KAFKA’S KEVER

Een aantal teksten van Franz Kafka (1883-1924) leent zich biezonder goed voor soloteater. Zijn “Brief aan mijn vader” en “Bericht aan de Akademie” zijn voldoende bekend. Minder vaak wordt het korte verhaal “Die Verwandlung” gespeeld. Mark Verstraete brengt er nu onder de titel “De verandering” een nieuwe toneelversie van, in een vertaling van Jƶrg Pyl en een regie van Frie Couwberghs.

Jaren geleden bewerkte Jo Gevers deze tekst in opdracht van Teater Malpertuis. Alle nevenpersonages werden realistisch uitgebeeld. Het hoofdpersonage, de zoon, Gregor Samsa, die volgens het verhaal in een reuzenkever verandert, werd niet getoond. “Ik mocht die bizarre figuur tot leven brengen”, aldus Mark Verstraete, “of als je wil “evoceren” op een soort vertellende, half belevende manier. De kracht van de vertelling Ć©n van het vertellen zijn mij sterk bijgebleven en die wil ik nu opnieuw oppakken, maar nog meer uitgepuurd als vertelvorm en alleen op de scĆØne of samen met een violist. De nevenpersonages worden opgenomen in de vertelling. “

“De verandering” is op 2, 3 en 4 maart in het Museumteater (Zwijgershoek) in Sint-Niklaas en gaat vanaf 8 maart op reis.

– Reserv. : (03) 766.13.35 ; info : (09) 223.12.87.

BOERENSTUKKEN

Vanaf zijn oprichting in 1985 speelt Hollandia vooral stukken die zich afspelen op het platteland. Ze worden “boerenstukken” genoemd, ook al komt er soms geen boer in voor. Maar het gaat om de tegenstelling natuur-kultuur en om sterke, gewone mensen die moeite hebben met de vele en snelle veranderingen in de maatschappij, al blijkt algauw dat zowel “natuur” als “kultuur” vernietigen en onderdrukken.

Voor elke produktie zoekt Hollandia een typische lokatie waardoor het dilemma natuur-kultuur nog duidelijker wordt gesteld. Voor de twee “boerenstukken” waarmee Hollandia in Nederland in premiĆØre ging, werd een teater gebouwd van glas en klei, in een onwerkelijk heuvellandschap, aangelegd bovenop een voormalige stortplaats in Spaarnwoude. Nu komt Hollandia van 8 tot 11 maart (20 u.) naar Gent (in een organizatie van Vooruit) en wordt het Museum voor Hedendaagse Kunst aan het Citadelpark, “aangepast”.

Het eerste stuk, “De laars en de stok” (Herbert Achternbusch), gaat over een stokoude man die op een boerderij in Arizona leeft, omdat hij het in Beieren niet meer kon uithouden. Maar Arizona lijkt verdacht veel op Beieren en zijn buurvrouw blijkt aktrice te zijn in Hamburg. Verbeelding en werkelijkheid raken in elkaar verstrikt en de beide aftakelende mensen gaan elkaar in een “kapotte” maar geraffineerde taal te lijf.

Het tweede stuk is de monoloog “Yankee-weiland” van Kerstin Specht, over een vrouw die haar hele leven lang al dienstmeid is. Op Yankee-weiland vond ze bij de Amerikaanse soldaten haar eerste grote liefde. In een mand heeft zij nu een kind mee dat niet kan praten en ten overstaan van dat kind maakt ze de balans van haar leven op.

– Reserv. : (09) 223.82.01 (Vooruit).

TWEESTRIJD

Onder de titel “Een avond vol verlangen” speelt Theater de WAANzin drie eenakters over de tragi-komische tweestrijd van het verlangen tussen waan en zin.

Lucas De Bruycker regisseert Dirk Crommelinck, Dirk De Corte, BĆ©nĆ©dicte Delefortrie, Ann Monsaert, Marnix Van Hamme en The WAANzin Dancing Marines in “GlĆ¼ck” van Maximilian Dauthendey (1867-1918), “Een totnogtoe onvervuld verlangen” van Moniek Kramer en “Set it down with gold on lasting pillars” van Frederick Bailey.

Voorstellingen op 3 en 4 maart (20 u.30) in Malpertuis-aan-Zee, J. Peurquaetstraat 27, Oostende en op 10 en 11 maart (20 u.30) in Malpertuis, Tielt. Op 17, 18, 24 en 25 maart in De WAANzin, Nieuwe vaart 118 in Gent.

Met “Een avond vol verlangen” participeert De WAANzin in het Time Festival, dat van 18 maart tot 1 april in Gent wordt georganizeerd.

– Reserv. : (059) 50.21.31 (Malpertuis-aan-zee), (051) 40.18.45 (Malpertuis, Tielt), (09) 228.33.05 (De WAANzin).

ROGER ARTEEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content