Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

LENE KEMPS

MADE IN INDIA

Je hoort het, ruikt het en ziet het : dit is een autentieke Indische winkel. Soundtracks uit Indische films, geursteentjes en een uitgebreid gamma Indische produkten. “Folkore willen we niet, ” zeggen Peter Auwerx en Johan Declerck. “Geen typische handicrafts. Rieten mandjes, aardwerken potjes en juwelen kan je in genoeg andere winkels vinden. Wij willen produkten aanbieden die tot nu niet in België verdeeld worden. ” Een stalen kastje dat op een hifi-rek lijkt, blijkt een afdruiprek voor de keuken te zijn. Peter : “Het is ons kompleet vreemd : een stalen afdruipkast om tegen de muur te hangen. Maar kijk hoe mooi. “

Peter en Johan hebben een passie voor Indië en waren gefascineerd door de mooie produkten die ze ginder zagen. “Indië is een land met weinig middelen, dus worden er voor elk probleem eenvoudige oplossingen gezocht. Elk voorwerp wordt tot zijn essentie herleid. Kijk naar die ventilator. Daar zitten geen overbodige spullen op, dat is gewoon wat het moet zijn. Die eenvoud geeft het voorwerp iets kinderlijks en naïefs, iets retro. “

De spil van de winkel zijn de befaamde robuuste Hero-fietsen. “Oudere mensen zijn er ontzettend door gecharmeerd, ” zegt Peter. “Ze zeggen : dit is helemaal van onze tijd. ” Je kan de fietsen huren voor een dag (100 tot 160 frank) of op lange termijn zodat je uiteindelijk eigenaar wordt. Peter en Johan hebben dit systeem uitgetest in een proefwinkel in Gent en zijn op 15 mei gestart in Antwerpen. “We wilden niet zonder meer produkten invoeren en er geld aan verdienen. We hebben te veel armoede gezien ginder. We hebben een vzw opgericht : Ganesh & Co en een overeenkomst gesloten met het NCOS. Een deel van onze opbrengst gaat naar ontwikkelingshulp. In september zouden we graag iets met Plan International doen. “

In een later stadium willen Peter en Johan opdrachten geven en objekten in eigen beheer laten maken. Momenteel wordt er nog rondgereisd en geselekteerd. Je vindt er meubels : een voorraadkast uit Radjastan, een verweerde kommode, een kastje met twee geheime bergplaatsen uit de Engelse tijd. Kleding : een patchwork-broek, een kleurige rok, een boxershort. “Die broek is met Spullenhulp van hier naar ginder gegaan, en door ons op de markt gekocht en teruggebracht. De cirkel is rond. ” En een verzameling heiligenprenten. “Binnenkort brengen we oude landkaarten van ginder mee, zoals zij die nog steeds op de scholen hebben. “

Ganesh & Co vzw, verhuurpunt Antwerpen, St.-Katelijnevest 19 : tel. (03) 226.95.59. Verhuurpunt Gent, Zwartezusterstraat 30 : tel. (09) 233.94.10.

KASTEELVEILING

Van 25 tot 29 september brengt Christie’s de inboedel van het kasteel van Snellegem onder de hamer. Normaal hebben kasteelveilingen een kwalijke reputatie, omdat niet de inboedel wordt geveild, maar de rommel die antiquairs er hebben ingestouwd. Snellegem wordt een uitzondering, omdat het kasteel door een van de belangrijkste antiquairs van ons land wordt bewoond, Paul “de” Grande. Om de prijzen op te kunnen jagen, bedacht Christie’s De Grande zelfs een petit “d”. Dit wordt een fabelachtige landhuisveiling, beweert het veilinghuis, de grootste huisveiling die het venduhuis tot nu toe op het vasteland heeft georganizeerd. Joost mag weten waarom De Grande zijn hebben en houden veilt. De ware reden kennen we niet, maar voor zijn antiekzaak is dit onwaarschijnlijke en erg goedkope reklame. Dit neemt niet weg dat er aardige dingen worden aangeboden. Wie bijvoorbeeld een biedermeier sofa zoekt of een antieke tuinfontein komt daar zeker aan zijn trekken. Maar hoedt u voor te lage schattingen in de kataloog. Op zo’n prestigieuze veiling wordt er meestal flink doorgerekend en is lang niet alles van even hoge kwaliteit. (PS)

Christie’s Brussel : tel. (02) 512.88.30.

