vretende kantelmechanisme van het kofferdeksel. Uitbreiding is niet mogelijk omdat de achterbank niet omklapbaar is. Een skiluik zorgt wel voor de mogelijkheid om langere voorwerpen te vervoeren.
Lexus tekent ook voor een hoog niveau van afwerking en voor een ophanging die aangenaam stevig maar nooit hard uitvalt. Al is het nog maar de vraag of kandidaat-BMW-kopers dat allemaal voldoende vinden om het origineel links te laten liggen. Of de Japanse BMW-concurrent een prijs van iets meer dan één miljoen rechtvaardigt, moet u zelf uitzoeken. Voor dat bedrag krijgt u alvast ABS, een uitschakelbare antispinregeling, frontale en zijdelingse airbags, zeventienduimswielen, een elektronische airconditioning en een gesofisticeerd audiosysteem met radio, cassette- en cd-speler. En in tegenstelling tot de Duitse topmerken garandeert Lexus een volwassen garantie van 3 jaar of 100.000 km.
auto van de eeuw
In navolging van een Nederlands initiatief dat straks de Auto van de Eeuw wil bekronen, begon het Engelse maandblad Classic & Sports Car met een gelijkaardige opiniepeiling bij zijn lezers. In het augustusnummer, dat een echte autoliefhebber niet mag missen, wordt uitvoerig op 32 bladzijden verslag gedaan. Op de vraag welke auto’s de lezers in het vooropgestelde lijstje van 100 genomineerden misten, kwam een duidelijk antwoord: de Lotus Seven, de Austin Healey 100, de Lancia Delta Integrale, de Jaguar XJ12 en de McLaren F1.
De lezers stemden, een tikje chauvinistisch, massaal op de Mini, die 3148 punten haalde en daarmee de prijs won, vóór de Ford T (2679), de Volkswagen Kever (2210), de Jaguar E-type (2186) en de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta (1171). Onze eigen favoriet, de Citroën DS, werd zevende, terwijl de 2 pk op de tiende plaats finishte.
Classic & Sports Car kost 220 frank en ligt bij de betere tijdschriftenhandelaar.
Lexus IS200 automaat
Motor: voorin gemonteerde zescilinder-in-lijn benzinemotor met een cilinderinhoud van 1988 cm3 die via een automatische vierbak de achterwielen aandrijft.
Potentieel: max. vermogen van 155 pk/114 kW bij 6200 toeren/minuut en max. koppel van 195 NM bij 4600 toeren/minuut.
Afmetingen: 440 cm (l), 172 cm (br), 142 cm (h) en 267 cm (wielbasis).
Koffervolume: 400 liter.
Verbruik in liter per 100 km: 13,6 (stad), 7,7 (buiten stad), 9,8 (mix).
CO2-uitstoot: 234 gr/km.
Prijs, incl. BTW: 1.125.000 fr., vermeerderd met 50.000 fr. BIV.
Jaarlijkse verkeersbelasting: 11.867 fr.
Andere versies: handgeschakeld (1.049.000 fr.).
Pierre Darge
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier