PERFORMANCE

In hun uitstekende “Penguin Guide to Jazz” slaan Richard Cook en Brian Morton de spijker op de kop als ze over de Nederlander Willem Breuker beweren : “Hij is ook een theatraal componist, wiens Kollektief een performance band is in de volle betekenis van het woord. ” Een optreden van Willem Breuker en zijn trawanten maakt duidelijk dat muziek meer dramatische kracht kan hebben dan duizend avonden saai avant-gardetoneel. Luisteren naar het ruige gekrijs, het wilde gestoei, het briljante getoeter, het aanstekelijke gebonk en het ironische geschetter van Breuker en zijn Kollektief is een belevenis waarbij je oren èn ogen te kort komt, een helse rit door verrassende klankkleuren en schitterende stijlcitaten. Kortweg : adembenemend en amusant.

Het Willem Breuker Kollektief improvizeert zich met verve op donderdag 23 maart in de Stadsschouwburg in Leuven en op zondag 25 maart in de Stadsschouwburg van Brugge doorheen het werk van o.a. Ennio Morricone, Louis Armstrong, Sergej Prokofiev en Kurt Weill. Een aanrader voor iedereen die de muizenissen uit zijn hoofd wil laten blazen door topkwaliteitmuzikanten die eigenlijk ook toneelspelers zijn.

– Reserv. : (016) 22.21.13 en (050) 33.81.67.

PUZZEL

Er zijn nog drie plaatsen in Vlaanderen waar men terecht kan voor de jongste exploten van Toneelspelersgezelschap Stan. Omdat de speellijst ingewikkeld is en niet in alle teaters hetzelfde programma wordt afgewerkt, herhalen we hier nog even de exacte gegevens. Op 22 en 23 maart spelen Frank Vercruyssen en gastakteur Luk Perceval “True West” van Sam Shepard in de Monty in Antwerpen. Op 24 maart spelen Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo en Mieke Verdin “Lieve Arthur” van Judith Herzberg en (na de pauze) Damiaan De Schrijver en Mieke Verdin “Opstand” van Villier de L’Isle Adam. Nog steeds in dat gezellige zaaltje van kunstencentrum Monty is op 25 maart “Echec” van Wanda Reisel en “Pick-Up” van Gerardjan Rijnders te zien. Dat zijn twee eenakters met Guy Dermul en Sara De Roo.

De week daarop strijkt Stan neer in het Stuc in Leuven. Het scenario daar ziet er als volgt uit : “Lieve Arthur” en “Opstand” op 27 en 28 maart, “True West” op 29 maart, “Kleine Bezetting”, van en met Jolente De Keersmaeker en Willy Thomas op 30 maart, “Echec” en “Pick-Up” op 31 maart. Daarna gaat Stan naar Brugge, waar op 1 april enkel “Echec” en “Kleine Bezetting” te zien zijn. Wie bij deze puzzel nog een tip wil : “True West” is een klein pareltje van een voorstelling.

– Info : (02) 201.59.59.

VERWARRING

Het noodlot blijft KVS-direkteur Franz Marijnen achtervolgen. Een ernstige rugkwaal zorgde ervoor dat hij de regie moest staken van “Freuds Laatste Droom”, op papier de belangrijkste en meest interessante produktie van het hele seizoen.

Op initiatief van een van de akteurs uit die produktie de Nederlander André van den Heuvel werd in aller ijl een noodoplossing uitgewerkt. Met van den Heuvel als regisseur zouden alle andere akteurs uit “Freuds Laatste Droom” een komedie van de Brit Alan Ayckbourn instuderen. Op de dag van de generale repetitie moest opnieuw worden geschoven met rollen, want Sofie Decleir werd geveld door een zware griep.

In die omstandigheden moet je natuurlijk erg voorzichtig zijn met een beoordeling van de jongste KVS-produktie “Verwarring”. Toch enkele bedenkingen : het stuk hoort in feite niet thuis in het repertoire van een zwaar gesubsidieerd gezelschap als de KVS. Daarvoor is deze farce veel te onevenwichtig van schriftuur en te weinig om een zwaarwichtig begrip te gebruiken “maatschappelijk relevant”. De regie van “Verwarring” is een aaneenrijging van behendige oplossingen, maar om akteur van den Heuvel een origineel regietalent te noemen, is veel gevraagd.

Toch levert “Verwarring” een paar zeer amusante momenten op. Dat heeft dan veel, bijna alles te maken met het begenadigde akteertalent van Warre Borgmans. Zijn komisch talent, zijn feilloze timing, zijn onderkoelde mimiek, zijn stemtimbre… maken van de scènes voor en na de pauze twee farcen over menselijke hypokrisie. “Verwarring” is nog te zien tot en met 26 maart.

– Reserv. : (02) 217.69.37.

EDWARD VAN HEER

BALINESE DANS

Ter gelegenheid van de 50-jarige onafhankelijkheid van Indonesië toert de Balinese dansgroep van grootmeester I Made Bandem in Europa. Het gezelschap, dat de beste dansers van het land verenigt, vertolkt zowel klassieke Balinese dansen, zoals de zeer populaire Legong Kraton, als eigen kreaties. Dansers en danseressen worden live begeleid door een gamelan of Indonesisch orkest. In ons land is er een eenmalige voorstelling op 12 april (20 u.) in de Stadsschouwburg in Antwerpen. (SL)

– Reserv. : (03) 233.71.60.

MAX HAVELAAR AKTUEEL

Onder de titel “Het Indonesië van Multatuli is nog steeds actueel ? ” organizeert Amnesty International, regio Gent, op 25 maart (tussen 14 u.30 en 16 u.30) een lezing uit Multatuli’s Max Havelaar. Bekende Vlamingen, onder wie Geertrui Daem, Jef Demedts, Nolle Versyp en Piet Van Eeckhaut, zullen fragmenten uit de tekst voorlezen. Met deze socio-kulturele campagne wil Amnesty ageren tegen de systematische onderdrukking van de mensenrechten in Indonesië. De voorleessessie gaat door in de Achilles Musschezaal van de Stedelijke Openbare Biblioteek in Gent. Inkom gratis. (SL)

– Info : (09) 266.70.00 of (09) 221.83.23. (Amnesty).

Warre Borgmans en Chris Thys in “Verwarring”, de jongste KVS-produktie.

UITGESLOTEN

De Oostenrijkse schrijfster Elfriede Jelinek (1946) baarde vooral opzien met haar romans (“De Pianiste” en “Lust”), maar de laatste jaren komt ze ook met haar toneelwerk steeds meer in de aktualiteit. In Wenen en Hamburg lokte “Raststätte oder Sie machens alle” dit seizoen controversiële reakties uit. Van 24 maart tot 2 april is in Rijsel (in La Métaphore), Place du Général de Gaulle, “Die Ausgesperrten” te zien, een romanbewerking voor toneel in een Franse vertaling van Joël Jouanneau (“Les exclus”) en een regie van Stéphanie Loïk.

Biezonder aan de voorstellingen in (La Métaphore) is, dat ze geprezenteerd worden met boventiteling. Op woensdag en zaterdag zijn er vertalingen in het Engels, op vrijdag en zondag in het Nederlands. Voor “Les exclus” is dat dus op 26 en 31 maart en op 2 april.

In “Les exclus” (“De uitgeslotenen”) vertrekt Jelinek van de moord die een adolescent pleegt op zijn ouders en zijn tweelingbroer. Het stuk is echter veel meer een metafoor voor een maatschappij die de Tweede Wereldoorlog nog altijd niet heeft verteerd. Ongenadig neemt ze ook het gezinsleven op de korrel en toont ze de gevaarlijke angst en wanhoop van jongeren die zich uitgesloten voelen en jeugdbendes vormen.

– Reserv. : (00-33) 20.40.10.20 (La Métaphore).

AFGELAST

Wegens het enorme sukses van Tracy Letts’ “Killer Joe” in Londen, komt het Hired Gun Theater niet naar hetTime Festival 1995 in Gent. De voorstellingen in de Minard op 29, 30 en 31 maart gaan dus niet door en aangezien deze afgelasting zeer laat en totaal onverwacht kwam, kon geen vervangstuk of -gezelschap meer gevonden worden.

Eveneens afgelast, maar voor het Time Festival wel vervangen, is “De vrouwen”, van Josse De Pauw, een co-produktie Kaaiteater en Nederlands Toneel Gent (NTG). Chris Boni en Blanka Heirman zijn bij het NTG het vervangstuk “Schijn bedriegt” aan het instuderen, in een regie van Hugo Van den Berghe en onder het alziend oog van de dramaturgen Stef De Paepe en Wim Van Gansbeke.

“Schijn bedriegt” (Thomas Bernhard) gaat over twee broers, die hun eenzaamheid en fin-de-carrière trachten weg te praten. De ene is een gewezen variété-artiest, de andere een gewezen toneelspeler. In de NTG-versie worden de twee mannen dus door vrouwen gespeeld. Première op 1 april (19 u.30) in de Gentse stadsschouwburg, Sint-Baafsplein.

– Info : (09) 223.82.01 (Vooruit, voor Time Festival) ; (09) 225.32.08 (NTG).

GENOMINEERD

Na Theater Ivonne Lex (voor “Antigone”) en Blauwe Maandag Cie (voor “O’Neill”) is nu ook Theater Antigone (Kortrijk) genomineerd voor de Gouden Gids Publieksprijs (Amsterdam) en wel voor “Bouwmeester Solness” van Henrik Ibsen in een regie van Ignace Cornelissen.

De Gouden Gids Publieksprijs is een toneelprijs waar meer dan 80 teaters in Nederland bij betrokken zijn en die steunt op een gemiddeld toeschouwerscijfer tijdens drie nominatie-avonden. Aan het eind van het seizoen kiest een publieksjury van 10.000 mensen uit de genomineerde opvoeringen de uiteindelijke winnaar, die met een prijs van 100.000 gulden wordt begiftigd.

“Bouwmeester Solness”, met onder meer Dries Smits en Katrien De Becker, is op 24 maart (20 u.15) te zien in het kultureel centrum van Maasmechelen en van 12 tot 15 april (20 u.) in Arca (Gent).

– Info : (056) 22.68.70 (Antigone, Kortrijk) ; reserv. : (089) 76.21.52 (Maasmechelen), (09) 225.18.60 (Arca).

JONG BLOED

De Gentse jongeren die in het Dynamo-2-projekt “Impressie van Claus”, de produktie “Wachten op Deedee” maakten, hebben besloten verder te gaan. Binnen de muren van Victoria wordt een vast jongerengezelschap gevormd, onder de voor de hand liggende naam De Victors en geleid door Victoriadirekteur Dirk Pauwels. Een eerste nieuwe voorstelling is gepland voor Plamuur (de Gentse CJP-jongerenkultuurdag) op zaterdag 22 april in het Nieuwpoortteater.

Inmiddels is “Wachten op Deedee” door Limelight (Kortrijk) geprogrammeerd op 31 maart (20 u.15) in de kleine cyclus Jong Bloed 2, samen met “Contrarie” van Dimitry Masyn, een beloftevolle jongerenproduktie van De Werf (Brugge).

Op 30 maart wordt Jong Bloed 2 geopend door Bronks Jeugdtheater met “Iets anders” (Paul Peyskens) en op 1 april wordt de cyclus afgerond door de jonge professionelen van De Roovers met “De wilde eend” (Ibsen).

– Reserv. : (056) 22.10.01 (Limelight)

ROGER ARTEEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content