GITAREN

Een paar seizoenen geleden was bij het Koninklijk Jeugdtheater in Antwerpen “Kleren… Keizer” te zien, een bewerking van “De Nieuwe Kleren van de Keizer” van Hans Christiaan Andersen.

Bewerker Jos Dom ontdekte ondertussen nieuwe aspekten in dat ijdelheidssprookje door te gaan grasduinen in “Le Bourgeois Gentilhomme”, een klassieke komedie waarmee Molière in 1670 alle omhooggevallen en hypokriete burgers in hun hemd zette. Het resultaat van Doms lektuur is “De Nieuwe Kleren van Meneer De Keyzer”, een volgens het KJT “rijkere, rijpere, reinere versie van Andersens sprookje”. De grote tema’s verwaandheid, egocentrisme, kruiperigheid, huichelachtigheid blijven bewaard, maar de traditionele Louis XVI-kostuums worden vervangen door “up-to-date-new-look-design”-pakken ; klavecimbels moeten plaats ruimen voor scheurende gitaren en pompende perkussie-instrumenten. Op die manier wil men bij het KJT een jong publiek aanspreken en het hebben over “fake-toestanden van vandaag als Millet-jassen, karaoke-toestanden, het verfoeilijke playback-gebeuren, Miss-verkiezingen…”.

“De Nieuwe Kleren van Meneer De Keyzer” wordt gespeeld in een regie van Jos Dom en met muziek van Bart Bracke. Met als spelers Door Van Boeckel, Bart Van Avermaet, Dirk De Batist, Harry De Neve, Paula Stulemeijer, Antoine Vander Auwera, Lutgarde Pairon, Annemarie Picard, Ann De Winne en Eric Dezitter. Deze ambitieuze KJT-produktie is bedoeld voor kinderen vanaf een jaar of 8 en gaat in première op zaterdag 29 april om 15 u. Voorstellingen tot en met 4 juni.

– Reserv. : (03) 233.35.25 of 233.89.64.

ALEXANDER

In het najaar wordt in het Leuvense kunstencentrum ’t Stuc opnieuw het dansfestival Klapstuk georganizeerd. Details over het programma zijn nog niet bekend, maar de kans is groot dat Alexander Baervoets van de partij zal zijn. Hij heeft immers het grootste deel van dit seizoen in de Klapstukstudio kunnen werken en experimenteren.

Baervoets is een voorstander van de zogenaamde pure dans, wars van anekdotische mimiek en overdreven teatraliteit. Eerder dit jaar prezenteerde het Stuc “Blauw”, wat volgens sommige ooggetuigen een veelbelovend maar bescheiden danswerkstukje was. Nu is in de Klapstukstudio aan de Naamsestraat “Nievelt” te zien. Deze koreografie wordt gedanst door Enid Gill, Rosa Hermans, Natalie McDonnell, Niki Constantinidis en Alexander Baervoets zelf. De muziek is van het onbekende Maciunas Ensemble. Voorstellingen van dinsdag 2 tot en met vrijdag 5 mei.

– Reserv. : (016) 20.81.33.

DOORSPELER

Tussen 21 en 30 juni organizeert de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten in de theaters in de Nes (Brakke Grond, Frascati, Engelenbak en Cosmic) voor de zesde keer het Internationaal Theaterschool Festival. Het evenement biedt een unieke gelegenheid om op korte tijd kennis te maken met de aanstormende nieuwe generatie teatermakers en dansers. Uit Vlaanderen zijn, voor zover momenteel bekend, drie produkties genomineerd voor dit Internationaal Theaterschool Festival. Eén daarvan is “De Doorspeler”, een “indringende monoloog over kunst, passie, sterf’lijkheid en Broccoli in Tiramisù”. Deze voorstelling wordt gespeeld door Ramsey Nasr, een laatstejaarsstudent uit de afdeling toneel van de Studio Herman Teirlinck en is nog tot en met 29 april te beleven in de lokalen van de Studio aan de Antwerpse Maarschalk Gérardstraat. Zoals alle werkvoorstellingen in de Studio is ook deze produktie gratis toegankelijk, maar gelet op de traditioneel grote belangstelling is reserveren sterk aanbevolen.

