SOLO, DUO, TRIO

Speciaal voor het Antwerpse Festival De Beweeging, dat nu in volle gang is, werd “Solo, duo, trio” samengesteld, een programma van drie koreografieĆ«n dat recent werk laat zien van de drie ervaren koreografen Thierry Smits, Doriane Moretus en Annamirl van der Pluijm.

Net als in haar eerste produktie, “Solo 1”, is Annamirl van der Pluijm in “Solo M” vooral haar intrigerende zelf. Ze schept een beeld van zichzelf, heeft het over de gevangenschap van lichaam en ziel en verwerkt daarin elementen van de danskunst van de Amerikaanse Martha Graham.

Van der Pluijm werkte voor zij in 1992 als soliste begon onder meer bij Jan Fabre. Dat geldt ook voor Doriane Moretus die nu de dansers Philippe Aymard en Patrick Dordoigne leidt in “Bigorneaux” : mensen tot schelpdieren herleid.

Thierry Smits maakte met drie dansers “Surprise” : een teaterpodium op het einde van de 20ste eeuw. Smits leidt sinds 1990 in Brussel het gezelschap Thor. “Surprise” is een co-produktie met Charleroi/Danses.

De voorstellingen van “Solo, duo, trio” zijn te zien in De Beweeging, Gasstraat 90, Antwerpen op 9 maart om 20 en 22 u. en op 10 maart om 20 u.

– Reserv. : (03) 225.01.86 (De Beweeging).

CIRCUS EN FIGURENTEATER

De vriendenkring van het Europees Figurenteater Centrum (EFTC) en de Belgische Vereniging voor Cirkusvrienden organizeren op 12 maart in het EFTC, Trommelstraat 12, Gent, een middag rond circus, kermis en figurenteater. Eregast is circuskenner AndrĆ© De Poorter, die al jaren research doet naar alles wat te maken heeft met circus en kermis en er ook over publiceert. Op zijn speurtochten stuitte hij geregeld op sporen van figurenteater en daarover wordt hij door Erik Van Laethem geĆÆnterviewd.

Tweede gast is Albert Ylen, voorzitter van de Belgische circusvriendenvereniging. Hij zal het hebben over de relatie tussen kermis en poppenteater.

De gesprekken worden georganizeerd in de zaal Henry Maeren van het EFTC, waar om 12 u. met een aperitief wordt begonnen. De toegang is gratis. Er is gelegenheid tot napraten en (tegen betaling) aanzitten aan een etentje geĆÆnspireerd op de zigeunerkeuken en op de keuken van twee circuslanden. Op het menu : zingara (kalfsschotel met tomaat) en gnocchi (deegwaren). Inschrijvingen (Ć  400 fr.) worden tot 10 maart aanvaard.

– Info : (09) 223.12.15 (EFTC, elke voormiddag).

TIME FESTIVAL

De derde editie van Time Festival gaat op 18 maart om 10 u. in Gent van start met een heuse Time-run, een zeven kilometer lange stadsloop. Daarmee pikken de festivalorganizatoren in op de oproep van de Koning Boudewijnstichting tot een solidariteitsaktie ten gunste van aidspatiƫnten. Meteen wordt ook het buddysysteem voor aidslijders van The Foundation in de schijnwerper gesteld.

Aan het Museum voor Hedendaagse Kunst wordt het festival om 20 u. ingeblazen met alpenhoornmuziek, door het Zwitserse alpenhoornorkest Mytha, geleid door Hans Kennel, trompettist met klassieke opleiding en jazzliefhebber, die in zijn komposities ruimte laat voor improvizatie en jazz-ritmiek.

Gedurende twee weken biedt het Time Festival een groot aanbod van teater, muziek (waarin de piano centraal staat), beeldende kunst, film, video, lezingen, en een participantenprogramma in een soort off-festival, verspreid over talrijke lokaties in Gent (meer hierover volgende week).

Een gratis brochure met alle informatie kan onder meer afgehaald worden in Vooruit, waar ook de reservaties gecentralizeerd zijn.

– Info en reserv. : (09) 223.82.01 (Vooruit).

NAR EN/OF KONING

Tot einde maart is “Vorst aan de grond” nog te zien in ons land. Daarna wordt de toernee in Nederland afgewerkt. Het is een produktie van Studio Peer (Nederland) en Malpertuis (Tielt). Fred Delfgaauw, een akteur die niet zonder poppen en figuren kan, speelt in een regie van Herman Verschelden.

“Vorst aan de grond” is een grondige bewerking van “King Lear” van Shakespeare. De tekst van Johan Boonen is een sterk uitgepuurde weergave van de gevoelens van een man op het einde van zijn leven. Hij staat alleen in een desolaat herfstlandschap met drie koffers en een waslijn tussen twee boompjes. Eens was hij koning. Hij had macht, maar werd niet bemind. Twee dochters lieten hem in de steek, de derde heeft hij zelf uit zijn leven verbannen. Nu is zijn rijk nog slechts enkele stoffige vierkante meter. Hij is mislukt en zonder respekt kan een koning niet bestaan. Hij is gedoemd om op de rug van een witte klown tot in het absurde te dolen en te wachten op Godot.

Koning en nar zijn aspekten van de totale mens en Fred Delfgaauw weet zeer subtiel het menselijk tekort op te roepen. Als akteur speelt hij de nar, maar met zijn arm in een rubberen hoofd is hij de koning. De dialoog die hij met zichzelf voert, zit vol prikjes naar het leven en naar het publiek toe en uit de koffers haalt hij herinneringen en tovert hij onverwachte taferelen. Hij legt een verband tussen Shakespeare en Beckett, leven en teater, schijn en zijn.

“Vorst aan de grond” gaat over liefde en dood, zonder moralizerend te zijn. De vergelijking met een kaartspel wordt tot het einde volgehouden. De produktie steunt op verschillende associaties en ontroert in al haar eenvoud.

“Vorst aan de grond” is op 10 maart in De Borre in Bierbeek, op 11 maart in de stadsschouwburg in Ieper, op 12 maart in Genk, op 14 maart in Mol (Nuclea). Daarna ook nog in Tongeren, Brasschaat, Evergem, Vorst, Gent en Tielt.

– Reserv. : (016) 46.14.00 (Bierbeek), (057) 21.79.90 (Ieper), (089) 30.93.11 (Genk), (014) 33.20.21 (Mol).

ROGER ARTEEL

Annamirl van der Pluijm in “Solo M” : een beeld van zichzelf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content