Raf simons redt amerika
Toen de reviews binnenkwamen voor zijn debuut bij Calvin Klein tijdens New York Fashion Week, leek het of Raf Simons de Amerikanen van een zeker onheil had gered.
In Gotham City was de nemesis van Donald Trump opgestaan. En zie, het was een modeontwerper. Preciezer: een Belgische modeontwerper. Pow! Bang!
Simons werd onthaald als een held. Zijn show, een hommage aan de Verenigde Staten in transparant plastic en pluimen, slim begeleid door David Bowies melancholische This Is Not America, was in velerlei opzicht een triomf.
Wij zochten, vergeefs, naar de seksuele component die in het verleden van Calvin Klein zo’n succes heeft gemaakt.
Maar de lokale pers schreef met wierrookstokjes. “De meest geanticipeerde modeshow in decennia bleek briljant”, kwetterde de modecriticus van New York Magazine.
“Raf Simons gaf een kristalhelder argument voor de relevantie van the American idea, en een weg voorwaarts”, orakelde Vanessa Friedman in The New York Times. “Dat daar een Belg voor nodig was, is noterenswaardig.”
Over het idee achter Amerika, Home Of The Brave en Land of the Free, was de voorbije maanden veel te doen.
De in velerlei opzicht traumatiserende verkiezing van Donald Trump, zeker voor creatieve industriën als de mode, was voor Simons bijna fortuinlijk. De ontwerper is niet langer louter een ontwerper, maar een symbool: een immigrant die de Amerikanen wijst op de schoonheid van diversiteit. En die, en passant, cultureel erfgoed maakt van Calvin Klein.
Want Calvin Klein is niet meer het merk van de ophitsende ondergoedreclames. Calvin Klein is Amerika. Niet dat van Trump en de zijnen, maar dat andere, echtere Amerika: divers, complex, inclusief. Lauren Hutton én A$AP Rocky. Een geweldig land.
Make America Great Again? Reken op Raf.
Tekst Jesse Brouns
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier