rijden
Op de vooravond van het salon van Genève schetste BMW-baas Bernd Pischetsrieder in het President Wilsonhotel, net voor de terrine de foie gras de canard, vijf trends waarin de wereldmarkt voor auto’s verzeild is geraakt. We zouden zijn conclusies nog verder kunnen samenvatten tot de vaststelling dat er geen zekerheden meer zijn, dat zelfs de kleine niches voortdurend weer verdwijnen om plaats te maken voor andere en dat naast een hoge kwaliteit waar de klant vanuit gaat, er straks autotypes op de markt zullen verschijnen waarvoor we zelfs nog geen idee, laat staan een naam hebben. Omdat ze bijvoorbeeld de vorm van een break zullen combineren met de kwaliteiten van een terreinwagen. Toch was er in Genève wel één duidelijke boodschap waar niet naast te kijken viel : kort zet door.
Traditiegetrouw zoeken we op salons vooral naar prototypes en concept cars, die vooruitkijken naar wat komen zal. Dit keer werden we met de neus op de Mercedes A gedrukt, omdat die als verschijnsel al met één voet in de toekomst staat, ook al begint de verkoop ervan nog deze zomer. Boekhouders en cijferaars bij Mercedes kwamen een paar jaar geleden tot de vaststelling dat het bedrijf méér auto’s moest produceren. Maar omdat de segmenten, waarop het merk al jaren met leidinggevende producten aanwezig is, weinig groei toelaten, moesten die nieuwe klanten worden gezocht in andere segmenten. Het resultaat is een zeer compacte auto met een ster, en dat lijkt op het eerste gezicht een schokkende tegenstelling. Bij nader toezien heeft Mercedes het begrip ‘kort’ opnieuw gedefinieerd, omdat de A de eerste wagen is die volgens de bruikbare binnenlengte moet worden gemeten. Een kwaliteitswagen met een buitenlengte van 3,57 m leek tot gisteren een contradictie, omdat de natuurkunde nu eenmaal vereist dat de eerste troef om kinetische energie bij een ongeval op te vangen, de lengte is. De kreukelzones, die dan als een accordeon dichtplooien en de vervorming buiten de passagierscel houden, behoeven veel plaats en de niet vervormbare motor zit daarbij als een blok in de weg. Die geeft immers niet mee, maar schuift de passagierscel binnen vaak met desastreuze gevolgen. Mercedes-technici kwamen met een briljant antwoord op dit probleem : ze ontwierpen een dubbele vloer en een motor die zo werd gemonteerd dat hij bij een frontale botsing onder de vloer schuift en daardoor de hoger geplaatste passagierscel intact laat. Bovendien speelt dat voordeel ook bij zijdelingse aanrijdingen, omdat in dat geval de impact onder de vloer gebeurt, i.p.v. in de kwetsbare flank.
De plaats van de motor laat nog een zeer grote, bruikbare interieurlengte vrij zodat de Mercedes A, die 50 cm korter is dan een compacte auto als de Golf van Volkswagen, evenveel binnenruimte laat als de Mercedes C. Bovendien is hij zo veilig als de grote Mercedes E, waarvan de buitenlengte liefst 90 cm langer is. Ook de omvormbaarheid van het interieur is zeer voorbeeldig : de zitjes kunnen worden uitgebouwd en onderling verplaatst zodat liefst 72 combinaties mogelijk zijn. Daarmee lijkt de A op vele vlakken nieuwe normen te zetten, al bleef de bezoeker in Genève toch wel op zijn honger want de portieren van de tentoongestelde modellen bleven hermetisch gesloten. De innovatie van de kwaliteit, die Mercedes op wielen zette, wordt tenslotte ook duur betaald : de basisversie van de A, uitgerust met een 1,4-litermotor, die 60 pk op de voorwielen overbrengt, zal ongeveer 650.000 frank kosten.
Mercedes A : geniaal, maar voorlopig ontoegankelijk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier