PODIUM

TOONMOMENT

Een toonmoment is nog geen teatervoorstelling, waarschuwt Limelight (J. Persijnstraat 6 in Kortrijk), dat voor 30 juni en 1 juli (20 u.15) een projekt aankondigt waaraan Jakob Beks, Wim Opbrouck en Wim Willaert sinds april werken onder supervisie van Johan Dehollander. Eind februari ’96 moet daar een heuse teatervoorstelling uit voortkomen. Bij het afsluiten van hun eerste werksessie prezenteren ze de stand van zaken : a light erotic show, gebaseerd op eigen teksten en op de “Dagboeken” van Witold Gombrowicz.

Opbrouck en Willaert zijn bekend als lead-akkordeonisten bij het moeilijk te definiëren combo De Dolfijntjes. Als akteur kon je Wim Opbrouck aan het werk zien bij o.m. Blauwe Maandag Cie (BMCie) en in de Vlaamse filmhit “Manneken Pis”. Wim Willaert stond in produkties van Victoria, Arca, TheaterTeater. Jakob Beks is al jaren akteur bij BMCie, waar Johan Dehollander als regisseur bedrijvig is.

– Reserv. : (056) 22.10.01 (Limelight).

VIERJARENPLAN

Het Nederlands Toneel Gent (NTG) gaat zijn 30ste seizoen in en het 1ste waarvoor de dramaturgen Stef de Paepe en Wim van Gansbeke mede de volle verantwoordelijkheid dragen inzake stukkenkeuze en dramaturgische begeleiding. Samen met artistiek direkteur Hugo Vanden Berghe en het voorbije seizoen indachtig, zijn ze er zich van bewust dat een “permanente evaluatie” nodig is. Ze bieden dan ook geen vrijblijvende programmatie aan, maar een stukkenkeuze die is ingebed in een “vierjarenplan”, vertrekkend vanuit de teatervernieuwing die hoofdzakelijk door Duitstalige auteurs op gang is gebracht en in de “grote huizen” van Duitssprekende landen werd gerealizeerd. Als groot teaterhuis in Vlaanderen moet het NTG daarop inspelen, maar dan wel vanuit een specifieke hoek, een bepaald “tema” zo men wil. Een rekbaar onderwerp als “familie” (waaronder te verstaan : gezin, relatieproblematiek, de plaats van de vrouw) blijkt een geschikte kapstok om een aantal stukken aan op te hangen. Het NTG wil dit item echter niet in één seizoen uitputten, maar er verschillende seizoenen mee doen. Inzake vormgeving worden alle mogelijke stijlen en genres door elkaar geprezenteerd om uiteindelijk via realisme, hyperrealisme en symboliek opnieuw aansluiting te vinden met de myten waarmee de geschiedenis van het teater begon. De samenhang en wederzijdse affiniteiten tussen het Oostenrijkse schrijversteam Werner Schwab (“De Presidentes”, “Escalatie ordinair”), Ödön von Horvath (“Verhalen uit het Weense Woud”) en Arthur Schnitzler (“Het wijde land”), en het Engels-Amerikaans duo Harold Pinter (“Gisteren”) en Edward Albee (“De droom van Amerika”) mogen nu nog duister zijn, via de voorstellingen moet daarin klaarte komen. Daarvoor werd het vaste akteursbestand van het NTG aangevuld met Gert Portael, Jan Bijvoet, Fania Sorel en Koen De Sutter, wordt er een beroep gedaan op gastspelers en zijn de regisseurs voor het komend seizoen Jean-Claude Berutti, Guy Cassiers, Johan Dehollander, Guy Van Sande, Jaak Van de Velde, Hugo Vanden Berghe.

Er is één herneming : “Grote kinderen” van Jean Cocteau/Benno Barnard, in een regie van Jean-Pierre De Decker, een stuk dat wonderwel bij de tematiek van het nieuwe seizoen aansluit, al kon de vertolking ervan ons niet ten volle bekoren.

Vanaf volgend seizoen wordt Het Salon een “vrijplaats voor akteurs” geleid door Eric de Volder, die met Jan Bijvoet, Gert Portael, Veerle Eyckermans, Hendrik Van Doorn, Johan Knuts e.a. gedurende zes maanden aan een produktie (“Gruis”) werkt.

Het NTG bespeelt zowel de KNS aan het St.-Baafsplein als NTG-2 aan de Minnemeers (“Escalatie ordinair”) en de Minard aan de Walpoortstraat (“De Presidentes”). Het NTG-abonnement (1750 fr.) bestaat uit de vijf produkties in de KNS. Daarnaast is een drie-lokaties-abonnement (1000 fr.) mogelijk, voor drie voorstellingen, één in elke lokatie.

Het NTG-bespreekbureau aan het St.-Baafsplein is van 1 tot 14 augustus (vanaf 11 uur) uitsluitend open voor abonnementen.

