POPPENBOEKENBEURS

Op 22 april (van 10 tot 18 uur) organizeert de Vriendenkring van het Europees Figurenteatercentrum voor de tweede maal een Poppenboekenbeurs in het Ateljeeteater van het centrum (Trommelstraat 1 in Gent, toegang gratis). Dit keer kadert het initiatief in de nationale jongerenkultuuraktie Plamuur (zie ook rubriek “Aktief”) en wordt het ook opengetrokken naar Nederland toe.

De beurs is in eerste instantie een uitstalling van boeken die in het bezit zijn van het Europees Figurenteatercentrum (EFTC) zelf, van het Vlaams Verbond voor Poppenspel (VVP) én van het Archief en Dokumentatiecentrum Gent Poppenspelstad. Daarnaast worden ook boeken omtrent poppen- en figurenteater, die normaal niet meer in de handel te verkrijgen zijn, te koop aangeboden. In de zaal Maeren, op de binnenkoer van het EFTC, is er tegelijkertijd een tentoonstelling van figurenteatergrafiek. In dezelfde zaal wordt om 12 uur Freek Neirynck geïnterviewd door Louis Contrijn, voorzitter van het VVP. Neirynck, algemeenkoördinator EFTC, spreekt er als lid van de publikatiekommissie van de Union Internationale de la Marionnette (Unima). Daarna is er gelegenheid om te lunchen (400 fr.).

– Info : (09) 223.12.15 (EFTC).

CLAUS INTERNATIONAAL

In Lübeck wordt “Heimreise” (“Thuis”) van Hugo Claus gespeeld en het teatermagazine Theater heute kondigt de auteur aan als “grand old man der holländischen Literatur”. Hoezo Hollands ?

In Rijsel wordt Claus’ “Vrijdag” gespeeld als “Vendredi, jour de liberté”. Het is een produktie van Théâtre Octobre, een jong gezelschap uit Lomme (Noord-Frankrijk), en kadert in een drieluik, geregisseerd door Didier Kerckaert, over “doodgewone mensen in doodgewone situaties”. “Vendredi, jour de liberté” is te zien op 21 en 22 april (20 u.30) in La Verrière, aan de Alphonse Mercierstraat 28 in Rijsel.

– Reserv. : (00-33) 20.54.96.75. (La Verrière)

ROSA ROSAE ROSAS

Met twee optredens, een tentoonstelling, een film en een lezing wordt de jarenlange afwezigheid in Kortrijk van Rosas en Anne Teresa De Keersmaeker goedgemaakt. Dans in Kortrijk (kultureel centrum Kortrijk, Limelight, Stella Rossa), het Festival van Vlaanderen en De Gulden Sporen hebben daartoe de krachten gebundeld en steun verkregen van de provincie West-Vlaanderen, van de steden Kortrijk en Roubaix, van Danse à Lille en Le Ballet du Nord (Roubaix), en van privé-sponsors.

Hoofdmoot vormen de dansvoorstellingen “Kinok”, op 26 april (20 u.30) en “Toccata” op 28 april (20 u.15). Voor “Kinok” moest men uitwijken naar de schouwburg Le Colisée in het nabije Roubaix. Vanuit Kortrijk wordt echter een bus ingelegd. Vertrek om 19 uur aan de Kulak (Et. Sabbelaan). “Kinok” is opgebouwd uit drie verschillende koreografieën. De eerste, “Rosa”, is een herwerking voor andere dansers van de koreografie die door Peter Greenaway werd verfilmd als een hommage aan De Keersmaeker. De muziek van Béla Bartók (Sonate voor viool) wordt live uitgevoerd door George-Alexander Van Dam. Een tweede koreografie, het eigenlijke “Kinok”, verwijst naar de Russische film uit het begin van deze eeuw. Anne Teresa De Keersmaeker en Thierry De Mey, die de muziek schreef, onderzoeken het simultane waarnemen in een spel van versnellingen en vertragingen die elkaar in alle richtingen voorbijschuiven. Het derde deel van “Kinok” is “Die grosse Fuge”, reeds te zien in “Erts”, maar eveneens herwerkt. De muziek van Beethoven wordt live uitgevoerd door het Ictus Quartet.

“Toccata”, op 28 april (20 u.15) in de stadsschouwburg van Kortrijk, steunt op vier klavierstukken van J.S. Bach en is een pure dialoog tussen muziek en dans. Belangrijk daarbij is dat pianist Jos Van Immerseel wezenlijk deel uitmaakt van de koreografie van deze produktie. Een inleiding tot deze voorstelling wordt om 19 u.30 gegeven in de foyer van de schouwburg, door Pieter T’Jonck.

