Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

familiaal

Een paar weken geleden reden we door deze rubriek met de Space Star van Mitsubishi, vandaag is de grotere broer aan de beurt. De Space Wagon is van de derde generatie, lijkt niet op een monovolume maar neemt daarvan toch grotendeels de filosofie over. Met een lengte van 4,60 meter is hij 8 cm langer dan de Espace en 13 cm korter dan de Voyager, maar de Space Wagon heeft niet die karakteristieke vorm met geïncorporeerde neus. Daardoor, en omdat hij een stuk lager uitvalt dan de Voyager en de Espace, is deze wagen meer op een evolutie van een break, op de familiale van Peugeot 20 jaar geleden. Ook met drie rijen stoelen, waarbij de klant voor de middelste rij kan kiezen uit twee gescheiden stoelen of een doorlopende driezitsbank. Voegen we er maar meteen aan toe dat de twee stoelen op de laatste rij té weinig ruimte bieden om ze serieus nemen, terwijl ze ook het koffervolume tot een minimum beperken. In zoverre dat de constructeur er zelfs geen inhoudscijfer opplakt. Anderzijds is er met de ruimte geëxperimenteerd, en omdat de versnellingspook op het dashbord staat, werd er ruimte gewonnen op de eerste rij. Achterin, op de laatste rij, kunnen de twee stoelen wegklappen in de vloer, zodat het met het modulaire wel snor zit. Bovendien kan de driezitsbank in de lengterichting worden verschoven en in twee delen neergeklapt worden.

directe benzine-inspuiting

De nieuwste generatie profiteert mee van Mitsubishis knowhow op het gebied van de benzinemotor met directe inspuiting (zie rijden nr. 16) en heeft onder de motorkap de viercilinder 2,4 liter.

Die levert 150 pk, en dat is nodig met een leeggewicht van 1510 kg. Interessant aan de directe benzine-inspuiting is niet alleen de zuinigheid van het systeem: bij normaal gebruik is slechts één deel benzine nodig op veertig delen lucht. Is er méér vermogen vereist, dan regelt de elektronica dat de inspuiting van benzine niet meer op het einde van de compressiefase komt maar vroeger, en krijgt het mengsel een klassiekere verhouding (14,7/1). In dat laatste geval levert het rijkere mengsel niet alleen forsere prestaties, maar het veroorzaakt ook een hoger verbruik.

Om het simpel te houden: de GDI-motor reageert mooi op het gaspedaal maar daarvoor betaalt de chauffeur de tol aan de pomp. Wie niet gehaast is en een rustig tempo aanhoudt, wordt daar ruimschoots voor vergoed: het gemiddeld verbruik zakt dan ongeveer naar 9,3 liter/100 km – precies het gemiddeld verbruik. Haastige rijders hebben twee liter per honderd kilometer meer nodig.

Een van de meest opvallende kenmerken van de Space Wagon is het rijcomfort. De wagen is niet alleen aangenaam afgeveerd, het sturen gaat ook licht en precies, zodat je nooit de indruk krijgt met zulk een grote auto onderweg te zijn. Op langere snelwegtrajecten is deze auto bijzonder welgemutst. Ook de uitrusting mag er zijn, met vier airbags, centrale vergrendeling, en elektrisch bediende ruiten. Jammer dat de levensnoodzakelijke ABS een optie is, die 36.000 frank kost. Nog markanter is de zelfverzekerdheid van de Japanse ontwerpers: de garantie op mankementen, wisselstukken en uurloon is 6 jaar en 180.000 km geldig, terwijl ook de bijstand zo lang loopt. Dat bevestigt de uitzonderlijke betrouwbaarheid van een merk dat niet echt in de kijker staat, en 814.960 frank vraagt voor de zeszitter GLX Anniversary met manuele airco.

Leuke oudjes

Maandag 24 mei wordt de rally van Brussel voor oldtimers tot 1955 gereden, met vertrek en aankomst aan de Cinquantenaire. Dit jaar staat vooral de viering van 100 jaar Opel in de belangstelling. De eerste oudjes starten om 9 u.45, de laatsten van de meer dan 350 deelnemers een paar uur later. Het parcours bedraagt 140 km, en op het middaguur treffen alle deelnemers elkaar aan de Sporthallen van Jodogne. De eerste oudjes worden terug in Brussel verwacht vanaf 16 u.30. De toegang is gratis. Info: Tel. (02) 333.32.20.

Motor:

voorin gemonteerde viercilinder benzinemotor met directe injectie en een cilinderinhoud van 2351 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft.

Potentieel:

max. vermogen van 150 pk/110 kW bij 5500 toeren/minuut en max. koppel van 225 Nm bij 3500 toeren/minuut.

Afmetingen:

460 cm (l), 177,5 cm (br), 169 cm (h) en 278 cm (wielbasis).

Verbruik:

in liter per 100 km: 12,2 (stad), 7,6 (buiten stad), 9,3 (mix).

CO2-uitstoot:

222 gr/km.

Prijs,

incl. BTW: 814.960 frank, vermeerderd met 35.000 fr. BIV.

Jaarlijkse verkeersbelasting:

17.305 fr.

Andere versies:

7 plaatsen (799.960 fr.).

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content