– Info en reserv. : (09) 225.32.08 (NTG).

HUMOR

Het kleine “produktiehuis” Netwerk in Aalst bracht enige tijd geleden een produktie, die hopelijk volgend seizoen terugkeert en meer aandacht verdient dan ze kreeg.

Craig Weston en Gordon Wilson, beiden geëngageerd bij de muziek- en bewegingsteatergroep Leporello, noemen zich The Primitives en spelen “Up”, een projekt waarin ze als vader en zoon, rivalen en partners, hun dromen en fantazie de vrije loop laten en het luchtruim trachten te veroveren. Ze zijn nu eens hoog- dan weer laagvliegers, zetten taal en fysiek om in ritmen en de humor die daarbij vrijkomt, is van goede kwaliteit.

– Info : (053) 78.89.81 (Netwerk, Aalst).

METAMORFOZEN

In het kader van de viering 75 jaar Kortrijkse Schouwburg zal Radio 3 van 23 tot 26 juni opvallend aanwezig zijn op het Schouwburgplein en in verschillende zalen, met koncerten van klassieke muziek, jazz en volksmuziek. Voor de Kortrijkse scholieren (en geïnteresseerde volwassenen) biedt Radio 3 op 26 juni (10 u.15 en 14 u.15) in de Concertstudio (Conservatoriumplein) onder de titel “De Weerwolf”, een aantal verhalen aan uit de “Metamorfosen” van Ovidius. Akteur Robin David vertelt over goden en mensen waarbij het gegeven van de gedaanteverandering als een rode draad door de verhalen loopt. De beeldrijke muziek, vooral uit het impressionistische repertoire (Claude Debussy, Gabriël Fauré), wordt uitgevoerd door het ensemble Oxalys.

Bij deze voorstelling is in de hal van de Concertstudio een tentoonstelling georganizeerd met voorbeelden en metodes van gedaanteveranderingen in de kunst.

– Info : (056) 22.19.02 (Stadsschouwburg, Kortrijk).

ROGER ARTEEL

The Primitives : humor van goede kwaliteit.

AMUSANT

Wie dezer dagen de behoefte voelt aan een stevige brok onbekommerd, maar uiterst verkwikkelijk en amusant ontspanningstoneel, moet absoluut gaan kijken naar “De Gidsen”, een toneelstuk dat Edward Montie schreef voor de kersverse Nederlandse Stichting Engel.

Het is een hoogst merkwaardige toneelproduktie. In de eerste plaats natuurlijk omdat ze wordt gespeeld door 21 vrouwen. Hoewel hun namen niet allemaal even bekend klinken bij een Vlaams publiek, gaat het stuk voor stuk om de crème de la crème van de Nederlandse kabaret- en toneelwereld, zoals bijvoorbeeld Nelly Frijda (“Ma Flodder”), Trudy de Jong, Yvonne van den Hurk (uit de tv-serie “Pleidooi”) en Hetty Blok (van “Ja Zuster, Nee Zuster”).

Het verhaal van “De Gidsen” is snel verteld. Tijdens het jaarlijkse zomerkamp in Frankrijk verliezen de drie leidsters hun greep op een groep van zestien rebelse padvindsters. De zaak loopt helemaal uit de hand nadat de moeder-overste van het klooster in de buurt komt meedelen dat de appels die de meisjes uit de kloostertuin gestolen hebben, giftig zijn. De leidsters proberen dat bericht te verzwijgen voor de meisjes, maar het lekt toch uit en zorgt voor extra solidariteit onder de padvindsters. Ze richten “Het Geheim Verbond der Martelaressen van de Natuur” op en stellen alles in het werk om hun leidsters een lesje te leren.

Dat banale verhaaltje is een handige kapstok voor regisseur Victor van Swaay om zijn 21 aktrices behendig door een reeks fijne grappen en absurde verwikkelingen te loodsen. Onderweg naar de hilarische climax regent het clichés : de ene akela is een dikhuidige alkoholiste, een andere een lesbienne en de derde een akelige neuroot met diktatortrekjes. Ook de groep gidsen is een losse verzameling karikaturen : het brildragende mouwveegstertje, het dagboekschrijvende dromertje, het vechtersbaasje, het suïcidale dikkerdje, enzovoorts.

Al deze types worden echter met zoveel technisch meesterschap, bewuste meligheid en meeslepend spelplezier op de planken gezet, dat je je drie uur lang zit te verkneukelen. “De Gidsen” is een must voor iedereen die vindt dat er in het teater al eens smakelijk gelachen mag worden. Te zien in de Arenberg in Antwerpen op 22 juni. Toernee door Nederland tot en met 2 juli. (EVH)

– Reserv. : (03) 202.46.46.

“De Gidsen” : er mag gelachen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content