– Reserv. : (03) 231.54.66.

HALFACHT

Van een organizatie die bezig is met toneel voor jongeren zou je verwachten dat ze ook in de vakantie aktief is. Maar daar is bij het Brusselse Bronks blijkbaar geen geld voor. Dus gaan eind deze week voor vier maanden de deuren dicht. In september opent Bronks zijn nieuwe seizoen met een klein festivalletje.

Dit seizoen wordt afgesloten met twee aanlokkelijke produkties.

Op zaterdag 29 april om 15 uur is “Zevendrienul” te zien, de jongste produktie van Theater Artemis uit Den Bosch. “Zevendrienul” werd geschreven door de Vlaming Paul Pourveur en is het zeer herkenbare verhaal van een vader die iedere avond opnieuw allerlei smoesjes moet verzinnen om zijn vijfjarige dochter Julia in bed te krijgen. Want vader wil het nieuws zien en via zijn elektronische venster op de hoogte blijven van de honger, oorlog en ellende in de wereld. Julia van haar kant vreest de donkerte en de stilte van de nacht, voelt zich verlaten, onzeker en wil zo lang en hard mogelijk geknuffeld worden. Maar telkens opnieuw wordt ze door dat vreselijke woord “zevendrienul” (waarmee haar vader halfacht bedoelt) herinnerd aan het moment waarop de dag eindigt in de nacht en haar vader haar zal achterlaten in haar kamer.

De muziek in “Zevendrienul” is van Bob Zimmerman, een man die naam maakte met komposities voor o.a. Seth Gaaikema en het Schönberg Ensemble. Dit keer liet hij zich inspireren door komponisten als Kurt Weill, Rossini en Mozart. “Zevendrienul” wordt gespeeld door Egidius Pluymen en Judith Klute in een regie van Matthijs Rümke. Die naam is misschien niet zo bekend, maar Rümke is ook de regisseur van “Het Laatste Kind”, een van de allermooiste voorstellingen van de afgelopen jaren.

Op zondag 30 april om 15 uur is de tandem Josée Hussarts en Suzanne van Lohuizen te gast met “Heb je mijn kleine jongen niet gezien ? “, een voorstelling waarover we het vorige week al uitgebreid hadden. Beide Bronks-voorstellingen vinden plaats in het Paleis voor Schone Kunsten.

– Reserv. : (02) 219.99.21.

EN OOK NOG

“La Mère” : het eigenzinnige Waalse kollektief Groupov speelt in een regie van Jacques Delcuvellerie een knap stuk van Bertolt Brecht. Van 2 t/m 10/5 in het Brusselse Théâtre National. Reserv. : (02) 217.03.03.

EDWARD VAN HEER

Het eigenzinnige kollektief Groupov, te zien in “La Mère” van Brecht.

VERBRAND KIND

In de Kopergietery (Blekerijstraat 50) in Gent is op 27 en 28 april Teneeter uit Nederland te gast met “Bränt Barn”, een stuk van de Zweedse auteur Stig Dagerman (1923-1954), gebaseerd op diens roman uit 1948, in het Nederlands bekend als “Verbrand kind”.

Zoon Bengt ontdekt na de dood van zijn moeder dat zijn vader al jaren een verhouding heeft met de levenslustige Gun. De wereld van Bengt verandert, terwijl het leven gewoon doorgaat. “Dood is dood, en wat geweest is, is geweest”, zegt de vader. “Mag je je vader haten zoals ik doe ? “, vraagt Bengt zich af. De jongen probeert oprecht en trouw te blijven, maar de rouw om zijn moeder is eerder verdwenen dan hij zou willen, als ook hij verliefd wordt op Gun.

Teneeter creëerde dit stuk, in een regie van Jos van Kan, in een vorig seizoen en speelt er in Gent de laatste voorstellingen van (’s namiddags voor scholen, ’s avonds om 20 u. voor alle publiek).

