ZIELSVEEL

“Levensecht, subtiel en sober akteerwerk maken van deze werkvoorstelling een parel van weemoed en humor”, schreef ik vorig seizoen over “True West”, de kleine Stan-produktie die zeven maand geleden door Vlaanderen reisde. De onverwachte en unieke samenwerking tussen Frank Vercruyssen en Luk Perceval leverde een toneelvoorstelling op die in al zijn soberheid ongemeen boeiend en ontroerend was. “True West” was een typische tekst van Sam Shepard : een moeizame dialooog tussen een wat stuurloze dromer en realist, die aan elkaar zijn geketend door een liefde die zo diep en zo onafwendbaar is dat ze soms omslaat in haat.

“Fool for Love” is in vele opzichten een gelijkaardige en even goede voorstelling als “True West”. In deze eenakter vertelt Shepard het verhaal van Eddy en May, een halfbroer en een halfzus met een zeer dominante vader. Ze houden zielsveel van elkaar, maar May is het beu om telkens alleen te worden gelaten door Eddy, een rusteloze zwerver. Ze is naar een motelkamer gevlucht. Terwijl ze wacht op haar nieuwe vriend, duikt plotseling Eddy weer op, met al zijn zoete beloften van eeuwige trouw en een geregelder leven.

“Fool for Love” is veeleer een dun melodrama, dan een diepgaand drama. Wat niet wegneemt dat je daarmee mooi toneel kan maken, getuige de scenografisch kale, maar strak geritmeerde enscenering die Judith de Rijke in juni jl. afleverde in haar laatste jaar van de regie-opleiding aan de Amsterdamse Theaterschool. Xander Straat (Eddy) en Dorijn Curvers (May) vertolken hun personages met een juiste mengeling van inleving en afstandelijkheid en buitelen snel en beheerst heen en weer tussen bitsige boosheid, schroeiende ironie, gekrenkte zelfliefde en smartelijke passie. “Fool for Love” is het soort voorstelling dat je herinnert aan de kracht en de schoonheid van intiem teater. Het is ook een voorstelling die verplichte kost is voor alle schouwburgdirekteuren die op zoek zijn naar jong regietalent. Te zien op zondag 24 september om 19 uur in het Paleis voor Schone Kunsten in het kader van het Bronks-festival.

– tel. (02) 219.99.21.

CHAOS

Een groep Westvlaamse akteurs-muzikanten speelt in een regie van Ingrid SchaillĆ©e “Blue’s’ “, een totaalprojekt waarin verschillende teksten van de Pool Slawomir Mrozek werden samengebracht en waarbij een kleine leefwereld vol chaos en angst symbool staat voor de maatschappij waarin we leven. Deze muziekteaterproduktie is nog tot en met 30 september te zien in het Industrieel Pand aan de Nijverheidsstraat 7 in Assebroek (vlakbij de Gentpoort in Brugge). Voor meer inlichtingen en reserveringen kan men terecht bij het organizerende kunstencentrum De Werf.

– tel. (050) 33.05.29.

MOORD

Een van de allermooiste teatervoorstellingen van de jaren tachtig was “Les Troyennes”, de enscenering van Thierry Salmon van een tragedie van Euripides. Regie-assistente van Salmon was de Spaanse Carmen Blanco Principal. Bewegingsadvies werd gegeven door de Zwitserse Monica Klingler.

Klingler en Blanco Principal gingen daarna samen op zoek naar de raakvlakken tussen dans en teater. Hun eerste gezamenlijke voorstelling was “La Dance des Pas Perdus”, een lokatieprojekt dat geĆÆnspireerd was op “De Toverberg” van Thomas Mann. De voorstelling ging in premiĆØre in het ThĆ©Ć¢tre de la Balsamine en was later ook te zien op het festival De Beweeging in Antwerpen.

De nieuwe voorstelling van dit duo heet “A Corps Perdu”. Uitgangspunt dit keer is “Crimines Ejemplares”, een verzameling bekentenissen van moordenaars. De koreografe en de regisseur gaan via uitgepuurde situaties en eenvoudige bewegingen op zoek naar de verschillende motieven die tot moord kunnen leiden. “A Corps Perdu” wordt gedanst door twee mannen en twee vrouwen en werd begin deze maand gecreĆ«erd op een festival in ZĆ¼rich. Te zien in het Balsamine-zaaltje in Brussel van 26 september tot en met 7 oktober, telkens om 21 uur.

– tel. (02) 735.64.68.

DROMEN

In de nacht van 31 december 1993 op 1 januari 1994 overleed in zijn geboortestad Graz de 35-jarige Werner Schwab. De gedeserteerde kunstakademiestudent en plattelandsbewoner liet een oeuvre na van vijftien stukken, geschreven op twee jaar tijd. De plotse roem die Schwab te beurt viel in 1991, toen hij door het gezaghebbende blad “Theater Heute” tot “jonge auteur van het jaar” werd uitgeroepen, werd in onze contreien uitgedragen door het Amsterdamse gezelschap De Trust, dat veel sukses oogstte met de ensceneringen die Theu Boermans maakte van drie van de vier van de zogenaamde “FaecaliĆ«ndrama’s”.

Het laatste van dat kwartet van provocerende “kots-, kitsch- en geweldstukken” is “Mijn Hondemond”. Het is vanaf 10 mei volgend jaar te zien bij de KVS, in een regie van Theu Boermans en met Bert AndrĆ© in de hoofdrol.

Het eerste “FaecaliĆ«ndrama” is “De Presidentes”. Daarin voert Schwab drie vereenzaamde dames op, Erna, Greta en Maria. Terwijl deze laatste vertelt over haar werk het met de hand ontstoppen van pleepotten vertellen de andere twee over hun droom van huiselijk geluk. Het stuk is vanaf 21 september tot en met 14 oktober te zien bij het Nederlands Toneel Gent. Direkteur Hugo van den Berghe regisseert Chris Boni, Magda Cnudde en Blanka Heirman.

– tel. (09) 225.32.08.

EN OOK NOG

– “Ivanov” : Tsjechovs sublieme tragi-komedie over lamlendigheid en racisme, in een magistrale regie van JĆ¼rgen Gosch bij Toneelgroep Amsterdam is nu al te bestempelen als Ć©Ć©n van de mooiste voorstellingen van het kersverse seizoen. Te zien op 22 en 23 september om 20 uur in deSingel in Antwerpen.

– tel. (03) 248.38.00.

– “Robinson” : premiĆØre van een muziekteaterproduktie over Robinson CrusoĆ«. Rieks Swarte regisseert een voorstelling waarvoor Harry de Wit de muziek en Marie-NoĆ«l Rio het libretto schreven. Van 26 t.e.m. 30/9 te zien in de Singel.

– tel. (03) 248.38.00.

EDWARD VAN HEER

Een beeld uit “A Corps Perdu”, de nieuwe koreografie van Klingler en Blanco Principal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content