PODIUM
DAMEN
Katelijne Damen is een biezondere aktrice. Dat toont ze weer in “Een Tramlijn die Verlangen Heet” bij het Zuidelijk Toneel. Ivo van Hove regisseerde deze klassieker van Tennessee Williams in de van hem bekende fysieke, expressionistische stijl dit keer nog extra in de verf gezet door een overdonderend elektronisch geluidsdecor van Harry Dewit. Het werkt indringend en het maakt van deze onverwoestbare tekst knap vertaald door Eric de Kuyper een van de absolute aanraders van dit seizoen. Katelijne Damen speelt de rol van Stella. Zij is de jongere zus van Blanche Dubois en leeft samen met een brutale Poolse immigrant. Stella houdt van de man zoals hij is, Blanche droomt van romantische liefde. Te zien op 12 augustus op de Boulevard in Theater aan de Parade in Den Bosch.
Op 11 en 12 is in de Orangerie in Den Bosch “Crème au Beurre” te zien, het schrijf- en regiedebuut van Katelijne Damen. Ook deze voorstelling, een portret van twee eenzame volksvrouwen, is een prachtige brok teater. We komen er uitgebreid op terug als de “Crème au Beurre” vanaf 19 augustus te zien zal zijn in diverse volksbuurten in het Antwerpse.
– tel. (00-31) 73-13.76.71 (Boulevard Den Bosch) ; (03) 235.04.90 (over Crème au Beurre).
VERS
Op de voorkant van het zakboekje waarin het programma van het nieuwe seizoen van deSingel wordt toegelicht, staat een klein fotootje van een man die met zijn handen in een berg radijsjes zit. Bij nadere bestudering blijkt het te gaan om een foto die werd overgenomen uit The National Geographic Magazine van augustus 1953. De man in kwestie is een wetenschapper die met termometers de versheidsgraad van tentoongestelde groenten meet. Direkteur Jerry Aerts gaf uitleg bij de foto op de jaarlijkse perskonferentie : “Wij vonden dit beeld niet alleen mooi, maar ook van toepassing op ons werk in deSingel. Dezelfde zorg, aandacht en koestering als die van de onderzoeker op de foto zijn nodig voor de kunstenaar en zijn kunst. Met een nauwlettend oog voor het delikate van de kunst, voor de kwetsbaarheid van de kunstenaar. Maar ook met een duidelijk doel, als tussenschakel tussen kunstenaar en publiek. Als vertrouwenspartner van beiden, zowel bij het grote sukses als bij risicovolle projekten. “
Of die hoogdravende intenties ook worden waargemaakt, valt natuurlijk pas te zien tijdens het seizoen. Wat podiumkunsten betreft, trekt deSingel (in concreto de programmatoren Karolien Derwael en Myriam De Clopper) de lijn van het vorige seizoen gewoon door. Dat betekent dat er een evenwicht wordt gezocht tussen enkele grote buitenlandse namen en certitudes uit de Lage Landen.
Absolute blikvanger is natuurlijk de voorstelling “Oh Les Beaux Jours”, een tekst van Samuel Beckett in een regie van Peter Brook. Wie dit jaar maar een paar keer naar het toneel kan of wil gaan, doet er goed aan deze produktie te gaan bekijken. Al was het alleen maar om twee akteurs van wereldklasse aan het werk te kunnen zien : Natasha Parry en François Berthet. Voorstellingen van 14 tot en met 22 december. Nu al reserveren, is lang niet gek, want “Oh Les Beaux Jours” wordt gespeeld op het kleine podium van de rode zaal. Het aantal plaatsen is dus zeer beperkt.
Dansliefhebbers moeten de avonden van 7, 8 of 9 september markeren in hun agenda, want dan komt de beroemde groep van koreografe Pina Bausch naar deSingel. Het 26-koppige “Tanztheater Wuppertal” prezenteert “Tanzabend I”, een produktie uit 1993. DeSingel is nog met zomervakantie tot en met 20 augustus. De nieuwe seizoenspocket is gratis te verkrijgen bij het bespreekbureau.
– tel. (03) 248.38.00.
HELDEN
De uit Ieper afkomstige toneelmaker Johan Dehollander is (al enkele jaren) lid van de artistieke kerngroep van de Blauwe Maandag Compagnie. In zijn regie gaat op 2 november in de Gentse Minard “Meneer Paul” in première. Op dat stuk van Tankred Dorst gaan we later dieper in.
Maar opvallend is dat Dehollander ook dit seizoen weer uiterst aktief zal zijn buiten de Blauwe Maandag Compagnie. Een projekt waar nu al naar uitgekeken wordt, is “ESCALATIE ordinair”, een stuk van wijlen Werner Schwab dat Dehollander zal regisseren bij het tweede plateau van het Nederlands Toneel in Gent. Opmerkelijk daarbij zijn de namen van de andere medewerkers. Naast Gert Portael, Koen de Sutter en Jan Bijvoet (van het NTG) werden gastakteurs aangetrokken als Wim Willaert en Bart Voet. Het decor wordt ontworpen door Johan Dehollander en Wim Opbrouck. Pynoo bedenkt de kostuums en voor het lichtontwerp tekent niemand minder dan Luk Perceval. Première op 25 mei volgend jaar.
Op de eerstvolgende regie van Dehollander moeten we minder lang wachten. Want al op 12 augustus gaat op het Theaterfestival Boulevard in Den Bosch “Revolverhelden” in première. Het gaat om een produktie van Stella Den Haag. Bij die kinderteatergroep regisseerde Dehollander twee seizoenen geleden een redelijk onderhoudende “Don Quijote”. Akteurs in “Revolverhelden” zijn Jur van der Lecq (uit die “Don Quijote”), Juul Vrijdag (van het Maastrichtse gezelschap Het Vervolg) en de Vlaamse Lies Pauwels, de dochter van Dirk Pauwels, direkteur van het Gentse groepje Victoria. “Revolverhelden” wordt aangekondigd als een stripboek-achtige voorstelling waarin we kennismaken met een leraar en zijn leerlingen, met Zorro, met Minnie Mouse en met een vader en een moeder. Tema is de twijfel die een mens bevangt als hij aan het eind van zijn leven de vraag stelt of hij het wel goed gedaan heeft en of hij een beetje een held is geweest zoals de helden die hij bewonderde in zijn jeugd.
Na de voorstelling in Den Bosch is “Revolverhelden” van 16 augustus tot en met 1 september te zien in het eigen teater van Stella Den Haag. Daarna begint een lange toernee en is deze Stella-produktie o.a. ook te bekijken in de Gentse Kopergietery (8/9), in de Velinx in Tongeren (17/9), in het Cultureel Centrum in Hasselt (23/9), in de Stadsschouwburg in Leuven (30/9). “Revolverhelden” is bedoeld voor kinderen vanaf 8. (Stella Den Haag is gevestigd in de Novelstraat 23 in Den Haag.)
– tel. (00-31) 70-36.42.505 (Stella) en (00-31) 73.13.76.71 (Boulevard Den Bosch).
EDWARD VAN HEER
Symbolische foto op de nieuwe deSingel-brochure : benadering van kunst en kunstenaar met oog voor hun kwetsbaarheid.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier