BOX-TIJD

Mocht je nog een handvol zilverlingen over hebben na je nieuwjaarsbezoek aan pépé en/of mémé, laat ze dan maar rollen : het is weer box-tijd. Vlak na de Tweede Wereldoorlog gingen de broers Leonard en Philip Chess met Chicago als uitvalsbasis in de platenindustrie werken. In geen tijd bouwden ze een klein imperium uit van onschatbare waarde, ook al omdat ze weliswaar blanke immigranten zijnde perfekt aanvoelden wat de groeiende zwarte bevolking van de industriestad wilde. Een tijd geleden verscheen de box “Chess Blues”, waarop een vlekkeloos overzicht van hun opnamen in dat genre stond. De blues mondde uit in rhythm & blues en later in rock’n’roll, en die overgang wordt in beeld gebracht op “Chess Rhythm & Roll” (* * * * * Chess), een essentiële vierdelige box die de jaren 1947 tot 1967 dekt.

Een ander label dat geschiedenis heeft geschreven, was Stax, samen met dochterbedrijf Volt. Een eerste forse brok historie was te vinden op een box die een overzicht biedt van de bloeiperiode (1959-1968), een tweede liet het vervolg horen (1968-1971) en “The Complete Stax/Volt Soul Singles Volume 3” (* * * * Fantasy) prezenteert het einde van de saga, de jaren 1972-1975. De echte grote namen zijn afwezig, maar in tegenstelling tot wat gevreesd werd, bevat deze tiendelige box wat het totaal dus op 28 (!) cd’s brengt geen enkel opvulsel. Desondanks bevelen we deze uitgave alleen aan de kenners aan.

Beginners die in één klap een formidabele basiskollektie rhythm & blues in huis willen halen (waarbij diverse genres en labels aan bod komen), kunnen zich beter wenden tot “The R&B Box, 30 Years of Rhythm & Blues” (* * * * * Rhino). Deze doos bevat zes cd’s, die zowel kronologisch als tematisch de zwarte muziek van de jaren 1943 tot 1972 schetsen. De ene hit na de andere en, wat meer is, de ene onsterfelijke klassieker na de andere. Extra argument : de genieën van Rhino hebben ‘m samengesteld.

Ook van Rhino is het definitieve overzicht van de carrière van The Everly Brothers, “Heartaches & harmonies” (* * * Rhino). Met name de eerste helft van deze vierdelige box laat horen waarom hun harmonieën vermoedelijk tijdeloos zullen blijven. Disc drie zakt geleidelijk in elkaar en deel vier kan de put maar gedeeltelijk dempen (al heeft men gelukkig niet te veel tracks uit hun latere, gladdere bestaan gekozen, maar had er wat ons betreft aanzienlijk meer uit “Stories we could tell” mogen opstaan). Verzamelaars zullen dit het einde vinden, minder fanatieke kopers kunnen zich beperken tot één enkele greatest hits-cd.

Ter gelegenheid van hun vijfentwintigjarig bestaan, heeft Asleep at the Wheel een retrospektieve box uitgebracht, “Still swingin’ ” (* * * * Liberty). Deze band wordt wel eens de Grateful Dead van de country genoemd, omdat ze zonder noemenswaardige hits jaar in jaar uit extreem populair blijven in het koncertcircuit. Deze leuke doos is dan ook samengesteld op basis van hun drie sterkste wapens. Op de eerste cd staan 21 van hun beste momenten, op de tweede is een nooit eerder verschenen en sprankelend koncert uit 1977 opgenomen en de derde bevat de integrale “Tribute to the music of Bob Wills” uit 1993, waarop de band samen met grootheden als Merle Haggard, Lyle Lovett, Dolly Parton, Willie Nelson of Garth Brooks hulde brengt aan hun idool Wills, de inspiratiebron voor hun originele mix van country, western swing, jazz en blues.

