PODIUM
TURBULENT
Het oeuvre van de in het Frans schrijvende Vlaming André Baillon (1875, Antwerpen-1932, Parijs) werd tijdens zijn turbulente leven op koele onverschilligheid onthaald. Maar de jongste twee decennia werden diverse pogingen ondernomen om de auteur aan de vergetelheid te onttrekken. De BRTN maakte een dokumentaire over Baillon en er verschijnen vrij regelmatig heruitgaven en vertalingen van de belangrijkste teksten van de Antwerpenaar.
De Vlaamse toneelwereld leerde Baillon kennen toen wijlen Dries Wieme in het voorjaar van 1985 uitpakte met de solo-voorstelling “Waanzinnen”. Dat was vanuit teatraal standpunt bekeken een gemiste kans. Baillon werd immers op een zeer eenzijdige manier opgevoerd als zeurderige en zielige geestesgestoorde, door Wieme gespeeld met veel patos en niets aan de verbeelding overlatende uitroeptekens. Terwijl Baillon uit zijn geschriften ook naar voor komt als een hypergevoelige en eenzame man die fundamentele en universele vragen stelt naar de wankelheid van de menselijke geest.
Nu is Wim De Wulf in de verhalen en romans van Baillon gedoken. Uit zijn lektuur distilleerde hij de teatertekst “Een Veelvoud van Stilte”. Het stuk gaat over het stormachtige liefdesleven van Baillon die met een Brusselse ex-prostituée in Westmalle ging wonen, later een ménage à trois probeerde met een pianiste, en op de koop toe verliefd werd op het 15-jarig dochtertje van die pianiste. Ondertussen vocht Baillon tegen zijn waanzin en hallucinaties en zocht hij rust in het op papier zetten van zijn dwanggedachten.
“Een Veelvoud van Stilte” wordt bij Theater Antigone gespeeld door Hubert Damen, Erna Palsterman, Katrien De Becker, Peter Michel, Ineke Lievens en Geert Dauwe. Wim De Wulf, geassisteerd door Christophe Ameye, tekent voor de regie. “Bewegingsadvies” kregen ze van koreograaf Alain Platel. De eerste reeks voorstellingen vindt plaats van 16 tot en met 23 december in het kunstencentrum Limelight in Kortrijk. Van 3 januari tot en met 17 februari volgt een toernee door Nederland en Vlaanderen.
– Info : tel. (056) 22.10.01.
TEEPOT
In “De Laars en haar Sok” van de Duitse schrijver Herbert Achternbusch (München, 1938) wordt het levensverhaal verteld van Herbert en zijn vrouw Fanny. Herbert heeft een lekke teepot opgehangen aan een haak van de kroonluchter. In afwachting dat die naar beneden valt, halen ze herinneringen op. Achternbusch jongleert daarbij vrijelijk met tijd en ruimte. Het oude koppel heeft zijn wortels in het Beierse boerenleven maar speelt tegelijk een absurdistisch rollenspel. Beieren verandert in Arizona en Fanny verschijnt het ene moment als geharnaste Romein, het andere als een kip die reuzeneieren legt. Fanny en Herbert vormen een komisch paar dat herinneringen oproept aan andere klownsduo’s uit de wereldgeschiedenis, zoals Becketts Wladimir en Estragon, Laurel en Hardy, Jack Lemmon en Tony Curtis.
Achternbusch ensceneerde zijn stuk bij de wereldpremière (Kerstmis 1993) zelf en liet beide rollen toen spelen door mannen. Ook bij de Vlaamse kreatie door Theater Zuidpool opteerde de Nederlandse regisseur Annemarie Prins voor die oplossing. Fanny en Herbert worden vertolkt door Dimitri Dupont en Bob Snijers. Deze laatste maakte ook de vertaling. “De Laars en haar Sok” is te zien in Theater Zuidpool vanaf 14 december tot en met 27 januari.
– Reserv. : tel. (03) 231.57.58.
STRAND
Na zijn studies decor- en kostuumontwerp aan het Hoger Instituut voor Bouw- en Sierkunst ging Tone Brulin toneelschool volgen aan de pas opgerichte Studio van Herman Teirlinck. Hij studeerde in 1950 af, samen met o.a. Ward De Ravet, Dora van der Groen en Jef Burm.
Tijdens zijn hele carrière was Brulin een pleitbezorger voor de rijke kulturele tradities uit de derde wereld. Dat was begin dit seizoen nog te zien in “Abjater wat so lag”, een produktie van de Koninklijke Nederlandse Schouwburg. Brulin deed de regie en bedacht decor, kostuums en lichtontwerp voor de enscenering van deze monoloog van de Zuidafrikaanse Wilma Stockenström.
Bij diezelfde KNS regisseerde Brulin nu “Rifraf”, een bewerking van twee toneelteksten van de Nigeriaanse schrijver Wole Soylinka (Abeokuta, 1934). “Rifraf” vertelt over een kustdorpje in een ontwikkelingsland. De militaire diktatuur wil een strook strand openstellen voor de westerse toeristenindustrie. Maar de kerkgemeenschap van prediker Jero ziet zijn tradities bedreigd en verzet zich met alle middelen.
Brulin heeft “Rifraf” opgezet met een gemengde cast van blanke en zwarte akteurs en met een opzwepende mix van live uitgevoerde Afrikaanse ritmes en samenzang. “Rifraf” is te zien vanaf 16 december tot en met 20 januari in de Bourlaschouwburg.
– Reserv. : tel. (03) 231.07.50 of (03) 234.12.40.
KETTINGREAKTIE
Drie jonge mensen gebruiken hun lijf om te ontsnappen aan hun sociale klasse en om hun toekomstfantazieën te verwezenlijken. Kristin is de dienstmeid die aast op een veilig en kroostrijk huwelijk met Jean. Maar knecht Jean droomt van een eigen hotel en hoopt op een lening van de rijke Julie. Bazin Julie is een getrouwde dame die stikt binnen de strenge gedragskodes van haar klasse en sekse. Tijdens een verhitte midzomernacht verleidt ze Jean en zorgt ze voor een kettingreaktie van vertwijfeling en spijt (Julie), hoop en woede (Jean) en jaloezie (Kristin).
De jonge Nederlander Jan Peter Gerrits maakte met Loes Wouterson (Julie), Dirk Tuypens en Liesbet Jannes een beroezende, intimistische, indringende, strak gestileerde, meeslepende en zeer temperamentvol gespeelde enscenering van Strindbergs “Freule Julie”.
Te zien op 14 en 15 december in de Zwarte Zaal van deSingel in Antwerpen.
– Reserv. : tel. (03) 244.18.00 of 248.79.13.
EDWARD VAN HEER
Theater Antigone speelt “Een Veelvoud van Stilte” : Wim De Wulf en Christophe Ameye (links), Peter Michel, Hubert Damen en Geert Dauwe (midden), Erna Palsterman, Ineke Lievens en Katrien De Becker (rechts).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier