PUNK IS TERUG

Siouxsie and the Banshees in Music Machine, Londen, november '77, in het boek We Can Be Heroes. © GF / GRAHAM SMITH

Is punk een stijl die kennis van de juiste codes vergt, of gaat het eerder om een attitude : een rebelse overtuiging waarvan een garderobe slechts de uitdrukking vormt, en die zich dus niet zomaar laat recupereren door het establishment ? Of is het probleem vooral dat punk zelf een mythologie en een uniform werd, zoals auteur Josh Sims stelt in Ben Sherman – 50 Years of British Style Culture (Ben Sherman, 36 euro) ?

De discussie laait flink op nu de modehuizen met de tegenbeweging uit de jaren zeventig flirten. Kijk er de najaarsmode maar op na : veel zwart leder, spijkers en een bonte mix van inspiratiebronnen (genre bondage-ontmoet-Sneeuwwitje), en ook in kapsels wordt punk een trend.

De liaison tussen de anarchistische stroming van Johnny Rotten, The Ramones en Malcolm McClaren en de modewereld is nu al het onderwerp van Punk : Chaos to Couture in het Costume Institute van het Metropolitan Museum of Art in New York. “De democratische geest van punk botst met de dictatuur van de mode”, legt curator Andrew Bolton uit. “Toch blijven ontwerpers het esthetische vocabulaire van punk gebruiken om die jeugdige rebellie en agressieve krachtdadigheid te vatten.”

Aan veiligheidsspelden, ritsen, scheermesjes en met sigarettenpeuken gebrande gaten ontbreekt het niet in de expo, die een honderdtal silhouetten toont. Alle usual suspects zijn vertegenwoordigd : van Ann Demeulemeester, Vivienne Westwood en Alexander McQueen tot Gareth Pugh, van wie recente couturejurken uit zwarte vuilniszakken te zien zijn. Ook de jurk met veiligheidsspelden van Elizabeth Hurley op de première van Four Weddings and a Funeral in 1994 wordt getoond.

Niet iedereen is daar blij mee. “Wat hebben die ontwerpers te maken met punk ?” vroeg Legs McNeil zich onlangs af in The New York Times. Volgens de oprichter van het destijds toonaangevende Amerikaanse magazine Punk is dit “een masturbatiefantasie voor Anna Wintour en Vogue. Een poging om authenticiteit in te pikken en dan maken ze er iets saais van.”

Lezenswaardig is ook We Can Be Heroes (Unbound Books, 30 pond, zo’n 35,50 euro), over “punks, poseurs, peacocks and people of a particular persuasion”. Daarin schetst Graham Smith, in de jaren tachtig huisfotograaf van het Londense nachtleven, hoe de doe-het-zelfcultuur van punk een nieuwe generatie van popsterren, ontwerpers en filmregisseurs inspireerde. Als punk mainstream is geworden, dan gebeurde dat al veel langer geleden.

BEN SHERMAN – 50 YEARS OF BRITISH STYLE CULTURE IS VERKRIJGBAAR VIA DE WEBSITE VAN HET KLEDINGMERK : WWW.BENSHERMAN.COM. INFO OVER DE EXPO IN HET METROPOLITAN MUSEUM OF ART : +1 212 535 7710, WWW.METMUSEUM.ORG/PUNK.

WIM DENOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content