POUSSE-CAFE
LENE KEMPS
FRAGILE MAAR NIET BREEKBAAR
“Ik had er 700 laten blazen. Ze zijn op korte tijd verkocht. We hebben nog moeten bijbestellen. ” Kurt Janssens staat er zelf van te kijken. Deze TEW-er hij had lang getwijfeld : ekonomie of produktontwikkeling studeren richtte in juni Fragile op, een groothandel gespecializeerd in dekoratief glaswerk. Met kleurrijke glazen ringen naar eigen ontwerp trok hij meteen de aandacht. Trendy kledingzaken en designwinkels waren geïnteresseerd en kochten ze aan. “De ringen zijn speciaal, uniek ook. Dezelfde modellen hebben door het produktprocédé toch telkens andere nuances, ” vertelt Kurt Janssens. Glas is zijn passie, maar hij wil niet alleen op de ringen vastgepind worden. “Onze specialiteit is vooral vazen en schalen. Eigen ontwerpen in een beperkte oplage die gemaakt worden in glasblazerijen in Italië, Portugal en Tsjechië. De grondstof bepaalt de kleur van het glas. Bepaalde tinten kan je alleen daar verkrijgen, voor andere nuances moet je elders zoeken. Vandaar. “
De ringen kosten net geen duizend frank. “En nee ze zijn niet zo breekbaar. Je mag ze alleen niet op steen laten vallen. Maar ze kunnen zeker tegen een tik. ” (TM)
Fragile : (03) 281.66.00.
OUT OF THE BLUE
Onder het motto “samen staan we sterk” verenigden enkele Nederlandse ontwerpers waaronder het bekende duo Viktor & Rolf zich in Parijs tot Le Cri Néerlandais. Gekombineerd met het internationale sukses van popgroep Bettie Serveert, kreeg de Nederlandse kreet vrij veel aandacht in de pers. “Ja het heeft ons verleden jaar toch wel geholpen, ” zegt Rolf. “Het is verbazend hoeveel meer vertrouwen de mensen in je hebben als je deel uitmaakt van een groep. Maar uiteindelijk is Le Cri slechts tijdelijk en is het wel de bedoeling dat iedereen zijn eigen weg gaat. “
Met de hele groep wordt er in september nog een cd-rom uitgebracht, een interaktieve prezentatie van de winterkollekties van Viktor & Rolf, Lucas Ossendrijver, Saskia Drimmelen, Pascale Gatzen en Marcel Verheyen. Op initiatief van het Vormgevingsinstituut in Amsterdam. “We werken erg konceptueel en zijn sterk op patronen gericht, ” zegt Rolf. “Bij een gewone prezentatie gaat er van onze kleding veel verloren. Op deze interaktieve cd-rom komen de details veel beter tot hun recht. Je kan het model langs alle kanten bekijken of het dichterbij klikken, als een supergesofistikeerde brochure. “
Het loopt nog steeds niet storm voor de ontwerpen van Viktor & Rolf. “Af en toe krijgen we de etalage bij Maria Luisa in Parijs, maar een echt verkooppunt hebben we nog steeds niet, ” zegt Rolf. De winterkollektie mag er dan netjes en superclean uitzien, commercieel is ze helaas niet. “Het is redelijk draagbaar, ” zegt Rolf. “Maar toch nog altijd moeilijk te begrijpen hoor. Voor de meeste mensen zijn we toch nog iets te artistiek bezig. ” Wat opvalt, is het felle blauw, door Rolf omschreven als video-blauw. “Het is het technologisch blauw van de toekomst, ” zegt hij. “Het blauw waartegen je videoclips opneemt en wat later onzichtbaar wordt. Het is een fascinerend blauw : het kan nog alles worden, is een beetje niks en heeft toch oneindig veel mogelijkheden in zich. “
De cd-rom wordt op 300 eksemplaren uitgebracht, zal ongeveer 50 gulden kosten en is verkrijgbaar bij het Vormgevingsinstituut, Keizersgracht 609, 1017 DS Amsterdam.
COWBOY CHRISTIAN
“Ik heb altijd gezegd dat een vrouw er even stijlvol kan uitzien in een jeans als in een haute-couturejurk, ” zegt Christian Lacroix. “Het is dan ook volledig logisch en kompleet in overeenstemming met mijn filozofie dat ik een jeanslijn begin. Toegegeven, toen ik in 1987 startte, in het tijdperk van Dallas en Dynasty, was het onzinnig geweest om zowel haute-couture als jeans te brengen. Nu, acht jaar later, kan het wel. Trouwens, volgens de legende is de stof denim afkomstig van Nîmes, net als mijn familie. Dat kan geen toeval zijn. “
Christian Lacroix heeft niet veel zin de onvermijdelijke vraag te beantwoorden : kan je als couturier ook jeans maken zonder afbreuk te doen aan je imago ? Hijreageert met een andere vraag : “Kan je Hawaïaanse bloemen mengen met Mexicaanse borduursels en high-techstoffen ? Nee ? Wel, ik heb het allemaal al een keer gedaan. ” Jeans de Christian Lacroix ligt volgende zomer in de winkels.
