Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

ONDER REDACTIE VAN LENE KEMPS

Dit jaar rolt de (voorlopig ?) laatste Thunderbird uit de fabriek en daarmee is een tijdperk afgelopen. Dat van de heerlijke auto’s, getekend door Amerikanen met on-Europese zwier, die niet schrikken van een extra inch of een vin te veel. Begin jaren ’50 ontstond bij Ford de gedachte aan een tweezitter. In 1953 had aartsrivaal General Motors de Chevrolet Corvette gelanceerd, met plastic koetswerk, panoramische voorruit en zeer eigenzinnige styling, the first U. S production sports car. Anderhalf jaar later deed Ford-designer Frank Hershey de tegenzet : een sobere, elegante tweezitter met een V8 onder de kap, een convertible die ook met een afneembare hardtop was te krijgen. Voorzichtigheidshalve werd de Thunderbird als een personal car omschreven, niet als een sportwagen. De Corvette bleek geen instant hit, de T-Bird vloog de deur uit. Innovaties als tubeless banden, telescopisch stuur, een radio die luider ging spelen naarmate de motor meer lawaai produceerde en een patrijspoortje op de zijkanten van het dak zwengelden dat succes nog aan. Maar het Amerikaanse publiek wilde meer en groter, en de marketingjongens lieten die kans niet liggen : in 1958 verscheen een vierpersoonsversie en daarmee raakte de T-Bird volgens puristen van de rechte weg af. Tussen 1961 en ’63 werden fraaie exemplaren met lange elegante lijnen geproduceerd, maar met steeds meer luxe en minder sport. Toen de Ford Mustang in 1965 ten tonele verscheen, leken de dagen van de echte Thunderbird geteld. Drie decennia lang was hij nog slechts een schaduw van zichzelf, een Amerikaan onder de Amerikanen, hoewel er in het topjaar 1977 nog meer dan 300.000 stuks van werden verkocht. De herstructurering, die dit jaar wordt doorgevoerd, zet nu een punt achter de Thunderbird en niemand die daar echt om treurt.

Verzamelaars, die bij de modellen van voor 1965 zweren, wrijven zich in de handen. Met het verdwijnen van de naam zullen de prijzen allicht de hoogte in gaan. Voor een T-Bird uit het begin van de jaren ’60 wordt nu al 35.000 dollar betaald, voor een hele vroege vogel minstens 50.000. Van de jongste en allerlaatste T-Bird die ocharme 18.395 dollar kost, kijkt geen kat meer op. (PDA)

Links :

de Ford

Thunderbird

van 1958,

boven

het model

van 1954.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content