DE ALTERNATIEVE MUZIEK VAN FILTER

Brian Liesegang, in het bezit van een universitair diploma filozofie, herinnert zich de eerste keer dat hij Richard Patrick ontmoette : “We waren allebei aanwezig op de opnames van een videoclip en we kwamen samen naar buiten om een sigaretje op te steken, omdat wij de twee enige rokers waren. Het bleek dat we een verschillende background hadden, maar dat we qua muziek op dezelfde golflengte zaten. ” Bijvoorbeeld : Nine Inch Nails, de groep van Trent Reznor. “Patrick heeft een paar toernees meegedaan als gitarist en ik was hun ‘programmer’ in de studio. “

Ook Filter is toevallig ontstaan : “Richard had een kontrakt, maar geen groep. Ik was initieel aangetrokken om als z’n producer te fungeren, maar ben uiteindelijk de helft van de band geworden. Kijk, we zijn alle twee kids van onze tijd : we hebben altijd met computers gewerkt en dan is het logisch dat je om te beginnen een thuisstudiootje bouwt : je weet hoe alles werkt en je kan rustig wachten op inspiratie. “

Technologie staat zo hoog in hun vaandel dat ze er zelfs een statement over hebben gemaakt op het hoesje van “Short bus”, hun debuut : “Dat was meer een grapje over al die artiesten, die te pas en te onpas beweren dat er op hun cd geen samples worden gebruikt. Wat voor onzin is dat ? Als er iets bestaat, wat dan ook, dan kun je het maar beter gebruiken als het je muziek ten goede komt. Ik geloof trouwens dat je je muziek maar met recht en reden ‘alternatief’ kunt noemen als je zoveel mogelijk onbetreden paden opzoekt. Ik weet zeker dat als Jimi Hendrix vandaag nog leefde, hij de meester van het experiment zou zijn. “

Merkwaardig genoeg is Filter geen indie-band, maar zijn ze getekend door een multinational : “We hebben daardoor nogal wat tegenwind gekregen, maar we hebben geen enkele klacht : die mensen hebben ons geld gegeven om apparatuur te kopen, ze hebben ons gevraagd of we de cd zélf wilden produceren en ze hebben zich op geen enkel moment gemoeid met de sound, de hoes of de clips. Ik heb het idee dat dit label niet zozeer geïnteresseerd is in singles, maar in het uitbouwen van een carrière. Oké, ik heb al gruwelverhalen over multinationals gehoord van kollega’s, maar zelf heb ik er geen. Althans : nog niet. “

Omdat Filter een hekel heeft aan een macho-image hebben ze als titel voor hun debuut “Short bus” gekozen, een verwijzing naar de populaire benaming van de schoolbus voor gehandicapte en karakterieel gestoorde kinderen in Amerika : “Wij vinden mensen als Stephen J. Hawking mateloos fascinerend. Mensen die fysiek niet in staat zijn een vinger op te heffen, maar die de relativiteitsteorie begrijpen en die ook aan ons, idioten, kunnen verklaren. Mensen die dermate in een getto worden geduwd, dat ze een hoogst originele levensfilozofie ontwikkelen en nog in staat zijn om vier uur lang de schoonheid van een bloem te ondergaan. En “Short bus” spreekt me als titel hoe dan ook meer aan dan “Hotter than Hell”. Het is een mentaliteit die we ook uitdragen in onze teksten : wij zijn de eerste generatie die het vermoedelijk minder goed zal hebben dan haar ouders en die dus veel meer outcasts zal hebben. Hoe je daarmee omgaat, hetzij via geweld, hetzij via drugsdealen of noem maar op, is iets waar we het vaak over hebben in onze teksten. “

“Short bus” van Filter is verschenen bij Reprise. De band koncerteert op 12/8 tijdens Graspop Dessel.

EN DAN OOK

– Ry Cooder : “Music By” (* * * * Warner Bros). Wie nog niets in huis heeft van de majestueuze en extreem gevarieerde (van loeihard tot nauwelijks hoorbaar) filmmuziek van Ry Cooder, hij diene deze dubbel-cd aan te schaffen met vaak niet eerder op cd uitgebrachte fragmenten uit “The Long Riders”, “Paris, Texas”, “Southern Comfort”, “The Border”, “Streets ofFire”, “Crossroads”, het schromelijk onderschatte “Alamo Bay” (dat dringend integraal op cd moet verschijnen), “Johnny Handsome”, “Geronimo” en “Trespass”. Ry Cooder koncerteert, samen met David Lindley, op 5/8 tijdens Folk Dranouter. tel. (057) 44.69.33.

– Van Morrison : “Days like this” (* * * Exile). Z’n 984ste, maar niet zijn minste. Het familiale geluk zie de hoesfoto hoeft dus niet noodzakelijk tot meligheid te leiden. Morrison met de vertrouwde musici en de bekende mix van zelfgeschreven swing en relatief voorspelbare covers.

JACKY HUYS

Filter, computer-kids.

STUDIO BRUSSEL. DE AFREKENING

1. (5) Help Channel Zero

2. (1) Stories Therapy ?

3. (2) Gotta get away Offspring

4. (11) Downtown Neil Young

5. (4) Summer Buffalo Tom

6. (10) Fake plastic trees Radiohead

7. (3) Immortality Pearl Jam

8. (6) Misery Soul Asylum

9. (20) Common people Pulp

10. (24) Leave home Chemical Brothers

11. (13) Everything zen Bush

12. (7) Buddy Holly Weezer

13. (9) This is a call Foo Fighters

14. (8) C’mon Billy PJ Harvey

15. (26) Do what I say Clawfinger

16. (14) Bad time Jayhawks

17. (21) Who’s the criminal Ashbury Faith

18. (16) Black steel Tricky

19. (-) Violet Hole

20. (12) Hold me, thrill me, kiss me, kill me U2

21. (15) Honey white Morphine

22. (28) I hate rock’n’roll The Jesus and Mary Chain

23. (30) Alright Supergrass

24. (22) Evidence Faith No More

25. (27) Naked Reef

26. (25) Off the hook Dildo Warheads

27. (18) Doll parts Hole

28. (17) Army of me Björk

29. (19) Drink the elixir Salad

30. (-) Over there House of Pain (23/07/95)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content