– Reserv. : (09) 233.70.00 (Speelteater in de Kopergietery).

VERBRAND AAN DE OORLOG

Met het Dynamo 2-projekt wil het ministerie voor Onderwijs o.m. de kulturele aktiviteiten op school stimuleren. Een aantal scholen kiest voor teater en zoekt en vindt advies en medewerking bij Vlaamse professionele gezelschappen. Hoofdzaak blijft echter dat de leerlingen zelf aktief zijn en er een taakverdeling ontstaat die het hele produktieproces omvat. Dat blijkt nu weer te zijn geslaagd bij het VTI in Kortrijk, dat het aandurft “De laatste dagen van de mensheid” te programmeren.

Dit haast onspeelbare stuk (220 scènes, 500 personages, speelduur : 10 avonden) werd geschreven door de joodse Oostenrijker Karl Kraus (1874-1936), expressionistisch satiricus en essayist. In zijn éénmanstijdschrift “Die Fackel” vond hij een uitlaatklep voor zijn kritiek op de mistoestanden in Wenen, maar in zijn kaleidoskopisch (en nog steeds aktueel) anti-oorlogsstuk rekende hij af met al wie zich aan de Eerste Wereldoorlog had verbrand. Op de eerste plaats met zichzelf en zijn eigen aanvankelijk oorlogsgezinde houding. Vervolgens met de intelligentsia die een oorlog wenselijk vond en met de pers die haar lezers manipuleerde. Tenslotte met de militaire en ekonomische profiteurs.

In de bewerking van Maarten Vonder en een regie van Gerhard Verfaillie, is dit stuk teruggebracht tot een 20-tal scènes, verdeeld over een proloog en 5 bedrijven. Het begint in juni 1914 in Sarajevo met de moord op de Oostenrijkse kroonprins Frans Ferdinand en diens vrouw. Centraal en tegenover elkaar staan de optimistische oorlogsdemagoog en de pessimistische demystificator (Kraus zelf).

Voor de gelegenheid is Teater Antigone (Pottelberg, Kortrijk), waar de voorstellingen worden gespeeld op 28 april, 5, 6 mei (20 u.15) en 7 mei (17 u.), omgebouwd tot een Weens café.

– Info en reserv. : (056) 21.69.69 (koördinator M. Messiaen) of (056) 21.23.01 (VTI, Kortrijk).

KWETSBAAR

Het Kollektief D & A onderzoekt in een drieluik en via de Duitse literatuur de verwantschap tussen het romantische gevoel en zijn maatschappelijke konsekwenties. Centraal daarin staat de eenzaamheid. Dit was al duidelijk in “Werther” (Goethe), de eerste produktie van dit seizoen. Op 27 april (20 u.30) gaat in het Nieuwpoortteater “Tijlozen”, het tweede luik, in première.

Uitgangspunt zijn teksten van Georg Büchner (“Lenz”), Jakob Wasserman (“Kaspar Hauser of De traagheid des harten”), en gedichten van o.m. Georg Trakl, Paul Celan, Rilke. In feite gaat het over de historische figuren Jakob Lenz en Kaspar Hauser als uiterst kwetsbare individuen in een maatschappij die bang is voor “vreemd” gedrag en met intolerantie reageert. Lenz en Hauser worden niet in een historische kontekst opgevoerd, maar als prototypen van de mens die vragen stelt, de ene vanuit zijn eruditie (Lenz), de andere vanuit zijn intuïtie (Hauser). Tussen beiden staat de diktatoriale “direkteur” van het wereldcircus, die Lenz en Hauser als wereldvreemde kuriositeiten voorstelt, die vergeefs naar een gemeenschappelijke taal zoeken. Uiteindelijk vinden de Tijlozen elkaar toch.

In een regie van Dirk De Keyzer spelen Luc Van Autreve, Johan De Boose en Lieven Vermeulen. De premièrereeks loopt tot 30 april.

– Reserv. : (09) 225.12.96 (Nieuwpoortteater).

ROGER ARTEEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content