INCEST

Zoals in “De Ballade van Garuma” (zie kader) hangt er in “Pilar ! “, de jongste realizatie van de jonge Brusselse vzw Tovomol, een Zuidamerikaans sfeertje. Dat wordt vooral gecreëerd door de heerlijke live-muziek van zanger/gitarist Dirk Van Esbroeck en harpist Jacques Vandevelde. En ook in deze produktie wordt het verhaal verteld door een stokoude grootmoeder met zienersgaven, nl. Pilar. Zij praat met ingevallen mond en krakerige stem een reeks taferelen aan elkaar over de gedoemde familie Rodriguez die door incest zal uitsterven.

Auteur/regisseur Ann Van Herreweghe heeft voor haar stuk inspiratie gezocht in “Honderd Jaar Eenzaamheid”, de bekende roman van Gabriel García Márquez. Wie op basis van die informatie hoge verwachtingen koestert, wordt zwaar ontgoocheld. In “Pilar ! ” zitten enkele aardige regie-vondsten, zoals het gebruik van wit linnen en van grote, geheimzinnige poppen. Verder straalt de voorstelling geen valse artistieke pretenties uit. Maar het verhaal komt niet echt uit de verf en de spelers beschikken over te weinig vakkundigheid en présence om iets te laten overkomen van de hitsige passie van de hoofdpersonages. Opvallend daarbij is dat de vier professionele akteurs het minder goed doen dan de negen Brusselse jongeren die de beeldkomposities vullen. “Pilar ! ” is nog tot en met 29 januari te zien in de Rockfabriek in Brussel.

– Reserv. : (02) 245.91.40.

ONTMAAGD

Wie dacht dat het Kaaitheater met “De Pijl van de Tijd” de meest vervelende produktie van het seizoen had gemaakt, vergist zich deerlijk. Ook de nieuwe Kaaitheaterproduktie “De Nachthal” blijkt een miskleun. De tekst van Chantal Akerman is zoals filmfreaks al wel wisten biezonder banaal. Het nachtelijk geneuzel tussen een pas ontmaagd adolescentje en een allochtone hotel-liftboy is nietszeggend en nergens spannend. Bovendien is de regie van de Berlijner Jürgen Gosch van een ontstellende kilheid en afstandelijkheid en het spel van de twee hoofdakteurs biezonder amateuristisch. Samen levert dat 80 minuten slaapverwekkend toneel op dat even opwindend is als het kijken naar een dode goudvis in een emmer. “De Nachthal” is nog tot en met 28 januari te zien in deSingel.

– Reserv. : (03) 248.28.00.

EDWARD VAN HEER

De Nederlander Ad de Bont regisseert bij het Koninklijk Jeugdtheater zijn eigen stuk “De Ballade van Garuma”.

EXTRA STAP

Van “Bal Masqué” speelt Theater Stap nog een extra voorstelling op 28 januari (20 u.) in het kultureel centrum De Werf in Aalst, in een organizatie van Netwerk.

Theater Stap is in 1985 officieel begonnen als eerste teatergroep in Vlaanderen met mentaal gehandicapte spelers en is intussen uitgegroeid tot een professionele groep die jaarlijks een nieuwe produktie maakt, waarin telkens andere aspekten van de menselijke samenleving worden belicht, soms vanuit een “klassiek stuk”.

Stap is ook bekend van de film “Tango Tango”, die Frans Buyens maakte vanuit het toneelstuk “Tango” en die in Bergamo met een derde prijs werd bekroond.

Tot vorig seizoen werd Stap artistiek geleid door Erik Wouters. Zijn opvolger is Marc Bryssinck, die ook de regie doet van “Bal Masqué”. Een stuk over het doorbreken van taboes. De personages dragen een masker dat hun lichamelijkheid en kwetsbaarheid verbergt. Zo hopen ze te blijven leven. Twee geliefden leggen echter hun masker af en worden dus gewone sterfelijke wezens. De gevestigde maatschappij neemt dat niet en daar komt een proces van met een noodlottige uitspraak.

Een voorstelling om bij stil te staan.

– Reserv. : (053) 78.89.81 (Netwerk).

EXTRA NORA

Voor zijn regie van “Nora” (Henrik Ibsen), een produktie van Malpertuis (Tielt), kreeg Dirk Tanghe in september 1994 de Nederlandse Prosceniumprijs. De direkties van de Nederlandse schouwburgen bedachten bovendien Karin Tanghe voor haar vertolking van Nora en Jan Steen voor zijn vertolking van dokter Rank, met een nominatie.

Inmiddels is de cast van deze produktie voor een deel gewijzigd en is een nieuwe toernee begonnen, waarvan nog slechts één voorstelling in Vlaanderen, op 24 februari (20 u.) in zaal Thor in Torhout. Alle andere voorstellingen worden in Nederland gespeeld.

