rijden

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

de beste

Men stelle zich een geliefde dienaar (M/V) voor die in korte tijd flink is afgeslankt, er een stuk eleganter uitziet, beter uitgerust uit de veren komt, zijn meester op een luchtkussen van hot naar haar brengt en dat ook nog sneller en accurater doet dan tevoren. Desgevraagd masseert hij zelfs zijn meesters rug. Toch vraagt hij voor al dat fraais geen frank méér, en is hij erin geslaagd zijn drankprobleem terug te schroeven. Die dienaar is de Mercedes S500 die we, vooruitlopend op de conclusie, meteen en schaamteloos ongenuanceerd, als de beste auto ter wereld omschrijven. En daarmee bedoelen we: sneller, comfortabeler, ruimer en accurater dan alles wat we onder handen kregen.

De prestaties van de vorige generatie van de S-klasse (402.000 verkochte exemplaren) waren al buitengewoon, maar tegelijk was de auto log, lomp en zwaar. De nieuwe S500 in de lange versie die we proefreden, accelereert als een sportwagen maar dan stukken minder brutaal, biedt een ongeëvenaard rijcomfort – en dan spreken we zowel van de demping als van de stilte – en heeft een indrukwekkende wegligging. De 5-liter-V8-motor, die een rijklaar gewicht van 1875 kilo moet voortbewegen en gekoppeld is aan een elektronisch bediende vijftrapsautomaat, is zonder meer uitzonderlijk. Hij doet de S500 in minder dan 7 seconden optrekken naar 100 km/uur, bezit tussen 2700 en 4200 toeren/minuut een opzienbarend koppel van 460 Nm die voor een verfrissende souplesse tekent en verbruikt gemiddeld niet meer dan 13,4 liter/100 km – feiten waarop de hele autowereld jaloers mag zijn.

De ontwerpers hebben veel krachttoeren uitgehaald maar misschien de meest indrukwekkende betreft de combinatie van rijcomfort, prestaties en wegligging. Een groot deel van dat comfort is te danken aan de pneumatische ophanging, luchtvering met adaptieve dempers die standaard op alle modellen wordt geleverd en met een knop op de middenconsole in een stijvere sportstand kan worden gezet.

en de veiligste

Onderweg verbaast de rijder zich erover dat een wagen van deze afmetingen (hoewel: 7,5 cm korter en 300 kg lichter dan zijn voorganger maar met meer binnenruimte) toch met zoveel accuratesse, agiliteit en snelheid een bochtig parcours aankan. Als die rijder wat te enthousiast wordt, roept een batterij actieve veiligheidssystemen hem tot de orde: de adaptieve Airmatic-ophanging past zich aan, en de ESP (het elektronisch stabiliteitsprogramma, inmiddels bekend uit de A-klasse) grijpt ongevraagd in op remmen en motormanagement, zodat auto en chauffeur in de bocht blijven. Ook de BAS (de noodremhulp voor een geassisteerde, maximale remkracht) en het antispinprogramma ASR (dat een slippend wiel afremt en het teveel aan motorkoppel herverdeelt over de wielen-met-grip) behoeden de rijder voor verdere calamiteiten. Bij een onvrijwillige confrontatie kunnen de inzittenden op een resem luchtkussens rekenen om de schade te beperken. Behalve frontale en laterale airbags om hoofd- en romp te beschermen, zijn aan elke zijde van het dak window bags gemonteerd. Ze reiken van de A- tot de C-stijl, zijn verdeeld in 12 compartimenten, zien eruit als een smalle, langwerpige luchtmatras en worden in 25 milliseconden opgeblazen – zodat de zijdelingse impact op het hoofd geminimaliseerd wordt.

En er is meer: de stoelen zijn in alle versies elektrisch verstelbaar, in de S500 heeft de rugleuning 7 pneumatische kussens die afzonderlijk kunnen worden opgeblazen. Daarnaast is er een verwarmingselement en een pulse-functie die gedurende vijf minuten de druk in de kussens doet pulseren zodat er een massage-effect ontstaat en de vermoeidheid wordt teruggedrongen. Tenslotte worden de zit- en de rugleuning door 12 ventilatortjes verlucht. De S-klasse is ook de enige auto ter wereld met twee versnellingen achteruit (de tweede wordt enkel bediend in de winterstand).

Op de S-klasse werden 340 patenten genomen, terwijl de wagen over 145 motoren beschikt (waaronder een die de achterwielen aandrijft) en ontelbare knopjes. Omwille van die verfijning is de auto niet perfect: na één dag rijden, schoof de rechterzijruit spontaan een paar centimeter naar beneden en bleef daar steken.

Toch blijven we erbij: de S500, die 3,5 miljoen frank kost, is voorlopig de beste auto ter wereld. Het wachten is op de concurrentie en op de S600 met V12-motor.

Motor:

voorin gemonteerde V8-benzinemotor met een slagvolume van 4966 cm3, die via een automatische vijfbak de achterwielen aandrijft.

Potentieel:

max. vermogen van 306 pk / 225 kW bij 5600 toeren/minuut en max. koppel van 460 Nm bij 2700 tot 4200 toeren/minuut.

Afmetingen:

515,8 cm (l), 185,5 cm (br), 144,4 cm (h) en 308,5 cm (wielbasis).

Koffervolume:

500 liter.

Verbruik

in liter/100 km: 19,4 (stad), 9,9 (weg), 13,4 (mix).

CO2-emissie:

320 gr/km.

Prijs,

incl. BTW: 3.467.065 fr., plus 200.000 fr. BIV.

Jaarlijkse verkeersbelasting:

70.646fr.

Andere versies:

S320 (2.547.949 fr.), S430 (3.011.656 fr.).

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content