POUSSE-CAFE
LENE KEMPS
BIG BIJOU
Audi Pauwels en Kitty Spaenjers kozen voor een goudsmederij met een letterlijk lage drempel en grote open ramen. “Van op de straat zie je tot in onze achtertuin”, zeggen ze. Ze werken in opdracht, maar hebben ook een kleine serie eigen modellen. “Mensen hebben een vaag idee van wat ze willen. Ik maak een schets en Kitty voert het ontwerp uit”, zegt Audi. “Vaak merken we echter dat klanten moeite hebben om de tekening te interpreteren. Dat ze zich het juweel moeilijk kunnen voorstellen. Daarom is de kleine eigen kollektie er gekomen, als houvast. “
Mensen komen met de ring van oma, de broche van tante of met een edelsteen die al jaren in de familie is. Audi en Kitty modernizeren of transformeren het juweel. Luuk Gruwez bracht de verlovingsring van zijn ouders. Audi gaf de ring een aktuele toets en Gruwez droeg prompt een ontroerend gedicht aan Audi en Kitty op, over ouders die weg zijn terwijl “dat verdomde licht (…) glanzen blijft in vijf gram goud”. “Een ring is vaak emotioneel geladen”, aldus Audi. “Misschien dat ik er daarom een voorkeur voor heb. Bij het maken van een ring spelen allerlei technische en praktische beperkingen mee, meer dan bij het creëren van een hangertje bijvoorbeeld. En ik hou wel van een uitdaging. “
Toen ze afstudeerden aan de Antwerpse Akademie wisten Audi en Kitty dat ze niet in de kunstsektor wilden belanden. “Wij beschouwen edelsmederij als toegepaste kunst. Juwelen zijn er om gedragen te worden. Een juweel kost al veel. Als je het bovendien nog in de sfeer van een kunstgalerij prezenteert, dan is het gewoon niet meer van deze wereld. Wij willen met ambachtelijke metodes iets maken dat zowel hedendaags als toegankelijk is. ” Het duo omschrijft de juwelen als “hedendaags”. Het zijn sobere, strakke en doordachte vormen die ook voor de term tijdloos in aanmerking komen. “In de commerciële sektor is veel veranderd”, zegt Audi. “Mensen als Wouters & Hendrix en Nadine Wijnants zorgden ervoor dat het grote publiek zich openstelde voor modern en trendgevoelig werk. Het wordt tijd dat de sektor van het duurdere juweel in beweging komt. “
Goudsmederij Pauwels-Spaenjers, Maastrichterstraat 64, 3500 Hasselt. tel. (011) 23.28.51.
GO JOBIM
Antonio Carlos Jobim, The Man From Ipanema, zo heet een kleurrijk album met drie cd’s in. Een knipoog natuurlijk naar The Girl From Ipanema, de beroemdste song van de vorige jaar overleden komponist, zanger, gitarist, pianist en dromer uit Rio. Het grappig verpakte ding lijkt wel een familiealbum, vol kiekjes van Jobim als baby en jongeman, nostalgische afbeeldingen van zijn werkkamer, verhaaltjes van vrienden. Er kwam ook virtuoos knip- en plakwerk aan te pas, met vreemde doorkijkjes en uitsnijdingen. Cd’s zitten in een papieren vis, boom of blad verborgen ; herinneringen aan Jobims liefde voor de natuur die een aardig stel bomen hebben gekost. De lieve kleurtjes van het platenboekje doen denken aan zuurtjes en exotische cocktails. De drie cd’s, samen meer dan drie uur muziek, tekenen een mooi en veelzijdig portret van de gevoelige Jobim. Eén met gezongen materiaal, door hemzelf, Astrud Gilberto, Elis Regina. Eén met instrumentals door Stan Getz en andere Joe Hendersons. En eentje met vergelijkende versies van zijn grootste hits : “Desafinado”, “Corcovado” en maar liefst vier heel verschillende “Girls”. Guitig, frivool, zwoel, met altijd een randje dromerig verdriet errond. Net op tijd voor een kerstfantasme over zomer, zon en zo. (RL)
The Man From Ipanema, Verve/Polygram.
SANTA COLA CLAUS
Met zijn blozende rode wangen en glanzende neus ziet hij er een tikje alkoholisch uit, maar Santa drinkt na een zware werkdag uitsluitend frisdrank, dus dat kan er niks mee te maken hebben. De alomgekende kerstman is een kreatie van illustrator Haddon Hubbard Sundblom voor Coca-Cola. Bekende Amerikaanse tekenaars zoals Frederic Mizen, Hayden Hayden en Norman Rockwell hebben Coca-Cola-reklame gemaakt, maar Sundblom was ongetwijfeld de meest ijverige. In zijn piekperiode tijdens de jaren veertig was hij verantwoordelijk voor de helft van de Coca-Cola-billboards. Vanaf 1931 schilderde Sundblom de cola-drinkende Santa, met de slogan : It’s my gift for thirst. Cola als een mytisch cadeau onder de kerstboom, van Santa aan Amerika. Eerst gebruikte Sundblom zijn vriend Lou Prentice als model. Toen die overleed, werd elke kerstman een zelfportret. Vandaar dat je Santa niet zo vaak frontaal als wel in een 3/4 pose ziet, het hoofd gedraaid zoals iemand die zichzelf in de spiegel bekijkt en schildert. Sundbloms visie bleek zo sterk dat ze tot in 1964 zou standhouden. Door de jaren heen zie je de huizen die Santa bezoekt moderner worden, de koelkasten groter en het speelgoed verfijnder ; maar de grondtoon blijft altijd dezelfde : die van een warme familiale sfeer, de huiskamer badend in de gloed van een haardvuur, Santa als ideale opa, the American way of life als sprookje.
