Wat zijn de voor- en nadelen van een familiebedrijf?

Luc: De afgelopen vier jaar hebben we onze omzet verviervoudigd, tot 30 miljoen euro. De cijfers spreken voor zich. Onze synergie werpt vruchten af. Zonder Fabrice was dit bedrijf nooit zo groot geworden. Dankzij zijn initiatief investeren we nu meer in een sterk imago, marketing en publiciteit. En dat loont.

Fabrice: We zijn inderdaad een perfecte tandem. Mijn vader is een verkoper in hart en nieren, een specialist in distributie; in enkele jaren tijd hebben we tien Mer du Nord-winkels en zes Chine-boetieks in België geopend. En daarnaast worden onze labels nog verdeeld in 160 multimerkenwinkels. Er is zelfs een boetiek in Saint-Tropez. Het gaat dus goed, maar we hebben dat ook te danken aan een enthousiast team dat achter ons staat. Intussen al zo’n honderd mensen, van wie er dertig hier in de hoofdzetel werken. Hier geldt geen strikte hiërarchie, wij delegeren en geven mensen verantwoordelijkheid. ’s Middags eten we allemaal samen aan dezelfde tafel.

Luc: Ja, maar Fabrice is wel de enige die mij onverbloemd kritiek durft geven. Tot voor kort woonden we nog onder hetzelfde dak, we kennen elkaar door en door. Dat vertrouwen tussen vader en zoon is van onschatbare waarde. Het enige nadeel: we blijven discussiëren, ook tijdens het weekend en op vakantie. Je wint natuurlijk wel tijd op die manier.

Delen jullie familietrekjes?

Luc en Fabrice: Plichtbewust, maar wel een beetje gek. We zijn altijd aangetrokken tot het bizarre, het nieuwe.

Wat zal de toekomst brengen?

Luc: Mijn oudste dochter volgt nu een stilistenopleiding aan Les Ateliers Lannaux in Brussel. De kans is dus groot dat zij over enkele jaren ook in het bedrijf stapt. Mijn twee andere kinderen zijn nog te jong om plannen te maken, maar wie weet volgen zij ook nog. Weet je wat me zo gelukkig maakt? Ik kan hun meer nalaten dan geld op een bankrekening. Als de zaken goed blijven gaan, geef ik hun een toekomst, een levenswerk, een project waaraan ze samen kunnen werken. Als één grote familie.

Wat zou er op het wapenschild staan?

Fabrice: Een hond. Chien en Duchêne, dat klinkt hetzelfde.

Luc: Goed idee. Bovendien zijn we hondseerlijk. In de zakenwereld moet je een bepaalde ethiek volgen. Een goede reputatie is goud waard.

Bestaat er zoiets als Belgische mode?

Luc: Zeker! Enerzijds heb je de Belgische ontwerpers, zij staan voor avant-garde en creativiteit. Ik beschouw Chine als een commerciële afgeleide, een creatief merk dat verkoopt en nog veel potentieel heeft in het buitenland. Anderzijds zijn er de typisch Belgische merken zoals Mer du Nord.

Fabrice: Weet je waarin België verschilt met andere modelanden? De BCBG-stijl is hier een levenswijze, terwijl het in andere landen slechts een van de vele modestijlen is. Een Française zal verschillende ontwerpers combineren en een heel persoonlijke stijl ontwikkelen, terwijl een Belgische vrouw zich kleedt volgens één universum. Als ze zich in één merk herkent, koopt ze niets anders meer. Vandaar dat Mer du Nord goed verkoopt in Knokke en Chine het beter doet in Saint-Tropez.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content