SCHELPEN RAPEN

“Ik voel me als een kind wanneer ik op het strand schelpen raap, ” zegt Luca Del Monte. “Thuis maak ik de schelpen schoon en rangschik ik ze naar grootte, kleur en vorm. Het lijkt telkens weer een spelletje en je wordt er goed gehumeurd van. Een schelp is voor mij net een diamant. Nee, ik vind ze zelfs mooier dan een edelsteen. “

Vijf jaar geleden stortte Luca Del Monte zich op de schelpen-dekoratie : spiegellijsten, fotokaders, dozen, brillen en broches. Als het los of vast zit, plakt Del Monte er een schelp op. “Het begon als een hobby, ” zegt hij. “Voor verjaardagen maakte ik zelf een geschenk : een broche, een versierde spiegel of zo. Die cadeaus kenden veel bijval en snel kwamen de aanvragen binnen. Ooit zou ik er graag mijn beroep van maken. Voorlopig blijft het een uit de hand gelopen hobby. Enfin, een passie zeg maar. Want ik ben er door bezeten, echt waar. “

Schelpen-dekoratie was rond 1900 enorm populair. Del Monte heeft boeken vol volledige schelp-interieurs. De traditie is in de vergeethoek geraakt, maar duikt nu door de new age en terug-naar-de-natuur-trend weer op. “Enkele jaren geleden zag ik plots overal schelpen, ” zegt Del Monte. “Op kleding, op tekeningen, verwerkt in bloemstukken… Voor mij was dat het bewijs dat ik juist zat. “

De mooiste verrassing was een opdracht van Dame Edna, ongetwijfeld de meest beroemde brillendraagster. “Ik geloofde het niet toen ik de telefoon kreeg, ” zegt Luca. “Voor de verjaardag van een vriendin-opticien had ik een zonnebril versierd met schelpen, als verrassing. Haar man die veel reist, had hem meegenomen naar Los Angeles en die bril is uiteindelijk bij de manager van Dame Edna terechtgekomen. Plots kreeg ik telefoon : “Je moet onmiddellijk een glitterbril met schelpen maken. Dame Edna is zeer entoesiast. ” Ik ben direkt aan het werk gegaan : het werd een model met Australische schelpen. Ondertussen heb ik bericht gekregen dat ze er weg van was en dat andere opdrachten zullen volgen. Ik wacht nu op een foto van Dame Edna met mijn bril. “

Luca Del Monte : tel. (059) 70.65.76.

L’ENTREPRENEUR TERRIBLE

“We werken keihard en geloven in onze aanpak. Het doet goed als je ziet dat die inspanningen beloond worden, ” zegt Donald George (29). Hij won met zijn Casting Agency een beurs van de Koning-Boudewijnstichting en zal binnenkort ons land vertegenwoordigen in Londen, op een internationale wedstrijd voor jonge ondernemers. Donald beheert een modellenagentschap voor kinderen en senioren. Misschien zag u zijn modellen in de Cha-Cha-spot, het Tefal-filmpje of op de affiche van het Gemeentekrediet. Hij pakt zijn werk echter op een andere manier aan. Hij probeert om niet alleen commercieel, maar ook deontologisch verantwoord te werken. Een agentschap met een geweten.

Donald George is al jaren aktief in het milieu van film, mode en reklame. Als student filozofie organizeerde hij castings voor bevriende filmstudenten en daar groeide Hét Idee. “Het milieu trok me enorm aan, maar ik hield niet van de manier waarop er met mensen werd omgegaan, ” zegt hij. “De meeste agentschappen werken te bruut en te commercieel. Modellen zijn tenslotte geen koopwaar. Ik vond dat er een andere manier moest zijn om mensen te behandelen. Met meer respekt voor hun persoonlijkheid. “

Toen de wet op kinderarbeid strenger werd, schrikte dat veel agentschappen af. Ze verkochten meteen hun bestand van kindermodellen en Donald George zag zijn spreekwoordelijke opening in de markt. “Het was het perfekte moment om Les Enfants Terribles te starten. Ik heb nu een bestand van een duizendtal kinderen. Niet alleen de typische reklamesnoetjes, maar bijvoorbeeld ook kinderen met een andere huidskleur. We werken volledig in overeenstemming met de nieuwe wet en proberen om naast het commerciële aspekt de nadruk te leggen op de edukatieve kant. Een kind kan een heleboel leren als model. We organizeren trouwens regelmatig stages in de teater-, dans- of circuswereld. “

De meest recente afdeling van het Casting Agency heet Les Parents Terribles. “Marketing en kommunikatie zullen zich steeds vaker expliciet tot vijftig-plussers wenden, ” zegt George. “Tegen het jaar 2000 worden zij immers een erg belangrijke groep. Een modellenagentschap voor senioren is dus een zeer logisch idee. ” Dynamische en entoesiaste vijftig-plussers mogen nu bellen.