Lacroix heeft Gilmar gekozen als zakenpartner. Gilmar produceert nu zo’n tien kollekties waaronder Iceberg, Gerani, Cento X Cento en Sui by Anna Sui. Zij zullen de produktie en in sommige landen ook de distributie op zich nemen. Lacroix zorgt zelf voor de verdeling in de Verenigde Staten, Japan en Engeland.
Het Huis Lacroix hoopt het sukses van de bijlijn Bazar te evenaren. Robert Benoussan, direkteur van het Huis, voorspelt dat de jeanskollektie op lange termijn ongeveer 35 % van de totale omzet zal uitmaken, waarvan zeventig procent op de Europese markt en de rest in de Verenigde Staten en Japan. Hij wil dat de lijn eind 1999 wereldwijd in zo’n duizend verkooppunten ligt. “Mijn jeans zullen makkelijk te kombineren zijn met stukken uit de eigen garderobe, ” zegt Lacroix. “Ik zie het als een soort haute-couture voor elke dag, sportief maar ook sjiek, met veel interessante kombinaties van stoffen en motieven. “
SMELLING GOOD IN CYBERSPACE
Het nieuwe parfum van Paco Rabanne, XS pour femmes, wordt in de Verenigde Staten de eerste maanden uitsluitend verkocht via Internet. In september wordt het gelanceerd in Saks, voorlopig echter exclusief in cyberspace. De advertentie verscheen in het blad Wired, kompleet met Internet-adres. “Paco Rabanne is altijd een voorloper geweest, ” zegt Cecilia Kuhn (brand manager USA). “Hij was de eerste om metalen jurken te maken, hij was in zoveel dingen avant-garde. Wij en hij ook vonden dat deze nieuwe metode van verkopen voor hem gemaakt was. ” Het parfum werd twee maanden geleden te koop aangeboden in de Cybershop, die wereldwijd bereikbaar is via Internet. Tegelijkertijd werd een wedstrijd gelanceerd : iedereen werd opgeroepen zijn eigen definitie van XS te geven. “De reakties stromen binnen, het is overweldigend, ” zegt Cecilia. “Op onze site krijg je samen met uitleg over het parfum ook een biografie van Paco Rabanne en je kan beelden uit de defilés oproepen. Wij verwachten veel van deze nieuwe samenwerking. Het Wired-publiek is hip, jong, modern en kapitaalkrachtig. Voor ons is dit geen test of probeersel, wij zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst is. “
OP HET NACHTKASTJE VAN LUC GULINCK
Als kind las ik alles wat ik te pakken kreeg : kranten, romans, reklamedrukwerk, stripverhalen, tijdschriften, handleidingen, treintickets, hitparades… Alles. Nu lees ik wegens kronisch tijdgebrek vooral in vlagen : plotse onaangekondigde aanvallen van leeswoede waarbij ik op korte tijd twee à drie boeken verslind waarna ik me weer terugplooi op andere zaken. Ideaal is een weekje met griep in bed, dan lees ik me gezond met wat de eerste de beste goede ziel bij mijn ziekbed aansleept. Mijn absolute nachtkast-favoriet blijft Lila van Robert Pirsig. Zijn Zen and the art of motorcycle maintenance was natuurlijk al een mijlpaal, maar het vervolg kreeg volgens mij niet de aandacht en de kritieken die het verdiende. De manier waarop Pirsig in dit werk zijn “metafysica van de kwaliteit” uitwerkt en toetst aan de geschiedenis, aan de filozofie en aan onze dagelijkse leefwereld, is een briljante demonstratie van hoe je diepgang kombineert met toegankelijkheid en verhalende elementen met multi-dimensionaliteit. In een tijd
waarin iedereen de teloorgang van waarden en de grote nivellering vaststelt al dan niet knarsetandend en de nep-religies als paddestoelen uit de grond schieten, is dit boek een aansporing voor de lezer om bij zichzelf op zoek te gaan naar moraliteit. In die zin is Pirsig voor mij de erfgenaam bij uitstek van de beatniks uit de fifties : er loopt een rechte lijn tussen zijn tweeluik, Zen en Lila, en bijvoorbeeld The Dharma Bums van Jack Kerouac. Ik verkies romans waar vlees aan zit, dikke pillen die een dimensie meer bieden dan alleen het verhaal dat er inzit. Zo maakte ook The Quincunx van Charles Pallisser een aantal jaar geleden een enorme indruk op mij, omwille van de meeslepende intrige en evenzeer door Pallissers verbijsterende emulatie met de taalwereld van Dickens. Ook de Neuromancer van William Gibson heeft me erg getroffen. Het is een trefzekere schets van de cyber-age, maar ook van maatschappelijke en taalkundige ontwikkelingen in de nabije toekomst. (MW)
Luc Gulinck is product manager bij het platenlabel R & S Records en is zelf ook muzikant.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier