PETER LESAGE

© FOTO CHARLIE DE KEERSMAECKER

MUZIKANT

DRIE DINGEN DIE MIJN VADER NIET KON, DWONG HIJ ONS TE LEREN. Typen, zwemmen en mooi praten. Het is dus wellicht zijn eigen schuld dat we allemaal creatieve beroepen hebben gekozen en geen tandarts zijn geworden, zoals hij.

ALS MIJN OUDSTE BROER DIETER PIANO OEFENDE, GING IK ALTIJD NAAST HEM STAAN. Het duurde niet lang voor ik het ook ging leren. Het mooie aan piano is dat je er melodisch, harmonisch én ritmisch op kunt spelen.

NOTEN KUNNEN LEZEN, KAN EEN NADEEL ZIJN. Je wéét welke twee akkoorden na elkaar mooi zullen klinken. Je kunt blokkeren door die kennis. Soms moet je alles durven te vergeten.

IK KOM UIT ARDOOIE, WAAR HET CULTUURLEVEN NIET BEPAALD RIJK IS. Veel informatie over de wereld daarbuiten bereikte ons niet. Ik had geen benul van wat ik zou moeten studeren. Mijn broer Günther raadde de kleinkunstafdeling aan op Studio Herman Teirlinck, waar hij net was afgestudeerd. Tot mijn verbazing slaagde ik voor het toelatingsexamen.

DANKZIJ ACTEUR PETER GORISSEN, DIE SPELLESSEN GAF, HEB IK MEZELF GEVONDEN. Hij deed me nadenken over wat ik wou. Als er geïmproviseerd werd, kroop ik automatisch achter de piano. Op een zeker moment zei ik tegen Peter : “Ik denk dat ik hiermee stop en volgend jaar naar het jazzconservatorium ga.” Hij antwoordde : “Proficiat, je bent afgestudeerd.”

IK HEB DE ZANGER IN MIJ LANG VERWAARLOOSD, TOEN IK JAZZPIANO STUDEERDE. Begin jaren negentig zat ik in Flow, een drum-‘n-bassgroep. We speelden instrumentaal, maar dat ene nummer waarop ik toch zong, kreeg heel enthousiaste reacties. Na de split van Flow vertrok ik voor een maand naar New York. De muziek die ik daar hoorde, deed me zin krijgen in een nieuw avontuur. De songs vloeiden er zo uit. De eerste ep van Moiano was geboren.

IK WIL MEZELF NU HERUITVINDEN. Ik wil terug naar de essentie gaan als songschrijver. Ik zou me een tijdje willen opsluiten met mijn piano, zonder telefoon of internet.

“DE KWALITEIT VAN EEN ARTIEST HERKEN JE AAN WAT HIJ WEIGERT.” Nog een uitspraak van Peter Gorissen die me is bijgebleven. Het is nog steeds mijn devies.

TOEN IK FLIP KOWLIER SOLO ZAG OPTREDEN IN EEN CAFÉ WAS IK DAAR ONDERSTEBOVEN VAN. Ik zei direct : “I’m your man.” Ik speel nu al tien jaar met hem samen. We werden goeie vrienden, zijn zoontje is ongeveer even oud als mijn dochter, dat schept een band.

ALS BUSINESS EN VRIENDSCHAP SAMENKOMEN, WORDT HET GEVAARLIJK. Toen Gabriel Rios een andere artistieke richting insloeg en de beslissing nam om zijn muzikanten – mij dus ook – te bedanken, was het toch even moeilijk. Ineens had ik geen contact meer met hem. Sinds hij naar New York is verhuisd, zijn we gek genoeg weer close, ook al zien we elkaar minder frequent.

IK BEN LIEVER EEN GOED MENS DAN EEN GOEDE MUZIKANT. Door een dochter te krijgen, ben ik een beter mens geworden. Je gaat meer het belangrijke van het bijkomstige scheiden. Vroeger was ik egoïstisch : alles draaide om mij. Maar je hele leven met je eigen ik bezig zijn, leidt nergens naar.

Peter Lesage (37) is zanger/songschrijver, toetsenman en arrangeur/producer. Hij was onder meer coproducer van Hotel Impala, het solodebuut van Baloji, en werkt nu achter de schermen met het veelbelovende talent Delvis. Lesage neemt afscheid van zijn eigen groep Moiano met enkele concerten : 28/4 De Kreun, Kortrijk ; 5/5 Handelbeurs, Gent ; 26/5 ’t Stuk, Leuven en 27/5 De Roma, Antwerpen.

DOOR PETER VAN DYCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content