Ontwerpers zijn doorgaans liever twee seizoenen te vroeg met een trend dan op tijd. Toch huppelt de modewereld hopeloos achter in de virtuele revolutie. Al is het begin van een inhaalbeweging waarneembaar, ook bij de Belgische namen.

Jonge muziekgroepjes zetten muziek op hun MySpace-pagina, in de hoop ontdekt te worden. Meer gevestigde namen gebruiken de website als promotie-instrument. Naast MySpace Music is er ook MySpace Film, MySpace Comedy en MySpace TV. Je kunt er videoclips bekijken, trailers en miniversies van oude afleveringen van Charlies Angels of Fantasy Island (een aanrader overigens).

Wie echter fashion intikt in de zoekfunctie, belandt nergens. Of toch bijna nergens. Je vindt natuurlijk veel mogelijke virtuele vrienden en vriendinnen die dol zijn op mode. Maar ontwerpers ? Beschamend weinig.

Tot voor kort toch, want intussen is een groepspagina voor MySpacefashionista’s geĆÆnstalleerd. MySpace Fashion is een ambitieus initiatief dat mogelijk wordt gemaakt door samenwerkingen met magazines als Nylon en InStyle – beide hebben een stevige internetpoot – en met de online glossy zoozoom.com en fordmodels.tv. Het lifestylekanaal dat modellenagentschap Ford op zijn website uitzendt, is vrij populair op videosites als You Tube en iVillage.

Wat er allemaal te zien valt op MySpace Fashion ? DefilƩbeelden. Van ƩƩn defilƩ om precies te zijn, van de cruisecollectie die Chanel in mei voorstelde in Los Angeles. Voor celebritymode en beautytips is het meteen doorklikken naar InStyle, en onderaan op de pagina vindt u de gewone ingrediƫnten, zoals de vrienden van MySpace Fashion (zo kunt u Sofia Coppola of AndrƩ LƩon Talley aan uw eigen vrienden toevoegen).

Ontwerpers zelf zijn schaars. Toen we dit schreven stond Social Atelier uitgelicht op de openingspagina van MySpace Fashion, een hip merk met een sociaal hart dat een pagina op MySpace onderhoudt om te communiceren. Van de gevestigde namen vinden we weinig op de virtuele metropool, en vaak is het onduidelijk of deze site persoonlijk, dan wel van een fan is.

Netwerkversneller

Met het oprichten van MySpace.com/ fashion willen de initiatiefnemers dat hun virtueel platform hetzelfde realiseert voor mode als het voor muziek heeft gedaan. Echt doordacht lijkt het niet. Terwijl miljoenen jongeren gewoon naar hun favoriete muziek kunnen luisteren via de pagina’s van de bands, ligt het voor iets sensueels als mode iets moeilijker om virtueel te proeven.

Je kunt als jonge ontwerper natuurlijk wel je werk tentoonstellen op je site, of filmpjes laten zien. Om op die manier een community rond je te verzamelen waarvan je hoopt dat ze een hype genereren. Als marketingtool en netwerkversneller heeft My-Space dus wel potentieel voor (jonge) merken. Al vinden we persoonlijk dat het programma toch dringend aan een opfrisbeurt toe is. Vooral de lay-out van de vriendenafdeling is tergend vervelend. Je moet al heel wat tijd te veel hebben als je door de 4481 vrienden van Sofia Coppola wilt scrollen, op zoek naar een leuke designer.

Begrijpelijk dus dat de ontwerpers en merken die wel op MySpace wonen, het fenomeen eerder als een gimmick zien dan een serieuze poging om naam te verwerven. Als een soort muur met posters van je favoriete mensen en groepjes (ligt het aan mij of klinkt dit veeleer voor het publiek dat Joepie leest ?). Net om die reden zullen de afwezigen allicht forfait geven. Toch vonden we namen die ook wij aan onze virtuele muur willen : Alexander McQueen, Kate Moss, Manolo Blahnik en Miuccia Prada, om er een paar te noemen. Van de Belgen botsten we pardoes op Christian Wijnants, Sandrina Fassoli, Essentiel, Mademoiselle Jean, Raf Simons & Raf by Raf Simons, Martin Margiela (een fansite), Yael Landman, La Fille d’O en Designers Against Aids. Ook Belgische modefotografen als Guy Kokken, Ann VallĆ© en Annick Geenen hebben hun portfolio’s online gezet.

Platform

Toch overtuigt het netwerkvoordeel van MySpace niet helemaal. Daarom ook dat veel modenamen zich liever op Iqons aanmelden. Iqons is een sociaal netwerkplatform, ontstaan in de mode-industrie, voor mensen uit het wereldje. Contact leggen primeert en de site is zeer gebruiksvriendelijk. In twee minuten heb je een login en een identikit waar je mee aan de slag kunt.

Interactiviteit wordt aangemoedigd. Jong talent kan werk tonen aan wat de site de featured iqons noemt, mensen uit de hoogste lagen van de mode-industrie, die de tijd nemen je werk te bekijken en te becommenta- riĆ«ren. De Britse ontwerpster Katharine Hamnett is bijvoorbeeld zo’n featured iqon (en haar persoonlijke pagina een aanrader).

Ook de recentste designercollecties staan online, die je als lid punten kunt geven. Geestig gevonden is het rubriekje Fifteen minutes of Fame, waarbij elke vijftien minuten een ander lid van Iqons een plekje op de openingspagina krijgt. De site organiseert ook projecten met partners uit de mode-industrie. Het eerste project was You wear it well / Got a Minute ? waarbij leden clips van zestig seconden mogen insturen, die door de andere leden worden beoordeeld. De beste mogen deelnemen aan een reizend minifestival dat voor de tweede keer op rij wordt georganiseerd door blogjournaliste Diane Pernet en fotograaf Dino Dinco. Staan nog op de agenda : projecten rond modellen, fotografie en recyclage/ ethisch verantwoord design.

Een eenvoudige zoekfunctie geeft je meteen een overzicht van de modenamen in eigen land : Bruno Pieters en Christian Wijnants springen meteen op, net als Walter van Beirendonck, De Modeacademie van Antwerpen, Scapa. Ook jong talent vond al de weg : Sandro Faber en Mikio Sakabe zijn aanwezig, net als Anja Austa.

Door CathƩrine Ongenae

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content