De cast van “Nora” bestaat, behalve uit Karel Deruwe, Karin Tanghe en Jan Steen, nu uit Martine Werbrouck, die Gert Portael vervangt in de rol van Kristine, en uit Kurt Defrancq, die Mark Vandenbos vervangt in de rol van de chanterende Nils Kronstad.

– Reserv. : (050) 21.15.94 (Thor) ; info : (051) 40.18.45 (Malpertuis).

FLEMISH DANCE

Van 26 tot en met 28 januari organizeert Vooruit, in samenwerking met het Nieuwpoortteater en het Vlaams Theater Instituut (Brussel), en met steun van de Vlaamse en Europese Gemeenschap, het Flemish Dance Platform, een promotiekans voor Vlaamse koreografen.

Gedurende 4 dagen tonen 13 koreografen hun werk op 4 plateaus : Nieuwpoortteater, Minardschouwburg, Domzaal en Teaterzaal van Vooruit.

Volgens een eerste selektiecriterium kwamen al die koreografen in aanmerking die in 1994 een projektsubsidie kregen. Deze optie werd aangevuld met de subjektieve keuzes van de dansprogrammatoren van Vooruit en Nieuwpoort.

Tegelijkertijd biedt Flemish Dance Platform een kader waarbinnen Vooruit eigen (co)produkties prezenteert. Karin Vyncke gaat in de Minard in première met “Could can be”, gedanst door Lisa Gunstone, Laurence Langlois en Jean-Antoine Bigot (26, 27, 28 jan., 20 u.) ; Alexander Baervoets toont op het plateau van de Domzaal van Vooruit “Blauw”, waarin wordt gebruik gemaakt van zeer gevarieerd, abstrakt bewegingsmateriaal, gebaseerd op de akademische danstraditie en op elementen uit verwante hedendaagse dansstijlen, hoofdzakelijk van Cunningham en Limon (25 jan., 20 u. ; 26 jan., 19 u.).

Andere namen op dit dansfestival zijn Piet Rogie met “Cargo”, Annamirl van der Pluijm met “Solo M” (Nieuwpoortteater, 26 jan., 21 u.), Hans Van den Broeck met “Everyman” (Vooruit, 26 jan., 23 u.), Bert Van Gorp met “Frederick’s Kiss” (Nieuwpoortteater, 27 jan., 19 u.), Ria De Corte met “Anobium Domesticum” (Vooruit, 27 jan., 21 u.), Enzo Pezella met “Peccadilla” (Vooruit, 27 jan., 23 u.), Yurgen Schoora met “La pourriture noble” (Nieuwpoortteater, 28 jan., 19 u.), Veerle Bakelants met “Nooit nog nu” (Vooruit, 28 jan., 21 u.), Marc Vanrunxt met “Antilichaam” (Vooruit, 28 jan., 23 u.), Dirk Opstaele met “Monstueux” (Minard, 29 jan., 12 u.) en Thierry Smits met “L’âme au diable” (Vooruit, 29 jan., 12 u.45).

Het volledige programma van het Flemish Dance Platform kan gratis bekomen worden bij Vooruit, Sint-Pietersnieuwstraat 23 in Gent.

– Reserv. : (09) 223.82.01 (Vooruit).

LADY DI

De jonge teatergroep Bende Ongeregeld trekt Vlaanderen rond met “De Lady Di Show”, een produktie door de makers zelf omschreven als “kabaretesk muziekteater”.

De initiatiefnemers van de Bende volgden een opleiding aan de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Jeroen Maes en Wim Stevens brachten al, met bescheiden sukses, soloprodukties naar voor, maar nu wordt met een zeer uitgebreide cast opgetreden. Weer worden “dubbele bodems” niet geschuwd en het blijft de bedoeling “pretentieloze, doldwaze, knettergekke humor” te brengen. In “De Lady Di Show” wordt vanzelfsprekend de bekende prinses Diana ten tonele gevoerd, maar dan niet op de manier die men geredelijk verwacht. Althans, dat belooft ons de Bende Ongeregeld.

“De Lady Di Show” is te zien in De Dijk, Blankenbergse steenweg 221 in Brugge, op 30 en 31 januari telkens om 20 u.30.

– Reserv. : (050) 31.96.07.

SALONNIEUWS

Na een intimistische en sobere opvoering van “De kleine zeemeermin” (als “luisterstuk”) en “Merg” van Judith Herzberg, brengt Het Salon (een vrijplaats voor akteurs binnen het Nederlands Toneel Gent) een tekst van Kamagurka : “M.A.P. ” : (valse) parels voor (echte) varkens ? Op 30 en 31 januari (19 u.30) in NTG-2, Minnemeers 8, Gent.

– Reserv. : (09) 225.32.08. (NTG)

ROGER ARTEEL

Danscompagnie Marc Vanrunxt is één van de vele geselekteerden op het Flemish Dance Platform in Gent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content