MOTO RETRO

Gestimuleerd door de retro-rage en vooral de belangstelling voor fifties-spullen bracht Kawasaki in Japan de Estrella op de markt. Het is een motor die wat vormgeving betreft recht uit de jaren vijftig komt, maar dan wel uitgerust met de technische middelen van vandaag. “Helemaal fifties, dat zou commerciële zelfmoord zijn, ” zegt Philippe Borge (sales-manager Kawasaki). “Technisch gezien is de motor modern. Hij beschikt over schijfremmen, een goede motor en laat geen olievlekken achter. “

In Japan kent de motor veel sukses, in Europa test men de markt. Midden ’92 dook hij in Duitsland op waar men wilde voelen of de tijd er rijp voor was. Nu wordt hij in België gekeurd. “Japan is veel meer design-gericht, ” zegt Borge. “Bovendien komt de motor daar beter tot zijn recht omdat de rij-omstandigheden anders zijn. De Estrella is met zijn 250 cc en beperkte snelheid de perfekte stadsmotor. Hier is er minder vraag naar motoren met lage cilinderinhoud omdat er meer mogelijkheden zijn om gas te geven. “

Toch verwacht Borge er wel iets van. “We zijn voorzichtig, maar de Estrella heeft mogelijkheden. Ik denk dat we er zo’n honderd à honderdvijftig van moeten kunnen verkopen. De prijs ligt goed (180.000 frank). Het is een lichte en handelbare motor, wat fijn is voor vrouwelijke rijders en beginners. Mensen die hem uitproberen, zeggen dat je er meteen op je gemak op zit, in die typische jaren-vijftig-rijhouding, met rechte rug. Misschien spreekt hij ook wel oudere rijders aan, die heimwee hebben naar de tijd van toen, maar dan zonder de praktische ongemakken. “

Na de Aprilia van Starck, dus weer een motor met een gezochte vormgeving. “Elke firma probeert op design te werken, ” zegt Borge. “Iedereen heeft zijn eigen experimenten. Het is de enige manier om een ander publiek aan te spreken. De echte motorrijders hebben we ondertussen wel mee. Nu probeert men ook het bcbg-publiek te bereiken, de mensen die meer geïnteresseerd zijn in de look van een motor dan in zijn cilinderinhoud. “

Kawasaki : tel. (02) 376.19.58.

KOEL AF

“Natuurlijk bestaan er gelijkaardige verfrissers, maar die moet je na korte tijd opnieuw “opladen” in de ijskast. Voor de Cooldown heb je alleen wat water nodig. ” Invoerders van outdoor- en sportkleding Martine Hendrix en Luc Serrien vonden de Cooldown op een trektocht door Australië. Het is een simpel maar ingenieus bandje dat kristallen bevat en rond de hals of op het voorhoofd kan gedragen worden. Vooraf moet het bandje tien minuten in koud water zodat de kristallen zwellen en dan geeft het twee dagen koelte af. Na twee dagen opnieuw even onderdompelen en klaar. Klinkt het u als een marktkramersdemonstratie genre : “allesreinigers of allessnijdende messen, komt dat zien ! ” in de oren ? Wel, achter een computer op een zolderkamer tijdens de hittegolf maakt het verschil, we hebben het geprobeerd. Al vonden de kollega’s het geen gezicht.

Martine Hendrix : “Het wordt als gadget in sportwinkels verkocht. Toch blijkt dat de Cooldown niet alleen bij het sporten gebruikt wordt, maar ook professioneel. Dakwerkers, truckers en magazijniers grepen ernaar tijdens de hittegolf. “

Of de Cooldown een rage wordt, is niet te voorspellen. In elk geval bestaan de bandjes (499 frank) in allerlei modekleurtjes en -prints. Martine bestelt alvast bij voor volgende zomer. “Leuk om bijvoorbeeld op muziekfestivals te verdelen. ” (TM)

Cooldown : tel. en fax (03) 216.34.79.

OP HET NACHTKASTJE VAN CATHERINE LAMBERMONT

Ik hou van Paul Auster, van zijn schrijfstijl, maar vooral van zijn verhalen. Je kunt er niet aan ontsnappen. Wie één regel leest, is vertrokken. Het boek moet uit. Je ervaart zijn boeken nooit als pure fiktie terwijl je toch in een kompleet andere wereld wordt geslingerd. Auster creëert nieuwe biotopen. Hij haalt mensen uit hun eigenlijke kontekst, om ze ergens anders, in een vreemde omgeving te plaatsen. Soms willen zijn personages daaruit weg, soms ook niet. Als ik op reis ga, probeer ik altijd een boek van Auster mee te nemen omdat er dan door de reis nog eens een extra niveau van vervreemding bijkomt. Typisch voor Auster is het intrigerende verhaal In the Country of Last Things (of in vertaling : Le voyage d’Anna Blume), een angstaanjagende futuristische visie. In de meeste werken van Auster is er een ambigue vader-zoonrelatie en vaak ook een zoektocht, naar de vader. Nu gaat Anna Blume op zoek naar haar broer William, een journalist die spoorloos is verdwenen in een postapocalyptische stad. Anna begint een brief te schrijven aan een jeugdvriend om te vertellen wat ze meemaakt. Ze is kompleet verloren. Ze groeide op in een beschermde omgeving en leeft nu in een stad waar andere kodes heersen, waar geen werk en geen geld is, waar iedereen radeloos rondloopt. Het is een getto waar nieuwe beroepen ontstaan : één groep ruimt lijken op om ze te verkopen als energiebron en voedsel. Een andere groep ziet zelfmoord als dé oplossing. Hun leden storten zich vanop grote hoogte in de leegte of rijden zich op een fiets te pletter. Het zijn zaken die een vreemde nasmaak laten, karikaturen van alledaagse dingen, op de grens van fiktie en non-fiktie. (MW)

Catherine Lambermont is fotografe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content