SONNY

Snarenvirtuoos Sonny Landreth soms denken wij : de Amerikaanse Wigbert heeft met “South of I-10” (* * * * Zoo) alweer een parel afgeleverd. Deze voormalige rechterhand van John Hiatt en John Mayall roept in elf erg gevarieerde songs de hele wereld van het diepe zuiden van de States op in al zijn zwoelheid, sensualiteit en mysterie. Ook muzikaal is Landreth niet voor één gat te vangen : cajun, zydeco, swamp, blues, R&B of jazz zijn nooit ver uit de buurt. Zijn herwerking van z’n eigen “Congo Square” roept herinneringen op aan de Neville Brothers en op het briljante “Mojo Boogie” wordt hij alleen maar begeleid door de grote Allen Toussaint. New Orleans lééft. Verleden, heden én toekomst komen misschien nog het nadrukkelijkst samen op “Great Gulf Wind”, de bijna filozofische afsluiter.

P.S. Merkwaardige gast : Mark Knopfler.

EN DAN OOK

– Black Dog : “Spanners” (* * * Warp). Hun derde en minst elektronische. Boeiende klankcollages van reggae, dub, juju, ambient en oosterse sounds, die in het eerste gedeelte nog behoorlijk funky-poppy zijn, maar die naderhand helemaal in de richting van de laatste Mo Wax-releases gaan.

– The Chieftains : “The Long Black Veil” (* * * RCA). Niet de eerste keer dat deze Ierse legendes een cd maken met behulp van grote namen uit de non-folk-wereld. Niet alle materiaal is even sterk : Sting is zoals gewoonlijk slaapverwekkend, Van Morrison maakt er zich maar wat van af en Tom Jones had wat ons betreft niet écht gemoeten, maar de associaties met de Rolling Stones, Mark Knopfler, Marianne Faithfull, Sinéad O’Connor (verbazend puur en mooi) en zeker Ry Cooder zijn in min of meerdere mate magisch.

– Chris & Carla : “Life full of holes” (* * * * Glitterhouse). Misschien het beste wat Chris Carla (als duo of als leden van The Walkabouts) tot nog toe hebben opgenomen. Pastoraal, gedragen, weemoedig, intens droevig. Jammer dat enkele van de eminente kollega’s die op deze cd meedoen (R.E.M.-gitarist Peter Buck, live-R.E.M.-gastmuzikant Scott McCaughey, de delicieuze Tindersticks) er niet bij zullen zijn als Chris & Carla op 13/2 in de AB/Bellevueclub in Brussel spelen.

– The Geraldine Fibbers : “The Geraldine Fibbers” (* * * * Virgin). Indrukwekkend debuut. Biezonder verrassend ook omdat lead-zangeres Carla Bozulich naam en faam had vergaard in de industriële band Ethyl Meatplow. Dit is namelijk onvoorstelbaar sombere en deprimerende country-achtige muziek van wat ooit al eens de “Velvet Underground van de country” is genoemd. Vier prachtige originals, twee covers (waaronder eentje van George Jones’ “The Grand Tour”) en een mystery track met Beck, zowaar. Zeer ontdekkenswaardig.

– Frank Zappa : “Civilization Phase III” (* * * Zappa Records). De eerste van ongetwijfeld vele postume releases is in zekere zin het vervolg op “Uncle Meat” met de typische eklektische mix van neoklassiek en gesproken satire. Niet het makkelijkste plaatje van de week, deze dubbel-cd, maar zeker een van de interessantste.

KONCERTEN

Live + Trunks (8/2 Pacific Antwerpen), Cranberries (9/2 Vooruit Gent), John Renbourn & Robin Williamson (9/2 De Media Eeklo, 11/2 Goevolk Grimbergen), Gulabi Sapera & Hameed Khan (10/2 Cactus Club Brugge), Rancapino (10/2 Gele Zaal Gent), Velvet Crush (10/2 Botanique Brussel), Bootsy Collins Band (11/2 Vooruit Gent), Drive Blind (11/2 La Gare Lauwe), Butch Hancock (11/2 Bellevueclub Brussel), Michael Nyman Band (11/2 PSK Brussel), Gabriel Yacoub & Maria Matlar (12/2 Auditorium 44 Brussel), Dream Theater (13/2 Vooruit Gent), Aswad (14/2 Hof ter Lo Borgerhout), Lag Wagon (15/2 Volksontwikkeling Tongeren), Throwing Muses & Come (17/2 Vooruit Gent).

JACKY HUYS

Sonny Landreth inhet diepe zuiden van Amerika.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content