De tentoonstelling “Geknipt voor de dans” (tot 17 mei in BBL, Grote markt 50 in Kortrijk) belicht kostuumontwerpen uit de voorbije zestig jaar, die door een aantal Belgische koreografen als essentieel voor hun kreaties werden beschouwd. De keuze viel op Akarova, Koninklijk Ballet van Vlaanderen, A.T. De Keersmaeker, Jan Fabre, Nicole Mossoux en Marc Vanrunxt.

In Limelight wordt op 24 april (20 u.15) de onlangs bekroonde film “Achterland” vertoond, een hommage van De Keersmaeker aan haar medewerkers. Marianne Van Kerkhoven volgde de evolutie van Rosas en A.T. De Keersmaeker van nabij en spreekt hierover op 27 april (20 u.15) in Hotel Damier (Grote Markt 41 in Kortrijk).

Voor reservaties kunt u terecht bij de stadsschouwburg in Kortrijk, alleen voor de film “Achterland” moet u bij Limelight reserveren.

– Reserv. : (056) 22.19.02 (schouwburg, Kortrijk) ; (056) 22.10.01(Limelight).

BESCHAAFD PESTEN

Toneelgroep Amsterdam is op 25 en 26 april (20 uur) te gast in Vooruit in Gent met “Een subtiel evenwicht” van Edward Albee. Dit stuk is ook bekend als “In wankel evenwicht”. Het dateert uit 1966 en komt dus na “Wie is bang voor Virgina Woolf” (1962), waarin Albee eveneens een huwelijk dat al jaren duurt op de snijtafel legt. In “Een subtiel evenwicht” gaat het echter niet meer over de haat-liefdeverhouding tussen twee partners, maar over de angst die voortkomt uit het feit dat man, vrouw, kind en vrienden vreemden zijn voor elkaar en in egocentrisme blijven rondtollen. Ze houden van elkaar, maar kunnen elkaar niet verdragen. Ze verpesten elkaars leven, maar op een elegante, “beschaafde” manier.

In regie van Titus Muizelaar spelen Sigrid Koetse, Rik Van Uffelen, Marieke Heebink, Kitty Courbois, Petra Laseur en Hugo Koolschijn.

– Reserv. : (09) 223.82.01 (Vooruit).

Roger Arteel

“Toccata” door Rosas in Kortrijk : dialoog tussen dans en muziek.

2 X SOLO

In juni 1993 creëerde de Brusselse groep De Parade “Amerikaanse Dromen”, een stuk waarin Kris Cuppens, Andreas van de Maele, Willem Carpentier en Caroline Rottier het tema pornografie behandelden o.m. via het onderkoeld debiteren van interviews met en bekentenismonologen van pornosterren. Zo was er het lange slottafereel waarin het scenario van de beruchte seksfilm “Deep Throat” (uit 1972) naverteld werd, waarna men het akelige verhaal bracht van de door haar man uitgebuite pornofilmster Linda Lovelace.

De nieuwe produktie van De Parade lijkt in zekere zin een vervolg te zijn op “Amerikaanse Dromen”, want “Slide Show” wordt aangekondigd als een drie kwartier durende “solo-performance over seks en van alles door Caroline Rottier”. De precieze inhoud van “Slide Show” kan variëren. Vast staat wel dat Rudi Meulemans tekent voor de regie en dat de jonge kineaste Martine Doyen haar steentje bijdroeg in de vorm van dia’s en filmbeelden. “Slide Show” wordt gespeeld tussen de witte zuilen van De Markten aan de Brusselse Graanmarkt (nummer 5). Tot en met 22 april zijn er elke avond twee voorstellingen, nl. om 20 u.30 en om 22 u.30.

Ondertussen trekt Kris Cuppens door het land met “Moskou-Petoesjki”, die andere, helaas erg ontgoochelende solo-produktie uit het repertoire van De Parade. De monoloog, waarin de benevelde wereldvisie van de Russische alkoholist en dissident Venedict Jerofjev wordt opgeroepen, is op 20 april te zien in het kultureel centrum van Ninove, op 21 april in het kultureel centrum van Diest en op 28 april in het Baljuwhuis van Galmaarden.

– Reserv. : “Slide Show”, (02) 537.56.02. “Moskou-Petoesjki”, (054) 34.10.01, (013) 32.17.93 en (054) 58.95.11.

FRATSEN

Op 3 maart jl. was de Nederlandse cabaretier Paul Haenen voor het eerst te gast in ons land. Omdat er toen behoorlijk wat publiek afkwam op “Smakelijke Voortzetting”, werd beslist om een extra voorstelling te organizeren van dit 9de teaterprogramma van Haenen. De liefhebbers van de verbale fratsen van Dominee Gremdaat, Margreet Dolman en de andere absurdistische typetjes van Haenen dienen zich op donderdag 20 april voor 20 u.15 te melden bij de kassa van de Antwerpse Arenbergschouwburg.

