Rijden
bonbonnière
De rit met de New Beetle begon verrassend: tijdens de eerste kilometers door de hoofdstad overviel ons het gevoel dat we in een doorzichtige, pistachekleurige bonbonnière onder massale belangstelling naar een nichtenfeest reisden. Toen de blos van onze kaken verdwenen was, ontdekten we de reusachtige afstand tot de voorruit, de talrijke opbergvakjes (tot in het plafond en in de armsteun) en stelden tot onze opwinding vast dat de Beetle reed als een grote: snel en comfortabel.
Volkswagens inspanning om op een modern Golf-onderstel een wagen met bijgewerkte nostalgische vormen te bouwen, kon ons niet meteen verleiden. Omdat zoveel aan die lijn werd opgeofferd, werd de klassieke norm Form follows Function op zijn kop gezet. Liefhebbers van de oude Kever staan bovendien oog in oog met contradicties die kunnen tellen, want niets is wat het lijkt. De motor zit vooraan, is watergekoeld en drijft de voorwielen aan. En in ons geval was het een (overigens uitstekende) turbodiesel.
De verklaring is eenvoudig. Om kosten te besparen, grijpen constructeurs naar een paar basisplatforms terug om daar hun hele gamma op te bouwen. De Beetle staat op een zeer populair onderstel, waarop ook de Audi A3, de Skoda Octavia, de Golf als de Audi TT worden gemonteerd. En daar is niets op tegen. Minder opportuun vinden we de voorrang die het visuele aspect krijgt, een wat gratuite oefening die ruimtebeperkend uitvalt. De passagiers achterin beschikken over veel ruimte in de breedte en voor de knieën, maar hun hoofd zit tegen de aflopende daklijn. Ook het koffervolume valt wat onhandig en beperkt uit, waardoor je moet laden met voorovergebogen rug – een uitnodiging voor een lumbago. Anderzijds is het kantelsysteem van de voorstoelen voorbeeldig, het zicht rondom buitengewoon en kan de achterbank naar voren worden geklapt.
Op zijn sterkst is de Beetle onderweg. De alom geprezen TDi-motor doet met verve zijn werk, blinkt uit door trekkracht en zuinigheid, en bracht ons op wegen in de Westhoek in geen tijd naar snelheden die de wetgever zou afkeuren. De ophanging ving de oneffenheden probleemloos op, zodat het echt een prettige ervaring werd. We moeten toegeven dat we de prestaties van de pistachekleurige Beetle lustten, maar we schrokken wel van de amusementswaarde.
korte rok, rode mond
Op straat wordt men door onbekenden aangesproken, groepen schoolkinderen staan juichend langs de weg, een boer verslikt zich en een vrouw met een te kort rokje en een te rode mond spreekt de rijder met cheri aan. De Beetle met zijn uitgesproken m’as-tu vu-effect is niet geschikt voor wie graag discreet door het leven rijdt, van rust en stilte houdt. Schrikken deden we ook van de prijs. De Kever ziet eruit als een vrijetijdsauto, terwijl ons exemplaar met turbodieselmotor, die aan iets meer dan vijf liter brandstof genoeg heeft voor 100 kilometer, toch 795.000 frank kost. Voor die prijs krijgt men wel ABS, twee frontale en twee zijdelingse airbags, een mechanische airconditioning, aluminiumvelgen, elektrisch bediende ruiten en een elektronisch stabiliteitssysteem. Wie ook nog het crèmekleurig leder wil waarin wij ons comfortabel nestelden, betaalt nog eens 67.881 frank extra. Samen 862.881 frank. Voor die prijs koopt men al een heel andere auto.
het snelle geld
Wie van Formule 1 houdt, maar achter de financiële schermen van het wereldje wil kijken, moet Russell Hottens Formula 1, the Business of Winning lezen. De auteur, financieel redacteur van The Mail on Sunday, zorgt voor een glashelder inzicht in de ambities die de hoogste klasse van de autosport beheersen, van the art of sponsorship tot de digitale toekomst van de televisieverslaggeving. Het boek in hardcover is 298 bladzijden dik, geïllustreerd, uitgeverij Oreon Business Books, kost 18.99 £.
VOLKSWAGEN BEETLE TDI
Motor:
voorin gemonteerde viercilinder turbodieselmotor met intercooler en een slagvolume van 1896 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.
Potentieel:
max. vermogen van 90 pk / 66 kW bij 3750 toeren/minuut en max. koppel van 210 Nm bij 1900 toeren/minuut.
Afmetingen:
408,1 cm (l), 172,4 cm (br), 149,8 cm (h) en 250,8 cm (wielbasis).
Kofferinhoud:
209 liter.
Verbruik
in liter/100 km: 6,8 (stad), 4,3 (weg), 5,2 (mix).
CO2-uitstoot:
140 gr/km.
Prijs
incl. BTW: 795.000 fr., vermeerderd met 5000 fr. BIV.
Jaarlijkse verkeersbelasting:
13.090 fr.
Andere versies:
2,0 liter benzine (115 pk), zelfde prijs.
PIERRE DARGE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier