EEN EIGEN LAB IS EEN ENORME INVESTERING DIE DOORGAANS ENKEL GROTE GROEPEN ZICH KUNNEN PERMITTEREN. DE REST KOOPT ZIJN FORMULES BIJ KLEINE LABORATORIA. DEZE KOMEN DE LAATSTE TIJD STEEDS MEER UIT DE SCHADUW MET EEN EIGEN LIJN WAARIN ZE HUN NIEUWSTE TECHNOLOGIEËN, KUNDE EN VISIE KWIJT KUNNEN.

1. COSMETICS 27

De Franse Michèle Evrard, apothekeres van opleiding en met jaren ervaring in de labs van L’Oréal, is de vrouw achter M.E. Skinlab Laboratory. Ze ontwerpt producten waar ze zelf behoefte voor voelt, vanuit haar instinct en ervaring. Ze gebruikt natuurlijke ingrediënten in efficiënte concentraties en vermijdt omstreden stoffen als parabenen, fenoxyethanol, minerale oliën en siliconen. Steringrediënt van de lijn is Centella Asiatica, een tropische plant uit India die in de ayurvedische geneeskunde gebruikt wordt om huidaandoeningen te behandelen en de microcirculatie te stimuleren. Twee jaar geleden lanceerde ze de Baume 27 (119 euro), die de huid terug in evenwicht brengt, herstelt en vrije radicalen neutraliseert. Deze rijke crème is vooral geschikt voor een rijpere, droge of beschadigde huid. Het beknopte gamma omvat ook een hydraterend serum en een milde reinigingscrème.

Te koop bij Beauty By Kroonen & Brown in Brussel en Okinaha in Waterloo. www.cosmetics27.com

2. 3LAB

David en Erica Chung, een Koreaans-Amerikaans koppel, leiden Inglewood Laboratories, een lab dat huidverzorging ontwikkelt op vraag van – naar verluidt – grote namen uit de cosmeticawereld. Welke dat zijn krijgen we niet los, maar de geraffineerde texturen maken duidelijk dat de Chungs vooral voor de high end merken werken. Paradepaardje van 3LAB is de appelstamceltechnologie die veroudering van de cellen en bijgevolg ook van de huid zou vertragen. De Zwitserse Uttwiler Spätlauber is een appelsoort die bijzonder lang goed blijft en zichzelf kan herstellen. Naar verluidt is Michelle Obama een fervent gebruikster. 3Lab heeft achttien referenties in huid- en lichaamsverzorging, voornamelijk anti-aging voor de rijpere huid. Mijnheer en mevrouw Chung zijn van mening dat iedereen recht heeft op huidverzorging ontwikkeld op basis van de laatste technologieën en de hoogst mogelijke concentraties aan actieve bestanddelen. Jammer genoeg volgen de prijzen (40 tot 400 euro) niet altijd dezelfde democratische filosofie.

Te koop bij 10 Planet Parfums en Kroonen & Brown. www.3lab.com

3. FILORGA

Dit lab is een van de leiders in medische antiverouderingstechnieken en heeft een reputatie opgebouwd inzake opvulinjecties, glycolische peelings en mesotherapie (injecties met antiverouderingsstoffen). Fransman Michel Tordjmann is een esthetisch chirurg met een passie voor cellulaire biologie, die eind jaren zeventig een team van specialisten rond zich verzamelde om de huidverouderingsprocessen beter te begrijpen en een therapie te ontwikkelen om rimpels en andere verouderingsverschijnselen aan te pakken. Sinds 2007 heeft de firma een verzorgingslijn (prijzen tussen 40 en 70 euro), geënt op hun medische technieken, zoals mesotherapie.

Te koop in apotheek en parafarmacie. www.filorga.com

4. NOVEXPERT

Het team achter het Franse biomerk Novexpert bestaat uit dermatologen, biologen, apothekers en fytotherapisten die zich samen over huidveroudering buigen en vanuit onderzoek producten ontwikkelen. Ze combineren hoogtechnologie met biologische ingrediënten en vermijden de wolligheid van overdreven marketing. Hun knowhow maakt het mogelijk om de formules volledig natuurlijk te houden en ingrediënten als siliconen, bewaarmiddelen, minerale oliën en andere stoffen die de bewuste consument liever niet ziet te vermijden. Daarover wordt ook duidelijk gecommuniceerd. De producten dragen het biolabel van Ecocert en hebben democratische prijzen (tussen 14 en 22 euro).

Bij de apotheek & parafarmacie. www.filorga.com

5. AURIGA

Na twintig jaar onderzoek en marketing bij een farmaceutisch bedrijf, waagde de Belgische Alfred Marchal zich in 1997 aan een eigen verzorgingsmerk. Auriga International richt zich op dermatologische behoeften en wordt ontwikkeld in samenwerking met een comité van een tiental dermatologen en plastische chirurgen. De firma is beursgenoteerd en heeft verscheidene patenten, waarvan hyaluronzuur een van de bekendste ingrediënten is. Auriga is momenteel in 54 landen verdeeld en telt tien lijnen (huidveroudering, kringen, cellulitis, pigmentvlekken, wratten, etc.), waarvan het antiverouderingsgamma Flavo-C (vanaf 11,50 euro) voor meer dan veertig procent van de omzet zorgt.

Te koop in de apotheek op voorschrift. www.auriga-int.com

6. BIOLOGIQUE RECHERCHE

Een Frans koppel, een bioloog en een fysiotherapeut, begon meer dan dertig jaar geleden een onderzoeks- en ontwikkelingslab voor cosmetica. Zoon Philippe, een arts, voegde zijn intensive care-ervaring met organen in acute stress toe, wat een nieuwe dimensie toevoegde aan de technieken van het merk. Typisch zijn ook de koude formuleringen die de structuren van de actieve stoffen weten te bewaren en een zelf ontworpen apparaat op basis van bio-elektrotherapie dat in gelaatsbehandelingen wordt gebruikt. Het huis heeft een uitgebreid gamma gelaats- en lichaamsverzorging (van 20 tot 200 euro) dat plantenextracten in hoge concentraties bevat en vrij is van synthetische geuren.

Exclusief bij Spasiba in Brussel. www.biologiquerecherche.com

DOOR SOFIE ALBRECHT

TOVEREN METTROPISCHE PLANT OF ZWITSERSE APPEL.

HIGHTECH GEKOPPELD AAN NATUURLIJKE INGREDIËNTEN.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content