ONDERLAAG

Vlak na de kreatie in London, in 1971, speelde het Nederlands Toneel Gent de Nederlandse versie van “Old Times” van Harold Pinter, in een regie van Jef Demedts. Drieëntwintig jaar later staat “Vroeger” weer op de affiche van het NTG, dit keer met Jef Demedts, Chris Boni en Lieve Moorthamer als akteurs en de Franssprekende Belg Jean-Claude Berutti als regisseur.

“Vroeger” is een van de beste stukken van de nu 65-jarige Pinter. Het tegelijk toegankelijke en raadselachtige stuk vertelt over een echtpaar (Kate en Deeley), dat de vroegere vriendin van de vrouw op bezoek krijgt (Anna). Deze indringster verstoort de veilige relatie van het koppel. Er ontstaat een vreemde driehoeksverhouding, waarbij de man en de vriendin hun herinneringen aan vroeger gebruiken om de aandacht van Kate te krijgen. Zo brengt Anna Deeley van zijn stuk door te vertellen hoe Kate een bad neemt. Telkens voegt zij nieuwe elementjes aan haar beschrijving toe, die duidelijk (moeten) maken dat Deeley zijn vrouw nooit goed gekend heeft. Daarbij ontstaat ook een sensueel spanningsveld tussen Anna en Deeley.

“Vroeger” is een aartsmoeilijk stuk om te spelen, want de akteurs moeten via de schijnbaar banale dialogen en vooral de vele stiltes de onderlaag van de tekst voelbaar maken. Dat moet subtiel en suggestief gebeuren, zodat je als toeschouwer voortdurend geïntrigeerd blijft door de vraag of het stuk nu een ménage-à-trois-spelletje is of een onbehaaglijke dagdroom. Regisseur Berutti werd bij zijn regie geassisteerd door de NTG-dramaturgen Wim Vangansbeke en Stef de Paepe.

Te zien in de Koninklijke Nederlandse Schouwburg vanaf 25 november tot en met 23 december, telkens om 19 u.30. Op zondag wordt om 15 uur gespeeld.

– tel. (09) 225.32.08.

KETTINGZAAG

De in 1964 geboren schrijver Helmut Krausser heeft naast romans en verhalen 27 toneelstukken geschreven. Slechts een daarvan heeft hij tot nog toe vrij gegeven voor opvoering : “Leatherface”. Het stuk, dat vorig jaar voor het eerst te zien was bij het Thalia Theater van Hamburg, is gebaseerd op de uit de hand gelopen grap die Werner Bloy in 1987 uithaalde met zijn vriendin. Hij vermomde zich bij het bekijken van de film “The Texas Chainsaw Massacre” in Leatherface, een slachthuiswerker met een leren masker en een vervaarlijke kettingzaag. Toen zijn vriendin thuiskwam, ontstond er een hevige ruzie. De buren haalden er de politie bij en die belegerden het huis. ’s Nachts verzoenen de man en de vrouw zich. Als hij ’s morgens zijn hoofd uit het raam steekt om te zien of de politie er nog is, is hij zo stom om het masker op te houden…

“Leatherface” wordt bij de Koninklijke Vlaamse Schouwburg geregisseerd door Yves Bombay, jarenlang vast verbonden aan het Raamteater van Antwerpen en sedert enkele seizoenen de assistent van Franz Marijnen in de KVS. De man en de vrouw worden vertolkt door Wim Danckaert en Sofie Decleir. Niek Kortekaas bedacht het decor.

Deze kleine-zaalproduktie gaat op 24 november in première in Les Tréteaux in Brussel (tegenover de KVS). Daar zijn nog voorstellingen tot en met 7 december, telkens om 20 uur. Er is een matinee-voorstelling op dinsdag 28 november om 15 uur. Begin volgend jaar gaat de produktie op toernee langs schouwburgen in Groningen, Utrecht, Berchem, Gent en Den Haag.

– Reserv. : (02) 217.69.37.

DIERENRIJK

De wat truttige sfeer die rond de boekjes van de Engelse schrijfster Beatrix Potter (1866-1943) hangt, stemt niet helemaal overeen met de inhoud. Dat blijkt uit “Potter’s Beesten”, de vierde zogenaamde speelgoedvoorstelling van de Nederlander Rieks Swarte. In de vijf Potter-fabels, die de vier akteurs vertellen en spelen met behulp van poppen en ander speelgoedmateriaal, gaat het o.a. over een naïeve eend wier eieren worden leeggeslurpt, over een das die opsomt wie opgegeten werd in het dierenrijk en over slechte muizen.

“Potter’s Beesten” werd gecreëerd in april 1991, en was dat en het daaropvolgende seizoen een grote hit. Toenmalig Volkskrant-recensent Loek Zonneveld had het over “een ongegeneerd mooie en onbeschaamd kinderlijke voorstelling”. “Potter’s Beesten”, een produktie van de Toneelschuur in Haarlem, gaat dit seizoen in reprise met dezelfde akteurs als toen : Servaes Nelissen, Hans Thissen, Ferdi Janssen en Rieks Swarte zelf. Deze maand te zien in Vlaanderen op woensdag 22 november in de Antwerpse Monty, op donderdag 23 en vrijdag 24 november in kunstencentrum De Werf in Brugge, op zaterdag 25 november (20 uur) en op zondag 26 november (15 uur) in de Kopergietery in Gent, op maandag 28 en dinsdag 29 november (19 u.30) in Teater Malpertuus in Leuven en op woensdag 29 november (15 uur) in De Markten in Brussel. Een bezoek aan het bordkartonnen en ontwapenend-geestige Swarte-universum staat borg voor een paar uurtjes heerlijk teaterplezier en is dus in deze geschenkenperiode een ideale tip voor jong en oud. (Vanaf 8 jaar.)

– tel. (09) 233.70.00.

EN OOK NOG

– “Nachtelijk Symposium” : groteske voorstelling over een familiereünie en een tirannieke vader, waarmee regisseur Eric de Volder de klei van zijn Vlaamse wortels probeert af te schudden. Speellijst november : Op 23/11 in het kultureel centrum van Berchem (tel. (03) 281.16.59), op 29/11 in De Werft in Geel (tel. (014) 57.08.66) en op 30/11 in de Warande in Turnhout (tel. (014) 41.94.94).

– “Een Tartuffe” : het internationale enesemble Leporello speelt een ongecomplexeerde, luchtige versie van een Molière-klassieker. Op vrijdag 24/11 in het kultureel centrum van Berchem. tel. (03) 281.16.59.

Edward van Heer

“Leatherface” : De KVS creëert een stuk van Helmut Krausser.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content