Casting Agency : tel. (075) 28.76.66.

BELGISCH TALENT VERKOOPT

Tot eind ’94 werd de België heeft Talent-kollektie van Aleksandra Paszkowska (prototypes uitgevoerd in samenwerking met het Koninklijk Technisch Atheneum in Brugge) bij Inno verkocht. Metveel commercieel sukses. Tot tachtig procent ging weg. Aleksandra tekende praktische kleding, gebaseerd op het echte leven. Voor vrouwen met heupen en borsten. Jurken waarin je kan fietsen en wandelen. Absolute suksesnummers waren de bloeze en de twee jurken. Het moeilijkste stuk bleek zoals verwacht de langharige cape, maar zelfs daar werden er per winkel drie van verkocht.

“Onze klanten herkenden zich in de kollektie, ” zegt Yan Aerts. “De meest gehoorde opmerking was dat het erg flatterende modellen waren. De kledingstukken zijn werkelijk buitengevlogen en ik heb bijbestellingen moeten plaatsen. De klanten kregen een betaalbaar en draagbaar produkt, met designer-allure. Het was net wat ze zochten. Wij ook trouwens. “

Bij de lancering van de kollektie kreeg Aerts het verwijt dat hij te ver van de oorspronkelijke ontwerpen was afgeweken. Dat hij daar een commercieel sukses tegenover kan stellen, doet hem genoegen. Aerts : “Je kan zeggen : we werken samen met ontwerpers omdat het goed is voor ons imago. Of je kan het anders benaderen en stellen : die jonge gasten zitten vol kreatief talent en ik heb een pak ervaring, laten we die twee nu eens kombineren. En uiteindelijk is dat toch het mooie van de samenwerking. Misschien is die aanpak een beetje hardhandig en is de kollektie daardoor minder spectaculair, maar het werkt. “

VOER VOOR VOETEN

These shoes aren’t made for walking. Ontwerper Samuele Mazza hij tekent schoenen voor Dolce & Gabbana stelde voor de Academia Italiana in Londen een expo samen die hij “Cinderella’s Revenge” noemde. De wraak van Assepoester. Ontwerpen van artiesten, architekten en modemensen. Schoeisel van glas of ijzerdraad. In de vorm van een viool of adelaar. Op wieltjes of een reuzehoog plateau. Gek en grappig, en dat is ook een beetje de wraak van Mazza. “Schoenen ontwerpen, is een hel, ” zegt hij. “Je sterft elke zes maanden wanneer je ziet dat al je ideeën worden weggegooid. Ik hoop dat de waanzin van deze schoenen tot de verbeelding spreekt en de fabrikanten aanzet om kreatiever te zijn. “

OP HET NACHTKASTJE VAN LUK DE KONINCK

Een hele tijd geleden las ik het ongelooflijke “Families and how to survive them” van John Cleese en Robin Skynner. De opvolger “Life and how to survive it” gaat nog een stuk verder. Jammer dat de Nederlandstalige titel “Cleese over het leven” vooral klinkt als een verkoopargument.

Het boek gaat over doodgewone mensen, maar ook over politici, over hoe we op een onvolwassen manier met de werkelijkheid omgaan. Cleese en zijn psychiater Skynner diskussiëren. Skynner praat vanuit zijn opleiding en zijn ervaring in gezins- en groepsterapieën, Cleese volgde terapie bij Skynner.

De bijdrage van Cleese is luchtiger dan die van Skynner, maar het is in elk geval een boek waarin ik stukken aanduid, lees en herlees. Mijn eigen terapeut, maar dan op papier. Het boek zal gegarandeerd nog jaren in mijn buurt blijven.

Ik zie enige gelijkenissen tussen “Fawlty Towers” en dit boek. Fawlty Towers is uitvergroot, maar wel uit het leven gegrepen. De onvrede van Basil, de haat tegenover zijn medewerkers en klanten : dat herken je in de gesprekken die Cleese met Skynner heeft. Hoewel ik denk dat Cleese voor zichzelf via deze weg een mooie balans gevonden heeft. Het enige probleem met dit soort boeken is dat je de laatste pagina’s zelf moet schrijven. Het leven blijft vechten tegen windmolens, maar dankzij Skynner en Cleese weet je dat je er niet langer alleen voor staat. (MW)

Luk De Koninck is programmamaker bij de BRTN. Hij prezenteert er “Zonder Voorschrift”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content