Expo : Dream of Santa, Haddon Sundblom’s Vision, tot 27 februari ’96 in Le Carrousel du Louvre, 99 rue de Rivoli, Parijs.
OHO BLACK BETTY
Met haar ultrahoge hakken, zwarte pony en Tennessee-glimlach was Betty Page de perfekte tegenhangster van Barbie. In de jaren vijftig maakte ze deel uit van het jungle-decor van fotografe Bunny Yeager en van de meester-knechtje-scènes van broer en zus Irving en Paula Klaw. “Ze was niet alleen mooier, maar ook beter dan om het even welke mannequin van vandaag”, aldus Paula Klaw. Greg Theakston wijdt niet alleen het grootste deel van zijn tijd, maar ook tal van Internetpagina’s aan deze uit een serie noire weggelopen pin-up : “Haar glimlach, frisheid en eerlijkheid maakten van seks geen politieke maar terug een prettige aangelegenheid. “
Na een desastreuze screentest bij Twentieth Century Fox verhuisde Betty Page naar New York waar ze de inmiddels tot cult geworden postorder 8-mm-films draaide met de Klaws : “Betty & Her High Heel Shoes”, “Betty Gets Bound and Kidnapped” and “Teaserama”. Ze werd Playboy Playmate, bedankte voor Howard Hughes’ avances en verdween eind jaren vijftig kompleet en mysterieus van de scène.
De cultmolen begon te draaien en Betty Page dook op in Harley-Davidson schilderingen, tatoeages en logo’s, op catwalks, in stripverhalen, op platenhoezen, in James Ellroys meesterwerk “The Black Dahlia” en in tal van Madonna’s poses en video’s. The queen of bondage uit Nashville beïnvloedde de popkultuur op een charmante manier en zonder vulgariteit, haar zuiders aksent niet meegeteld. Twee jaar geleden dook ze plots weer op voor een fotoloos interview in Interview. De voormalige pin-up had haar zweepje ingeruild voor een paternoster, zich aangesloten bij Billy Graham en schuwde al meer dan dertig jaar elke vorm van publiciteit. Kwestie van de myte intakt te houden. Sinds enkele jaren is Betty Page samen met Russ Meyer het hardcore kitsch en camp symbool van deze eeuw. Fanzines verkopen sneller uit dan boekenwinkels ze kunnen bestellen en de meeste van haar video’s verschenen bij Cult Classics in Amsterdam. Vorige week verscheen de laatste uit de reeks, haar debuutfilm : Betty Page in Striporama, trouwens de enige film waarin ze spreekt. (MW)
Info : tel. (00-31) 20-622.78.43 of via http : //www. club. innet. be waar Betty Page naast andere culthelden als Eddy Wally en Samantha Fox te vinden is.
OP HET NACHTKASTJE VAN SUSIE PALOEZIE
Afgelopen zomer vond ik Bette, An Intimitate Biography of Bette Midler van George Mair in een boekhandel in Las Vegas. Ik heb het meteen gekocht omdat het oranje en paars op de cover mijn lievelingskleuren zijn, maar vooral omdat ik binnenin een foto van Barry Manilow zag. Ik koester een grote bewondering voor Bette Midler, voor haar lef en haar kleren. Wat me verraste in de biografie is dat Midler in het dagelijkse leven erg verlegen is, wat lijnrecht tegenover de brutaliteit van de Divine Miss M van de scène staat. Bette Midler werd in Hawaï geboren maar haar carrière startte in een Newyorkse sauna : Bette zong en Barry Manilow speelde piano. Beiden zijn nog steeds goede vrienden en waarderen elkaar. Vooral omdat ze allebei hun eigen ding zijn blijven doen, met hoogtes en laagtes. Bette zou haar filmcarrière weer willen inruilen voor live-optredens en dat is goed nieuws. Twee jaar geleden ben ik ook op de scène begonnen met “Susie’s Wild Kingdom” en dat is nog altijd de enige en ultieme plek waar je alle registers kan opentrekken. Als je durft natuurlijk. Precies omdat Bette naast het podium minder zelfverzekerd was dan erop, liep het in de jaren zeventig mis. Ze heeft zichzelf destijds uit de goot gehaald door een kontrakt met Disney af te sluiten en enkele geweldige komedies te draaien, maar naar haar terugkeer naar het teater kijk ik echt uit. Behalve de biografie van Bette Midler lees ik momenteel ook de scripts van “Absolutely Fabulous”, die sluiten daar prima bij aan. Verder grijp ik graag naar tragische dingen omdat je je daar echt aan kan optrekken. Zo ligt er altijd een medische encyclopedie op mijn nachtkastje. Daar haal ik af en toe een vreselijke ziekte uit. (MW)
Susie Paloezie treedt op bij TiLT en is lifestyle konsulente.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier