WALTER VAN DE DASSEN

“Als fervent dassendrager was ik ontevreden, ” zegt Walter Van Noten. “Ik had altijd het gevoel dat ik de minst lelijke das moest kiezen, nooit de mooiste. Ze waren altijd te klassiek of te opvallend. Een stijlvolle das was blijkbaar niet te vinden. ” De beste ideeën worden uit frustratie geboren en met Van Notens dassenbedrijf is dat net zo. “Ik wil een das op de markt brengen die alle mannen aanspreekt, ” zegt hij. “Zowel een van 25 als een van 65. Niet te sjiek, want dan voelen ze zich ongemakkelijk. Niet te sportief. Een mooie das in een natuurvezel beslist geen polyester aan een redelijke prijs. Kortom, een klassedas. “

Voor de motieven werkt Walter Van Noten samen met Belgische kunstenaars. De Antwerpenaar Philippe Schurmans heeft al enkele tekeningen geleverd. Van Noten kiest de kleurenkombinaties. De stoffen worden in Duitsland geweven en in een Antwerps atelier in elkaar genaaid. “Het is niet de bedoeling kunst-dassen op de markt te brengen, ” zegt Van Noten. “De naam van de kunstenaar staat wel op de achterkant, maar mag niet de belangrijkste aantrekkingskracht zijn. Mannen moeten het produkt kopen omdat het mooi is, niet omdat het door mijnheer X getekend is. Het is evenmin de bedoeling dat kunstenaars speciaal voor mij gaan ontwerpen. Ik zie het omgekeerd : uit hun oeuvre nemen we de geschikte motieven over. Aan aanbiedingen geen gebrek. Ik heb nu al meer tekeningen dan dat ik dassen kan maken. ” Na een lange carrière tussen het textiel werpt Walter Van Noten neef van zich niet zomaar in een avontuur. Hij heeft zijn eigen marktonderzoek uitgevoerd. “De cijfers zijn simpel, ” zegt hij. “De Belgische markt schommelt rond de twee miljoen dassen. Er zijn ongeveer drie miljoen mannen in België in de leeftijdskategorie van 18 tot 64, waarvan twee miljoen in de professionele kategorie : zelfstandig, hoger kader, middenkader enzovoort. Dat zijn de potentiële dassenkopers die ik wil bereiken. “

Walter Van Noten, tel. (054) 41.68.42.

WALTER VAN DE BONTJASSEN

Ondernemend is Walter Lecompte altijd geweest. Als bontbewerker heeft hij steeds geprobeerd zijn vak en produkt een modern en fris imago te geven. Samenwerkingen met ontwerpers en projekten met studenten van La Cambre ; alles om bont uit de typische dames-sfeer te halen. “Het is niet het antibontklimaat dat ons parten speelt, ” aldus Walter. “Die antihouding is ver voorbij. Mijn dochters vertellen me dat hun vrienden op de vlooienmarkt een bontjas kopen. De belangstelling is er. Het is gewoon de sfeer die jongeren afschrikt : dat typisch damesachtige en burgerlijke. Het wordt tijd dat er weer een beetje vaart in de bontwereld komt. “

Om jongeren het materiaal te laten ontdekken, stapte Lecompte naar La Cambre met het voorstel geïnteresseerde laatstejaars in bont te laten werken, met oude vellen en jassen die hij niet meer gebruikt. “Francine Pairon was entoesiast, ” zegt Walter. “De studenten twijfelden en gaven het klassieke weerwerk : bah, bont. Bij een bezoek aan de ateliers zijn ze omgeslagen en nu zijn ze helemaal in de ban van het materiaal en de mogelijkheden die het biedt. Met bont werken is uiteindelijk een opgelegd projekt voor het vierde jaar geworden. De eerste resultaten krijgen we bij de eindejaarsshow te zien. Afgaande op hun tekeningen wordt het erg vernieuwend. “

De geslaagde samenwerking zette Lecompte aan het denken : “Plots kreeg ik zin in een eigen kollektie, een mengeling van stof en bont. Een lijn getekend door jonge mensen voor jonge mensen. Modieus en betaalbaar alhoewel dat in bonttermen relatief is, het plafond ligt op ongeveer 85.000 frank. ” Walter kontakteerde de pas afgestudeerde Emmanuel Laurent en Olivia Hainaut (op de foto de rechtse van het trio) van La Cambre. Als derde kwam Martine Claessens (Antwerpen) erbij. “Uit de eerste tekeningen bleek dat we op dezelfde golflengte zaten, ” zegt Lecompte. “Ze hebben elk tien silhouetten gemaakt die prima bij elkaar passen. Het ziet er goed uit. ” De kollektie zal niet in bontwinkels worden verkocht, wel in de betere boetiek. Ze ziet er understated trendy en gedurfd uit, à la Prada. Een A-lijn overgooier gekombineerd met een iets langer leren hemd. Een jasje met vooraan leer en achteraan tricot. Een langharige sjaal. Een pluizige tailleur met een kleurige satijnvoering. Een trui van gebreid bont. Gebleekte marmot, geschoren otter, Tibetaans lam. Gekombineerd met jersey, tweed of transparant. “Het is bont, maar fris en anders, ” zegt Walter Lecompte. “Als we mensen terug warm willen krijgen voor bont, moeten we het opwindend maken. “

Walter Lecompte, tel. (02) 512.08.23.

HARLEY DOG

“Nee het is geen grap, ze verkopen als hotcakes, ” zegt men in de afdeling Dieren-accessoires bij Selfridges (Pets Accessories Department in de kelder, naast de Garden and Terrace-sektie). Harley Davidson heeft een kollektie motorkleding voor honden uitgebracht, waarvan Selfridges het jasje met pet (vanaf 39.99 pond) heeft aangekocht. “We hebben ze in maat 16 tot 30. Zes-tien is voor een Boston-terriër of een King Charles-spaniël, dertig is een Deense dog of een sint-bernard. ” Geen hond was bereid te poseren, maar de Toy department leende een pluchen Easy Rider (79 pond) en een mini-Harley Davidson (399 pond). “Het petje zetten de honden meestal niet graag op, ” weet de heer van de Dieren-accessoires nog te vertellen. “Maar tegen het jasje hebben ze geen enkel bezwaar. “

Selfridges, Oxford Street, Londen, tel. (00-44) 171-629.1234.

AANGEKAART

“Het idee is zo simpel dat iedereen zich afvraagt waarom men er niet vroeger aan heeft gedacht, ” zegt Marie-Claude Stefanovich. “Er zijn vier symbolen in het kaartspel en maar twee kleuren, dat is historisch zo gegroeid. Waarom geen vier kleuren ? Als bridgefan haal ik de tekens wel eens door elkaar het heeft misschien ook met de leeftijd te maken terwijl de oplossing voor de hand ligt. ” In het spel van Marie-Claude blijven harten rood en schoppen zwart, maar het klavertje krijgt zijn natuurlijke groene kleur en de ruit wordt hemelsblauw. De casino’s in Las Vegas hebben zich onmiddellijk tot het vierkleurenspel bekeerd. “Miljoenenkaarten kopen ze, ” zegt mevrouw Stefanovich. “Er wordt een stuk sneller gepokerd en dat drijft de winsten alleen maar op. “

De Engelse bridge-wereld reageert lauw, vooral omdat alle literatuur over het spel zal moeten herschreven worden, maar bridgespelers draaien volgens Marie-Claude ook wel bij. “Het is veel makkelijker de gespeelde kaarten te onthouden wanneer er vier kleuren zijn. “

The Multi Color System,

tel. (02) 512.10.21.

OP HET NACHTKASTJE VAN PAUL ROSIERS

Mijn ouders hadden een goed gestoffeerde biblioteek en “Madame Bovary” van Gustave Flaubert was één van de werken waarin ik regelmatig bladerde, zonder het ooit te lezen. Onlangs heb ik het uiteindelijk toch gelezen. Met veel plezier. Flauberts Frans is niet te literair gekunsteld dat wist ik van zijn “Voyages en Orient” en het verhaal is ongetwijfeld even sterk en aktueel als toen het vorige eeuw uitkwam.

Madame Bovary stamt uit een bemiddeld, maar niet echt rijk boerengezin. Ze wil hogerop klimmen en trouwt met een saaie, brave dokter, waarbij ze zich ongelooflijk verveelt. Het hoogtepunt van haar leven is een adellijk bal, waarbij ze zowel de prachtige toiletten bewondert, als de “wildere” gasten die het glas van de ramen stukslaan om frisse lucht binnen te laten.

Platonische en passionele liefdesrelaties wisselen elkaar af. Ze droomt hoofdstukken lang over een andere, nieuwe wereld, maar ze blijft bij haar man. Ze is een moderne vrouw, beheert het geld en stelt zich vrij onafhankelijk op. Ze heeft status, maar in het kleine dorp waar ze woont, raakt ze geïsoleerd omdat ze de enige is met die status. Ook de kommunikatie met haar man raakt zoek, zonder dat één van beiden daar iets aan doet.

Het nawoord is een verslag van het proces in 1857, waarbij Flaubert en zijn uitgever aangeklaagd werden wegens godslaster en immoraliteit. Maar ze werden gelukkig vrijgesproken. “Madame Bovary” is een modern boek, tijdlozer en vlotter te lezen dan Zola of Balzac. (MW)

Paul Rosiers is kapper bij “Hair/Haar”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content