rijden

Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Anderhalf jaar geleden lanceerde Lancia de Kappa, die de Thema opvolgt. De allereerste kennismaking viel niet in een paar woorden te vatten : het uiterlijk was niet slechts discreet, we zouden het bijna onpersoonlijk noemen. Anderzijds getuigt het interieur dan weer van een grotere inspiratie en was ook op het rijgedrag nauwelijks wat aan te merken. Maar een flitser was de Kappa niet. Achttien maanden na de lancering werd het gamma niet alleen uitgebreid met een break, de Station Wagon (SW), maar erfde ook de berline de verbeteringen die aan de motor werden aangebracht. Over een paar maanden wordt bovendien een coupé verwacht.

Lancia, dat dit jaar zijn negentigste verjaardag viert, heeft zich altijd duidelijk weten te profileren rondom drie troeven : elegantie, rijplezier en een zekere technische verfijning. Wat de Kappa betreft, is die elegantie opvallender bij de SW dan bij de berline, die net iets te weinig persoonlijk uitvalt. Alleen al een ogenschijnlijk kleine ingreep als het monteren van een daklijnversiering in geanodyseerd aluminium, uitlopend naar de C-stijl, zorgt voor een voornaam, stilistisch effect. Het is duidelijk dat Pininfarina met een minimum aan ingrepen een maximum aan effect heeft weten te bewerkstelligen en daardoor de Station Wagon veel meer klasse heeft meegegeven dan de berline. Net zoals met de Thema het geval was, wordt de Kappa SW overigens ook bij Pininfarina geassembleerd. Achter het stuur profileert de Kappa zich als een sterke persoonlijkheid, met eigenlijk maar één schoonheidsfoutje : het hout op het dashbord is niet echt, maar één of ander kunsthout. Een ecologische maatregel, zeggen de Lancia-technici wat ons echter niet kon overtuigen.

De break-versies krijgen alle in serie een Boge Nivomat niveauregeling mee, zodat de vloer bij elke belading horizontaal blijft en rolneigingen in de bochten gedeeltelijk worden geneutraliseerd. Wie met de Kappa SW onverwachte uitwijkmaneuvers neemt, zal die ingreep, die voor het eerst op McPherson-veerpoten wordt toegepast, weten te appreciëren. Het enige nadeel van deze constructie ligt in de omvang : de veerpoten verhinderen dat er een homogene laadruimte kon worden geschapen. Een vondst is dan weer de opstaande rand die voorkomt dat de bagage naar voor gaat schuiven.

Lancia Kappa SW : soepeler motoren en de hand van Pininfarina.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content