– Reserv. : (03) 202.46.46.

HEKSERIJ

Als onderwijzer stond Leo Brant ( 22 oktober 1941) meer dan tien jaar voor het eerste leerjaar. Ondertussen studeerde hij zang aan het Koninklijk Muziekconservatorium, waar hij een eerste prijs en een hoger diploma behaalde. Daarna werkte hij lang in de opera. Sedert 1979 is hij als auteur, akteur en regisseur vast verbonden aan het Koninklijk Jeugdtheater in Antwerpen. Daar speelt hij nu samen met Karin Jacobs ( 13 februari 1960 en al acht jaar vast bij het KJT) “De Halsketting van Prinses Florimonde”. Deze produktie, bedoeld voor kinderen vanaf 6 jaar, kadert in de reeks tweede-plateau-projekten die het KJT toont in de glazen zaal te bereiken via de Maria Pijpelinckxstraat.

“De Halsketting van Prinses Florimonde” is gebaseerd op een verhaal van Mary De Morgan waarin de vraag wordt gesteld of prinses Florimonde haar schoonheid aan hekserij te danken heeft. Jacobs en Brant prezenteren het spannende verhaal als speels vertelteater : zij vertellen en spelen onder hun beidjes een hele reeks personages. Première op vrijdag 21 april om 20 uur en voorstellingen tot en met 4 juni.

– Reserv. : (03) 233.35.25.

ZOEK

In 1992 won Suzanne van Lohuizen met het stuk “Heb je mijn kleine jongen niet gezien ? ” de Nederlands-Vlaamse Toneelschrijfprijs. Sommigen beschreven de geestige tekst als een “Beckett voor kinderen”. Met het verhaaltje over twee gekke mannetjes die kibbelen, zeuren en jennen over onderwerpen als boeren, wippen, tikken en scheten laten, en ook nog op zoek zijn naar hun verloren kind, probeerde van Lohuizen de geheimen, de ongerijmdheden, de wreedheden van volwassenen zichtbaar te maken voor een kinderpubliek.

Het stuk wordt nu als voorstelling voor kinderen vanaf 6 jaar in een regie van Josée Hussaarts gespeeld door Jan Elbertse en Koos Elfering. Vera Vingerhoeds komponeerde speciale muziek en Rieks Swarte en Carly Everaert bedachten het toneelbeeld en de kostuums. Na de première op 5 maart in Amsterdam waren de reakties in de Nederlandse pers niet unaniem lovend. “Opvallend heldere voorstelling en een aanrader voor iedere liefhebber, ” oordeelde Marian Buijs in de Volkskrant. Bregje Boontstra van het NRC Handelsblad toonde zich minder entoesiast toen ze schreef : “Slechts ondersteund door af en toe een opgewekt huppelmuziekje van Vera Vingerhoeds moeten Elbertse en Elfering het hebben van hun perfekte timing, geweldige mimiek en het kleine gebaar op precies het juiste moment. Ze laten de tekst alle eer. Dat is een knappe prestatie, maar voor zesjarigen lijkt het me een hele klus om alles te volgen. Voor hen zou ik de voorkeur geven aan de versie die de Groningse Citadel het vorig seizoen in de regie van Eva Pieper maakte : trager van tempo, met groter misbaar en meer toeters en bellen, maar ook met meer lol. “

“Heb je mijn kleine jongen niet gezien” door de Stichting Hussaarts en van Lohuizen is te zien op zondag 23 april om 15 uur in het Auditorium Minnepoort in Leuven en op zondag 30 maart om 15 uur in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.

– Reserv. : (016) 22.21.13 (Leuven) en (02) 219.99.21.

EN OOK NOG

– “All Shall Be Well” : Angélique Wilkie en Jean-Marie Rase dansen een gloednieuwe koreografie van Karin Vyncke, op muziek van o.a. Frank Zappa en John Dowland. Op 21 en 22 april te zien in het kultureel centrum van Berchem. Reserv. : (03) 239.59.08.

– “De Snelste Klok ter Wereld” : zwarte komedie van Philip Ridley, in een regie van Guido De Craene te zien (t.e.m. 29/4) in het oude decor-atelier van de Arenbergschouwburg. Spelers zijn Dirk Lavrysen, Knarf Van Pellecom, Nicole Persy en Hugo Danckaert. Reserv. : (03) 202.46.46.

EDWARD VAN HEER

Kris Cuppens in de monoloog “Moskou/Petoesjki”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content