GRIEKEN

Regisseur Oded Kotler lijkt zo stilaan kind aan huis te worden bij het Raamteater van Walter Tillemans. Hij regisseerde er reeds “A Shayna Maidel” en “De Schommel” ; en nu is van hem “De Grieken” te zien.

Het gaat om een zeer ambitieus en grootschalig projekt, waarbij liefst drie Griekse klassieke tragedies (van Euripides, Aischylos en Sofokles) in elkaar werden vervlochten tot wat een moderne trilogie over leven en dood, schoonheid en lelijkheid, goed en kwaad zou moeten worden.

De tragische lotgevallen van de familie van Atreus uit de stadstaat Mycene waarbij sterk wordt ingezoemd op lief en leed van Iphigeneia, Agamemnon en Electra worden ten tonele gevoerd door het voltallige Raamteater-ensemble, zijnde vijf akteurs en vier aktrices. De rol van Iphigeneia wordt gespeeld door de 14-jarige Sophie Onghena en de jonge Orestes wordt afwisselend gespeeld door vier vierjarige kleuters.

“De Grieken” werd geschreven door Oded Kotler en Walter Tillemans, die zich baseerden op vertalingen van Stefaan Van den Broeck. Wannes Van de Velde schreef muziek bij het geheel en hield zich persoonlijk bezig met de “zanginstudering”.

De voorstelling heeft twee pauzes, een lange na het eerste en een korte na het tweede deel. Tijdens de lange pauze bestaat de mogelijkheid om een kleine Griekse maaltijd te gebruiken. “De Grieken” is te zien in het Raamteater op ’t Zuid van 6 januari tot en met 4 maart, op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag om 20 uur.

– Reserv. : (03) 233.91.48 of (03) 233.91.49.

TROJANEN

Voor wie niet (meer) zo vertrouwd is met de Griekse geschiedenis : de Trojaanse oorlog waar het stuk van het Raamteater naar verwijst, duurde tien jaar en vond naar alle waarschijnlijkheid plaats in de dertiende eeuw voor Kristus. Historici zijn het erover eens dat de stad Troje door de Grieken werd belaagd omdat ze de welvarende hoofdstad van een groot rijk was en op het knooppunt lag van de handelswegen tussen Europa en Azië. Toen Homerus in de 8ste eeuw in zijn beroemde epos “Ilias” de gebeurtenissen van de Trojaanse oorlog beschreef, gaf hij een erg dichterlijke draai aan de oorzaak. Volgens hem was de Trojaanse oorlog ontstaan toen de godin van de tweedracht een gouden appel gooide naar de godinnen Hera, Athena en Aphrodite. De appel droeg het opschrift “Voor de mooiste” en bracht een keten van intriges op gang.

Hoe dan ook, de Trojaanse oorlog is een historisch feit. Hij vormt de achtergrond van het stuk “De Troje Trilogie” van Koos Terpstra. Daarin draait alles om Andromache, de vrouw die alleen achter blijft als haar man, de Trojaanse held Hector, tegen de Grieken ten strijde trekt.

“De Troje Trilogie” gaat achteruit in de tijd. Het eerste deel speelt zo’n jaar of acht na de val van de stad. Het tweede vindt een paar maanden na het beëindigen van de oorlog plaats. Het laatste deel van de trilogie speelt zich af vlak voor de Grieken met de list van het houten paard de stad in hun macht krijgen. Andromache wordt door de Grieken meegevoerd als oorlogsbuit. Haar kind wordt vermoord en ze wordt slavin en minnares van de Griek Neoptolemos. Hij is de zoon van Achilles, die niet alleen Hector maar ook de vader en de broers van Andromache vermoordde. Met deze zoon van Achilles krijgt Andromache een kind. Hoe reageert een vrouw op oorlog en oorlogszuchtige mannen : dat is de vraag die Terpstra aan de orde stelt.

Terpstra heeft zijn eigen tekst geregisseerd bij het Theater van het Oosten, het gezelschap waarmee hij vorig seizoen die schitterende Ibsen-regie maakte (“Een Vijand van het Volk”). “De Trojaanse Vrouwen” ging eind november jl. in première en kreeg zeer lovende recensies in Nederland en lijkt dus een echte aanrader. Te zien op 5, 6 en 7 januari in de Zwarte Zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen. Let op : de voorstelling duurt viereneenhalf uur en begint al om 19 uur !

– Reserv. : (03) 232.14.69.

FEEST

Onder de titel “Nieuwjaarsweek” prezenteert De Warande vier muziekteatervoorstellingen waar je met een gerust hart naartoe kan gaan als je met kinderen vanaf een jaar of zeven een fijne namiddag wil beleven. Op woensdag 4 januari brengt Stella Den Haag “Rovers”. Een dag later speelt Teneeter uit Nijmegen “Repelsteel”. Het Speeltheater uit Edam speelt op 6 januari één van de allerlaatste voorstellingen van die schitterende produktie “Perô of de Geheimen van de Nacht”. En op zondag besluit het Speelteater uit Gent de reeks met “Mijnheer Bach ! Mijnheer Bach ! “, een wonder van subtiele muzikaliteit en vindingrijke fantazie en één van de allermooiste voorstellingen van het seizoen (zie ook item “Met Muziek”). Alle opvoeringen vinden plaats om 15 uur en worden omkaderd met kinderateliers.

– Reserv. : (014) 41.94.94.

KORT

– “Pilar” : nieuwe produktie van de Brusselse groep Tovomol, op tekst en in een regie van bezielster Ann van Herreweghe. Van 5 t.e.m. 29/1 in de Rockfabriek, Werkhuizenstraat 3 in Brussel. Info : (02) 245.91.40.

– “O’Neill” : de Blauwe Maandag is t/m 7/1 te gast in de Bourla in Antwerpen. Reserv. : (03) 231.07.50.

– Theater Zuidpool biedt de Antwerpenaren de kans om grondig kennis te maken met de Brusselse groep De Parade. Op 5, 6 en 7 januari is “Modern Nature” te zien, een monoloog over ziekte en kunst, gebaseerd op dagboeken van de Britse cineast Derek Jarman. In “Herinneringen aan de Donau” (te zien op 10, 11 en 12 januari) worden verhalen verteld over Wenen, Freud en het nazisme. En op 13, 14 en 15 januari wordt in “Amerikaanse Dromen” gebadineerd over porno en erotiek. Reserv. : (03) 231.57.58.

– “Wintercircus” : op 6 (14 u.30 en 19 uur) en 7 januari (10 u.30, 14 u.30 en 19 u.) in Vorst Nationaal. Met live orkest en buitenlandse topartiesten. Reserv. : (02) 233.244.

EDWARD VAN HEER

Petit Gougou en Eddy Sosman zorgen voor spektakel in Vorst Nationaal.

TWEE ANNA’S

Op 7 januari (20 u.) gaat in de Minardschouwburg in Gent “De zeven hoofdzonden” in première, een produktie van Het Muziek LOD in samenwerking met Vooruit en het European Dance Development Center (Arnhem).

Oorspronkelijk is dit een gezongen ballet van Bertolt Brecht (tekst) en Kurt Weill (muziek), in 1933 in Parijs gecreëerd door Les Ballets 1933 van Balanchine. De versie van Het Muziek LOD behoudt de originele tekst, maar de muziek is nu van Dick Van der Harst.

Alles draait om Anna, die als danseres in Amerika geld moet verdienen voor haar familie en voor de bouw van een huis. De zware eisen die de maatschappij (de familie) aan haar stelt, bezorgen Anna een gespleten persoonlijkheid. De eerste Anna is eenvoudig en liefdevol ; de tweede cerebraal en berekenend. De twee Anna’s komen na zeven jaar plichtbewuste onderwerping, mentaal leeg en vervreemd thuis.

Regisseur Guy Cassiers herkent in Anna vooral de artiest tussen hamer en aambeeld. Enerzijds is er het konflikt tussen Brecht en Weill, tussen tekst en muziek ; anderzijds is er de artiest Brecht die als banneling en ontvreemde in een andere kultuur terechtkomt.

“De zeven hoofdzonden” wordt uitgevoerd door een zanger en een zangeres, en door vijf muzikanten. Tony Thatcher maakte een nieuwe koreografie voor vijf danseressen.

Premièrereeks in de Minard tot 14 januari. Daarna reisvoorstellingen.

– Reserv. : Vooruit in Gent, (09) 223.82.01. Info : Het Muziek LOD, (09) 255.00.55.

MET MUZIEK

Na een lange rustpauze organizeert Gildhof in Tielt, weer een kleuterteaterfestival. Van 12 tot en met 15 januari worden gezelschappen geprezenteerd uit binnen- en buitenland met, voor drie realizaties, de nadruk op muziek. Speciaal voor dit festival herneemt Het Gevolg (Turnhout) de opmerkelijke produktie “Recital”. Regisseur Arlette van Overvelt durft het aan kleuters (4 à 6 jaar) te konfronteren met klassieke muziek. Dit gebeurt in een heel biezondere ruimte met een pianist en een zangeres. Het heel jonge publiek (met ouders of begeleiders) komt samen in de inkomhall van Gildhof en gaandeweg wordt het recital ingeleid. Speeldata : 13 jan. (10 u.15 en 13 u.45) en 15 jan. (13 u.30 en 17 uur).

Met “Het eerste concert” laat het Trio Aura de kleuters heel intens kennismaken met muzikanten, hun instrumenten en een uitvoering die sterk tot de kinderlijke verbeelding spreekt (15 jan., 10 uur). In “Mijnheer Bach ! Mijnheer Bach ! ” kombineert het Speelteater tekst, muziek en beweging tot een uiterst speelse vertoning waarvoor de muziek van Bach een soliede basis vormt (15 jan., 16 uur).

Een aantal gezelschappen gaat op het 4de Kleuterteaterfestival in Belgische première : Iota (Antwerpen) met “Klein Klein Bao” (14 jan., 11 uur), Theater na water (Nederland) met “Ik was altijd groot” (13 jan., 9 u.30.), Feniks (Ned.) met “Goud op sneeuw” (14 jan., 16 uur) en Ella Snoep (Ned.) met “Mijn vader is een drakodil” (15 jan., 15 uur).

Verder zijn er nog voorstellingen door het Deense Parapluteatret, het Danstheater Arena (Ned.) en Teater Taptoe (Gent). Het volledige programma is gratis te verkrijgen bij Gildhof, Sint-Michielstraat 9 in 8700 Tielt.

– Info en reserv. : (051) 40.29.35.

KIND EN DRAMA

Op de eerste dag van het Tieltse Kleuterteaterfestival organizeren Gildhof en de Pedagogische Hogeschool H. Familie, een gespreksforum (12 jan., 17 uur) omtrent “kleuters en teaterinitiatie”.

Er wordt van gedachten gewisseld over de mogelijkheden om kleuters via drama-oefeningen in de klas enerzijds en via verkenning van een schouwburg, de voorbereiding op een voorstelling en een nabespreking anderzijds, het teatermedium te leren kennen. Aan dit forum is een uitgebreid projekt voorafgegaan, waarvan de resultaten dan ook worden besproken.

Het forum vindt plaats in het kelderteater (Malpertuis) van Gildhof en wordt geleid door Joris Cools, met als panelleden onder meer Kathleen Verschuere (projektbegeleidster Gildhof), Nadine Van Walleghem (projektbegeleidster kleuternormaalschool Tielt), Ingrid De Wael (dramadocente) en Monique Lapidaire (regisseur Theater na water).

– Info : (051) 40.29.35 (Gildhof, Tielt).

HOEDENDOOS

Een aan te bevelen voorstelling op het aanstaande Kleuterteaterfestival in Tielt is alvast “Tim of Tiene… en negen maanden” van Teater Taptoe (14 jan., 14 u.30, feestzaal H. Familie). Dit Slowaakse stuk van Katka Aulitisova werd in 1992 in het Tsjechische Liberec gecreëerd door het Piki-teater, dat Katka samen met Lubo Piktor leidt. Freek Neirynck van Taptoe vertaalde het uit het Engels en haalde ook Katka en Lubo naar Gent om er samen de regie van de Nederlandse versie te doen, die gespeeld wordt door de jonge aktrice Tania Kloek. Erwin Libbrecht van de Vlaamse folkgroep Kadril schreef de muziek.

“Tim of Tiene… en negen maanden” gaat over de relatie tussen een moeder/aktrice en haar ongeboren kindje. Tania Kloek komt de scène op met een grote hoedendoos in de hand. Zij is een biezonder soort klown die een “echt gebeurd sprookje” vertelt, waaruit blijkt dat ze een aanstaand moedertje is. We maken de vele tribulaties mee tussen buiten- en binnenwereld en tussen moeder en beginnende baby, die het in de hoedendoos als baarmoeder zo komfortabel heeft, dat hij of zij aanvankelijk niet wil geboren worden.

Nergens belerend, geen camouflerende beeldspraak, maar een tekst, een regie en een vertolking waarbij de kleuters au sérieux worden genomen.

Tania Kloek heeft présence, stimuleert voortdurend de aandacht, manipuleert poppen, objekten en figuren voortreffelijk en akteert daarenboven zeer gedreven.

– Reserv. : (051) 40.29.35 (Gildhof, Tielt).

ROGER ARTEEL

Tania Kloek in “Tim of Tiene… “, op het Kleuterteaterfestival in Tielt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content